ח"כ זוהר: "מבוגרים יוכלו להמשיך לצרוך תכנים פורנוגרפיים"

חבר הכנסת מהליכוד שיחד עם ח"כ מועלם רפאלי מנסה לקדם הצעות חוק בקרת הורים על גלישה באינטרנט, תקף את משרד המשפטים על התנגדותו ליוזמה, "מביך שהמשרד לא רואה איתנו עין בעין את ההגנה על הילדים". איגוד האינטרנט: "מזכיר משטרים טוטליטריים. על ההורים לפעול באמצעים חינוכיים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 27/11/17 13:46 ט בכסלו התשעח

ח"כ זוהר: "מבוגרים יוכלו להמשיך לצרוך תכנים פורנוגרפיים"
מיקי זוהר ושולי מועלם בדיון על חוק הפורנו, צילום: דוברות ח"כ זוהר

ועדת הכלכלה בכנסת דנה היום (שני) ב"חוק הפורנו", הצעות חוק לבקרת הורים על גלישת ילדים באינטרנט. יוזמיה, חברי הכנסת מיקי זוהר ושולי מועלם רפאלי, ניסו להבין מדוע משרד המשפטים מתנגד לה.

ח"כ זוהר תקף את עמדת משרד המשפטים ואמר כי "המתנגדים לחוק שלנו מונעים מאינטרסים שאין ביניהם לבין הגנה על ילדינו דבר. החוק שלנו ישים סוף לנזק הקשה שנגרם לבני הנוער מצריכת פורנו".

זוהר לא התעלם גם מהדור המבוגר יותר ואמר כי "הנזק קשה גם למבוגרים אבל אין לנו עניין להגביל בגירים. משרד המשפטים מתנגד משום מה לחוק ואני נבוך מהסיטואציה. מביך אותי כנבחר ציבור לשמוע שהמשרד לא רואה איתנו עין בעין את ההגנה על הילדים".

לדבריו, "לא תהיה רשימה שחורה של צרכני פורנו, זכות הבחירה של האדם לא תיפגע, לא תהיה שום האטה בגלישה, הזכות לפרטיות לא תיפגע, בוגר שצורך פורנו יוכל להמשיך לעשות זאת ללא שום שינוי".

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי,אמרה בדיון כי "החשיפה לתכנים פורנוגרפיים הפכה לרעה החולה ביותר שפשטה בחברה הישראלית. הגיל הממוצע לחשיפה לתכנים פורנוגרפיים עומד היום בישראל על 8. ילדים בגיל הזה לרוב נחשפים במקרה, אבל רוב הילדים מגיל 12 ומעלה מחפשים באופן יזום תכני פורנו".

מועלם סיפרה גם על הביקורת שהופנתה לעברה בעקבות הצעתה, "כבר זכיתי שיקשרו לשמי כתרים כמי שמובילה את זה ש'איראן זה כאן', אבל אני לא מתביישת בזה ובכוונתנו לפעול לכך שאתרי פורנו יהיו סגורים כברירת מחדל ויפתחו למי שמבקש. אני מודעת להתנגדות משרדי הממשלה לכך שברירת המחדל תשונה כך שהאתרים יחסמו ויפתחו רק למי שמבקש. מבחינתי זו המטרה ולשם אני חותרת".

נלחמים בעבריינות ואלימות ברשת. אילוסטרציה

תוגבל גלישת ילדים לאתרים לא הולמים?. אילוסטרציהצילום: פלאש 90. דרור גרטי

יש לציין כי מדובר בשתי הצעות חוק דומות שהגישו השניים וחברי הוועדה החליטו לאחדן לכדי הצעה אחת. משמעות המהלך הוא שכניסה לאתרים פורנוגרפיים תותר רק באמצעות סיסמה, כפי שקיים היום בטלוויזיה, שאותה ניתן יהיה לקבל מספק האינטרנט באופן אוטומטי וללא צורך לבקש זאת. כמו כן תהיה הגבלה על גלישה באתרי הימורים ואלימות. בנוסף לכך יוענק תגמול כספי לספקי האינטרנט על כל לקוח שהגישה החופשית שלו לאתרים המדוברים תיחסם.

על תקצוב המהלך אמר זוהר כי "לצורך יישום הצעת החוק תותקן תוכנת סייבר שעלותה עשרות מיליוני שקלים. המדינה מוכנה לממן את זה ולהיטיב עם חברות האינטרנט שישתפו פעולה. יש כסף, יש תשתית משפטית, אני קורא למשרדי הממשלה: אל תפגעו בהצעת החוק שלא תפגע בפרטיות מחד ומאידך תביא לפתרון מושלם עבור ילדי ישראל".

באיגוד האינטרנט לא אהבו את הצעת החוק וטענו כי חסימת אתרים לא באמת מגינה על ילדים, "מדובר בהצעות חוק המזכירות יותר משטרים טוטליטריים, בהן השלטון מחליט מהו תוכן לא הולם שיש לחסום את הגישה החופשית אליו. צנזורה שכזו על הרשת מהווה פגיעה חריפה בחופש הביטוי, חופש העיסוק והפרטיות".

לדבריהם, "חסימות שכאלה נתלות במניעים חינוכיים אך בפועל הן לא יותר מאשליה של ביטחון עבור ההורים, משום שהילדים לומדים עד מהרה לעקוף אותן. צנזורה של האינטרנט לכל המשתמשים אינה הדרך להגן על ילדים מחשיפה לתוכן שאינו מותאם לגילם. על ההורים לפעול באמצעים חינוכיים או להפעיל תוכנות סינון אתרים שספקיות האינטרנט מחויבות להנגיש בחינם".