"ויכוח נוקב על גבולות השיח": רב מעתניאל עזב את הישיבה

הרב שמואל אריאל החליט לעזוב את המוסד בעקבות מאמר שלפי אחד הדיווחים נחשב לדעתו כ"דברי כפירה". רבני הישיבה: "המאמר לא נכתב על דעתנו ולדברי הכותב גם אינו משקף את דעתו האישית"

חדשות כיפה משה ויסטוך 28/03/18 18:45 יב בניסן התשעח

"ויכוח נוקב על גבולות השיח": רב מעתניאל עזב את הישיבה
הרב הכהן בכנס הארגון, צילום: צילום מסך מיוטיוב

אחד מהרבנים הותיקים שבישיבת עתניאל הודיע לאחרונה על התפטרותו, לאחר שבינו לבין ראשי הישיבה התגלעו פערים בגישה החינוכית, זאת על רקע מאמר מעורר מחלוקת שפורסם בביטאון המוסד.

עיתונאי 'בשבע', אבישי גרינצייג, פרסם היום (רביעי) בדף הפייסבוק שלו כי הרב שמואל אריאל הודיע על עזיבת הישיבה לאור "טענות שהישיבה לא מציבה גבולות ודברי כפירה נלמדים בישיבה כדעות לגיטימיות".

גרינצייג אף כתב כי הנסיבות שהובילו למהלך נעוצות במאמר שפרסם ד"ר שלום צדיק ובו קרא להורים ולמגזר הדתי לאומי לקבל את את הגישה שלטענתו חלק מבני הנוער מחזיקים בה והיא הרצון להמשיך ולהיחשב דתיים גם אם הם אינם מאמינים בבורא עולם.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=554778341544369&set=a.127536060935268.1073741827.100010366238260&type=3&theater

על רקע הפרסום פרסמה ישיבת עתניאל פוסט משלה שהורכב מהודעה משותפת של הרב אריאל וראשי המוסד ולצדה הודעה נפרדת של ראשי הישיבה. "בתקופה האחרונה התעורר בישיבה ויכוח נוקב על גבולות השיח בבית המדרש", נכתב בהודעה המשותפת לרב המתפטר ולראשי הישיבה, "דיון שיש לו משמעויות אמוניות וחינוכיות עמוקות. בעקבות פערי העמדות, החליט הרב שמואל שאין הוא יכול להמשיך להיות שותף בצוות החינוכי של הישיבה. לשני הצדדים צר על כך מאד".

בהודעה הודגש כי הרב ימשיך ללמד בישיבה, אך לא ישמש בה בתפקיד רשמי, "יחד עם זה, הישיבה יקרה לרב שמואל ואין הוא מעוניין שתיווצר חלילה תדמית של מריבה והחרמה. לפיכך סוכם שבשנה הבאה הרב שמואל לא ישמש כר"מ, אך יגיע להעביר שיעורים מסויימים בישיבה.

"יובהר, ששני הצדדים מבינים את השיקולים האמוניים והחינוכיים איש של רעהו, ומוקירים באופן אישי זה את זה. יש כאן, לצערנו, מחלוקת, אך זו מחלוקת לשם שמים. והאמת והשלום אהבו".

בהודעה ראשי הישיבה, הרב ראם הכהן והרב בני קלמנזון, נמתחה ביקורת על פרסום הדברים, "עקב פרסום לא אחראי וגם לא מדויק ברשת החברתית אנו מבקשים להבהיר". לדבריהם, "ד"ר שלום צדיק, בוגר הישיבה, הוא יהודי ירא שמיים ברמ"ח אברים ושס"ה גידים ובעל מסירות נפש לחינוך הדור בדרך התורה. זכינו והוא מלמד בישיבה בהתנדבות מלאה שני שיעורי ערב במחשבת הראשונים. מטרתם היא התמודדות יהודית עם דעות פילוסופיות שונות. לתלמידים מסוימים מהווים שיעוריו מענה אמוני ושכלי משיב נפש אותו לא היו יכולים לקבל בשום מקום אחר".

עוד כתבו הרבנים כי "כידוע, בישיבה אשר ראשיה ורוב רבניה קרובים לגישות הרב קוק וגדולי החסידות והקבלה, ישנה מחלוקת מול גישתו של שלום צדיק. המחלוקות האלו התקיימו וגם חודדו תוך אהבה והכלה, ומתוך הבנה שנשמות שונות מבקשות מזון רוחני מסוג שונה".

השניים התייחסו למאמרו של צדיק שעורר מחלוקת ואמרו כי הוא "איננו מקובל על צוות הישיבה, ולדברי שלום גם אינו משקף את דעתו האישית. במאמר זה הוא מציע לאלו אשר לא מצליחים להתחבר לאמונה, מכל סיבה שהיא, אלטרנטיבה שאיתה יוכלו למצוא את מקומם בעולמן של תורה ומצוות, גם בהווה וגם בעתיד, אל מול האתגרים מחוץ לבית המדרש".

שני הרבנים אף טענו כי המאמר פורסם שלא על דעתם, "המאמר פורסם בביטאון תלמידי הישיבה שלא על דעת הצוות. מבחינתנו ההשקפה המצוינת במאמר שגויה לחלוטין, גם אם יש לה מקורות במקצת מהראשונים. ההסתייגות הובעה כבר בבית המדרש עוד בטרם התפרסמה הפרשה בציבור.

"יחד עם זאת רוב אנשי הצוות סוברים שאין מקום להדיר את שלום צדיק, אשר ידוע לכולכם כבן תורה ויר"ש. תרומתו ליראת השמים בישיבה ידועה לכולכם. על הכלת התכנים שמביא כפעם בפעם שלום צדיק הייתה מחלוקת לשם שמים בין רבני הישיבה. בעקבותיה החליט יקירנו הרב שמואל אריאל להמשיך במתכונת מצומצמת בשנה הבאה".

לסיום, חזרו על הביקורת שמתחו על הפרסום וכתבו כי הם "מגנים את השימוש העיתונאי בדיון פנימי של בית המדרש ללא בקשת רשות וללא בקשת תגובה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן