ועידת הבית היהודי: "הדיון על השבת מייצג את היכולת של המפלגה להנהיג"

ויכוח בנושא שמירת השבת במרחב בציבורי, התפתח היום בוועידה הרעיונית של הבית היהודי. הרב דרורי: " במרחב שאני משרת כרב עיר הרוב המוחלט מסורתיים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/09/17 18:34 ו בתשרי התשעח

ועידת הבית היהודי: "הדיון על השבת מייצג את היכולת של המפלגה להנהיג"
הוועידה הרעיונית, צילום: הבית היהודי

במהלך פאנל בנושא "השבת במרחב הציבורי" בוועידה הרעיונית של מפלגת הבית היהודי המתקיימת היום, התפתח עימות בשאלה האם רוב אזרחי מדינת ישראל מעוניינים שהשבת תישמר במרחב הציבורי של מדינת ישראל. 

בעוד שהעיתונאית אמילי עמרוסי טענה כי בסוגיית השבת נדמה כי מיעוט דתי מנסה לקבוע את אורחות חייו של רוב חילוני במדינת ישראל, פרופ' אשר כהן מבר אילן והרב צפניה דרורי התנגדו להנחת היסוד וטענו כי רוב אזרחי המדינה מעוניינים שהשבת תישמר במרחב הציבורי. 

פרופ' אשר כהן הציג נתונים לפיהם מדובר בכ 40-45 אחוז חילונים, וכ 55-65 אחוז מסורתיים או דתיים.

הרב מידן

הרב מידן צילום: הבית היהודי

רב העיר קרית שמונה הרב צפניה דרורי: "בכל המרחב שאני משרת כרב עיר כולל העיירות הקיבוצים והמושבים ממטולה ועד ראש פינה הרוב המוחלט מסורתיים. גם הקיבוצניקים, ולא מעניין אותי איך הם מגדירים את עצמם, חוגגים בר מצווה, בריתות ועוד.זה לא חילוניים".

הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון: "אמנת גביזון- מדן יצאה מנקודת הנחה שאנו עם אחד ועבדה כנגד הפוליטיקה שנבנית על המחלוקת השבת היא ברית עולם בין הקבה לעם ישראל. וויתור על השבת הינו ויתור על הזהות היהודית לטובת זהות ישראלית, המאבק כנגד השבת הינו מאבק כנגד הזהות היהודית של המדינה. ניתן לעמוד בעצירת המסחר ליום אחד, בכנס עם 70 ראשי רשויות הם אמרו: 'אם תסגור את הקניון בשפיים, אפשר לסגור את כל המסחר בערי השרון כולן!' אנחנו כציבור דתי, יכולים לחיות עם תחבורה ציבורית בשבת. פרוייקט שבוס מפעיל נהגים נוכריים, תשלום מראש ונסיעה בנתיבים משניים. זה לא האידיאל מבחינה הלכתית אבל אם מעמידים את זה מול המסחר בשבת-עדיף לאפשר את זה".

מנכ"ל המפלגה ניר אורבך: "הויכוח הזה מייצג בדיוק את מגוון הדעות בתוך הציונות הדתית ואת היכולת שלנו להתנהל בסוגיות מורכבות בתווך שבין המחויבות ההלכתית המוחלטת ובין הידיעה שהמדינה מתנהלת כל הזמן."

את הפאנל מנחה העיתונאית אמילי עמרוסי, ומשתתפים בו רב העיר קרית שמונה הרב צפניה דרורי, מזכ"ל ההסתדרות הפועל המזרחי אבי סולימן, ראש בית הספר לתקשורת בבר אילן פרופ' אשר כהן, ראש ישיבת הר עציון הרב יעקב מידן, עו"ד תהילה פרידמן והרב איתן אייזמן ממייסדי רשת נעם- צביה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן