זעם ברשת: מדוע בציונות הדתית לא יתפללו גם בשביל אברה מנגיסטו?

עצרת תפילה מיוחדת אמורה להיערך למען השבתם של הדר גולדין ואורון שאול הי"ד. שמו של החטוף הישראלי השלישי לא מופיע במודעת האירוע. משפחת מנגיסטו: "מצפים שמדינת ישראל תשיב את אברה". מטה המאבק למען החיילים: "המסר הוא 'מתים לקבר ישראל', ומשום כך לא הוזכר האזרח החי"

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/10/17 15:12 ו בחשון התשעח

זעם ברשת: מדוע בציונות הדתית לא יתפללו גם בשביל אברה מנגיסטו?
חבריו של ארד מנסים לשחררו. מנגיסטו, צילום: צילום מסך מיוטיוב

ביום חמישי בעוד שבועיים צפויה להיערך ברחבת הכותל המערבי עצרת גדולה למען השבת החיילים הדר גולדין ואורון שאול הי"ד לקבורה בישראל. עם זאת, למרות הכוונות הטובות יש מי שנפגע מהעובדה שבאירוע לא יוזכר החטוף הישראלי אברה מנגיסטו.

"עצרת תפילה המונית להשבת הבנים לקבר ישראל", נכתב במודעה שהזמינה את המוני ישראל להצטרף לשורת "רבני ערים, ראשי ישיבות, שרים, חברי כנסת ואישי ציבור", בתפילה וקריאה להשבתם של גולדין ושאול.

מי שעומד מאחורי היוזמה הוא מטה המאבק "הדר ואורון -מתים לקבר ישראל" ושותפים לו תנועות הנוער הדתיות, רשתות החינוך הדתיות, תנועת מזרחי ואיגוד ישיבות ההסדר.

במודעת העצרת מתנוססים תמונותיהם של גולדין ושאול, אך העובדה ששמו של הישראלי אברה מנגיסטו שמוחזק בשבי חמאס בעודו בחיים הושמט מהפרסום הצליחה לעורר זעם בקרב לא מעט אנשים ברשתות החברתיות.

העיתונאית חן ארצי סרור מ'ידיעות אחרונות' פרסמה בדף הפייסבוק שלה ביקורת על אי ההתייחסות למנגיסטו: "אחינו אברה מנגיסטו, הנתון בצרה ובשביה, וליבו פועם ועיניו רואות ונפשו פגועה כנראה איננו ראוי לתפילה. אינני נכנסת בכלל לשאלת המחיר אלא בראש ובראשונה למציאות חולה בה מארגנים תפילת המונים בכותל לבקש רחמי שמיים אך החי נשכח מן הלב. העוול הזה זועק לשמיים. ליבי נשבר. אברה, לא שכחנו".

עיתונאית 'בשבע' עפרה לקס כתבה גם היא בדף הפייסבוק: "כמה עצוב, כמה כואב.  מארגנים עצרת תפילה חשובה ומבורכת להשבת גופותיהם של אורון שאול והדר גולדין הי"ד הכי מוצדק, הכי נכון, הכי חשוב".

"אבל היי", היא הוסיפה בפנייתה למארגנים שעניין אחד חשוב הם לא הזכירו "שכחתם (או לא רציתם, או התעלמתם). תגידו, איפה אברה מנגיסטו? השבוי היחיד שעודנו בחיים וזמנו אוזל! ליבת הציונות הדתית חתומה על המודעה. אני מצפה שהחותמים ירככו את ליבם, יעצבו את המודעה מחדש ויוסיפו את אברה.  או אז זו תהיה תפילה ששייכת לכלל עם ישראל".

מודעת העצרת נטול מנגיסטו

מודעת העצרת נטול מנגיסטוצילום: ללא קרדיט

טליינש-יונית פנטה, מנהלת מטה המאבק למען השבת מנגיסטו וקרובת משפחתו, מסרה בשם המשפחה כי "ליבה של משפחת מנגיסטו עם משפחות החיילים אורון שאול והדר גולדין. המשפחה מתפללת להשבתם לחיק משפחותיהם במהרה ומחבקת באהבה ובהבנה עמוקה את המשפחות".

 לצד זה היא הוסיפה כי "במקביל המשפחה מצפה כי מדינת ישראל תעשה ככל יכולתה לפתור את הטרגדיה ההומניטרית של בנה, אברה, ותשיב אותו לביתו. אברה הוא אזרח המדינה, הסובל מבעיות נפשיות קשות וזקוק לכל סיוע". 

ראש מטה המאבק וממארגני העצרת, נחמן שפירא, התייחס להתארגנות ואמר כי "לאחר שלוש שנים ושלושה חודשים, הגיע הזמן להשיב את החיילים הגיבורים הדר גולדין ואורון שאול לקבר ישראל". לדבריו, "הגיע הזמן לשנות את המשוואה ולהפעיל לחץ על החמאס. לא ייתכן שממשלת ישראל ממשיכה להעביר מידי חודש מאות מיליוני שקלים לרשות הפלסטינית. דווקא עכשיו, לאחר הסכם הפיוס בין החמאס לפת"ח, על הממשלה לפעול ולהביא את החללים הגיבורים לקבר ישראל".

בנוגע לטענות על השמטת שמו של מנגיסטו ממודעות העצרת הוא אמר כי "המטה הוקם לשם השבת הכבוד הלאומי והחזרת החללים לקבורה. הוא פועל תחת המסר של הדר ואורון מתים לקבר ישראל, ומשום כך לא הוזכר האזרח החי, אברה מנגיסטו במודעה".

יש לציין כי לאור ביקורת שהתעוררה ברשתות החברתיות בנושא, פרסם מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא פוסט בפייסבוק שבו נכתב: "אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה ובשביה...." אברה מנגיסטו שנמצא בשבי החמאס רק בגלל היותו יהודי וישראלי הוא אחינו. בתפילה למען החזרת החיילים נתפלל גם עליו ולא נשכח אותו".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן