חושף הרשימה השחורה של הרבנות: "הבעיה היא איננה פקיד זה או אחר, אלא השיטה"

הרב שאול פרבר משוכנע שטיפולו של הרב לאו בנושא פסילת גיוריהם של רבני חו"ל לא יפתור את הביעה, "צר לי שבמקום להצביע על הבעיה האמיתית ולטפל בה, הרבנות בוחרת לעסוק בחיסולי חשבונות פנימיים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 10/07/17 07:06 טז בתמוז התשעז

חושף הרשימה השחורה של הרבנות: "הבעיה היא איננה פקיד זה או אחר, אלא השיטה"
הרב לאו והרב יוסף בהתייעצות, צילום: פלאש 90. יעקב כהן

חשיפת הרשימה השחורה אתמול (ראשון) של הרבנות הראשית, בנושא גיורים שנעשים על ידי רבנים מחו"ל, ממשיכה לעורר הדים. בעקבות המכתב שהוציא עוזרו של הרב הראשי בנושא, בו הוא קורא לנזוף ביוצר ומוציא הרשימה, מגיב יו"ר ארגון 'עתים' ומתייחס לבעיה ולדרך פעולתה של הרבנות.

יו"ר הארגון הרב ד"ר שאול פרבר, שחשף את עצם קיום הרשימה, טוען שהדרך בה בחר הרב לאו לטפל בנושא היא אינה נכונה, "צר לי שבמקום להצביע על הבעיה האמיתית ולטפל בה, הרבנות בוחרת לעסוק בחיסולי חשבונות פנימיים".

לדבריו, "הבעיה היא איננה פקיד זה או אחר. הבעיה היא השיטה, במסגרתה, דברים נקבעים במחשכים, ללא שקיפות וללא שיקול דעת שלוקח בחשבון השלכות כלל ישראליות ובינלאומיות".

הרב פרבר ממשיך בניתוח הסוגיה ואומר כי "הבעיה היא שהרבנות התרגלה בשנים האחרונות להתיישר עם הצד הקיצוני ביותר מבחינה הלכתית, גם אם הדבר עומד בניגוד להיגיון הבריא. עד שהבעיות הללו לא ייפתרו, נזיפות בפקידים בדרגי ביניים לא מועילות ואף מזיקות, משום שהן מסיתות את תשומת הלב מהעיקר".

תוקף את הרבנות. הרב פרבר

תוקף את הרבנות. הרב פרברצילום: עתים

כזכור אתמול, בעקבות עתירה שהוגשה לבית המשפט, נחשפה רשימת רבנים מחו"ל, שהרבנות הראשית לא מכירה בגיוריהם. מבין 160 הרבנים שמופיעים ברשימה, מרביתם הם רפורמים או קונסרבטיביים, אך מככבים בה גם לא מעט רבנים אורתודוקסים.

בין הרבנים האורתודוקסים שהרבנות הראשית לא מכירה בגיוריהם, ניתן לציין את הרב יהושע פאס, ממייסדי ארגון 'נפש בנפש' שזכה בשנת 2011 בפרס מוסקוביץ' לציונות, אחד הרבנים הבכירים בקנדה, הרב אדם שאייר, מי שנחשב למקורבו של ראש הממשלה הקנדי ג'אסטין טרודו וכן מי שעומד בראש קהילתם לשעבר של ג'ראד קושנר ואשתו איוונקה טראמפ, הרב דניאל קראוס.

בעקבות החשיפה, מיהר עוזרו של הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, לפרסם מכתב ששלח למנכ"ל הרבנות בו הוא דורש ממנו לנזוף במנהל מחלקת אישות וגיור ברבנות הראשית שאחראי ליצירת הרשימה ולפרסומה.

"הרב הראשי נדהם לגלות רשימה זו", כתב העוזר הבכיר למנכ"ל והוסיף כי "הדברים נעשו לא על דעת הרב וללא הסכמתו. איך קורה שיוצאת רשימה לאור העולם מבלי לעדכן את הרב לא ברשימה ולא בעצם פרסומה?''