חוטובלי: "דברי ראש ממשת פולין דורשים התנצלות מהעם היהודי"

סגנית שר החוץ הודיעה על דיון דחוף בנוגע לאמירתו של מתאוש מורבצקי, לפיה היו גם פושעים יהודים בשואה. במערכת הפוליטית דרשו להשיב את שגרירת ישראל בפולין ויש אף שקראו לגרש את השגריר הפולני

חדשות כיפה משה ויסטוך 18/02/18 09:05 ג באדר התשעח

חוטובלי: "דברי ראש ממשת פולין דורשים התנצלות מהעם היהודי"
דיון דחוף על דברי ראש ממשלת פולין. נתניהו חוטובלי, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

במשרד החוץ יקיימו היום (ראשון) דיון דחוף בעקבות דברי ראש ממשלת פולין על חלקם של היהודים בשואה.

"דברי ראש ממשלת פולין הם חמורים, ודורשים התנצלות בפני העם היהודי על עיוות זכרון השואה", אמרה סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי בתגובה לדברים שהיוו המשך ישיר למשבר בין שתי המדינות.

לדבריה, "לא ניתן לקבל השוואות מקוממות כאלה. לאור המשבר המתמשך בנושא זה מול ממשלת פולין, בכוונתי לכנס דיון דחוף במשרד החוץ עם כל הגורמים הנוגעים בנושא".

אנדרטה לזכר נרצחי השואה בפולין

אנדרטה לזכר נרצחי השואה בפוליןצילום: פלאש 90. איזק הררי

אתמול, במסגרת מסיבת עיתונאים בוועידת הביטחון בגרמניה, נשאל ראש הממשלה הפולני מתאוש מורביצקי על ידי העיתונאי רונן ברגמן האם הוא ייעצר במידה ויספר את סיפורה של אמו בשואה על אדמת פולין.

מורבצקי השיב כי לא כך הם פני הדברים והוסיף כי "אין ספק שהיו פושעים פולנים (בזמן המלחמה) כמו שהיו פושעים יהודים, כמו שהיו פושעים אוקראינים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, השוהגם כן בועידה במינכן, הגיב לדברים ואמר כי הם "מקוממים". לדבריו, "יש פה בעיה של חוסר הבנה של ההיסטוריה וחוסר רגישות לטרגדיה של עמנו". בנוסף הוא הדגיש כי ישוחח על כך עם מקבילו הפולני בהקדם.

בישראל היו תמימי דעים ביחס לדברים שהשמיע מורבצקי. יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי אמר כי "התגובה הישראלית לדברי ראש ממשלת פולין מחייבת תגובה הולמת בשם כל מי שנרצח בשואה על ידי הפולנים או בסיוע שלהם. ישראל חייבת לגרש את הצוות הדיפלומטי הפולני, להשיב את השגרירה ארצה ולהעביר מסר ברור לפולין ולעולם ובכך להעביר מסר ברור - מי שמכחיש שואה איננו ידיד של ישראל".

ח"כ רחל עזריה מכולנו הוסיפה כי "לא ייתכן שראש ממשלת פולין ישתמש בהאשמת הקורבנות היהודים של השואה כדי להצדיק את פשעי הפולנים. תכף הוא יאשים את היהודים שלא ברחו בזמן. פניתי ליו"ר הכנסת בדרישה לדיון במליאה על התבטאות ראש ממשלת פולין, ודרישה ממשרד החוץ להגיב בחומרה".

שולי מועלם, ארכיון

שולי מועלם, ארכיוןצילום: יונתן סידל, פלאש90

ח״כ תמר זנדברג ממרצ בחרה לתקוף את תגובת נתניהו ואמרה כי "ראש הממשלה נתניהו לא יכול לגנות את ראש ממשלת פולין ביד אחת ולהזמין אותו לישראל ביד השניה. עם מכחישי שואה לא מתחבקים,לא מסתחבקים ובטח לא מזמינים לישראל. אני מצפה מנתניהו והליכוד לחדול מהיחסים המעוותים עם אחרוני האנטישמים. ישראל צריכה להחזיר עוד היום את השגרירה ולהוכיח שמדובר בקו אדום, אבל במקום זה בוחר נתניהו להמשיך לדבר ולדבר ופולין ממשיכה לירות יותר ויותר אמירות אנטישמיות".

חברה לסיעה, סגן יו"ר הכנסת ח"כ עיסאווי פריג' ציין כי "האדישות המוסרית והערכית של הימין, מתחילה בכיבוש, ממשיכה בגירוש מבקשי המקלט,  אבל היא זו שגם עומדת בבסיס התגובה הרפה כלפי הכחשת השואה הפולנית. בעבור הימין הישראלי, הלאומנות חשובה יותר מכל דבר אחר, אפילו מהמאבק בהכחשה השואה וה"פרו ישראליות" הפכה בעידודה של ממשלת נתניהו למסיר הכתמים הרשמי של האנטישמים והגזענים ברחבי העולם".

ח"כ איילת נחמיאס ורבין מהמחנה הציוני טענה גם היא כי יש להשיב את השגרירה הישראלית מפולין, "הבית של היהודים, מדינתו, חוף המבטחים היחיד שהיו לנו מזה 2000 שנה,  לא יכולה להשלים עם הכחשת שואה. כשראש ממשלת פולין אומר כי היו משתפי פעולה פולנים, בדיוק כפי שהיו משתפי פעולה יהודים, זה הזמן שממשלת ישראל תעשה את המינימום ותחזיר סוף סוף את השגרירה בפולין לארץ. אם ישראל, מדינת היהודים לא תנקוט צעדים חריפים נגד הכחשת השואה מצד הפולנים, האנטישמיות תעלה ותתחזק".

עוד היא אמרה כי "אין דבר כזה לעמוד לצידה של ישראל ולשנוא יהודים. הגיע הזמן שממשלת ישראל תתפכח מכך. כל זמן שהדיון בוועדת החוץ והביטחון משתהה, אסור לנו לשבת ולספוג דברים כאלה ובכוונתי להחתים כבר בראשית השבוע, מכתב של חברי כנסת הדורש לעשות זאת".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן