התיק הפתוח של המרדף אחר ד"ר מנגלה

"תיק מלצר" מגולל את עלילות המוסד בניסיונות הנועזים, ולפעמים הנואשים, לאתר את הרופא שהיה אמון על סלקציית היהודים באושוויץ ושערך ניסויי זוועה בלא מעט ילדים. לראשונה מזה כמעט 60 שנה חלקים מסיפורי המצוד נחשפים, כמו הניסיון להצמיד לאשתו של הפושע הנאצי מאהב במטרה לגלות את מיקומו המדוייק

חדשות כיפה משה ויסטוך 05/09/17 10:16 יד באלול התשעז

התיק הפתוח של המרדף אחר ד"ר מנגלה
אושוויץ, צילום: יצחק הררי פלאש 90

ד"ר יוזף מנגלה, אחד מהפושעים הנאצים הידועים שהיה אחראי לרציחתם של מאות אלפים ולניסויים רפואיים ברבים אחרים, מעולם לא נתפס והובא לדין בישראל כפי שקרה ללא מעט אחרים. רונן ברגמן חשף היום (שלישי) ב'ידיעות אחרונות' את אחד התיקים המורכבים והבלתי פתורים של המוסד והוא מסע הרדיפה והמצוד אחר האדם שנודע בכינויו "מלאך המוות מאושוויץ".

לפי הפרסום "תיק מלצר", שהיה שם קוד לרדיפה אחר מנגלה ושמעטים בארגון ידעו על פרטיו, נחשף לראשונה מאז סוף שנות ה-50.

התיק מתאר שורה ארוכה של מבצעים ושלל ניסיונות יצירתיים ללכוד את מי שניהל את סלקציית שליחת היהודים לתאי הגזים במחנה ההשמדה אושוויץ ובהמשך ערך שלל ניסויים רפואיים הרסניים, בעיר בזוגות ילדים יהודים תאומים. בין הרעיונות שנחשפו ניתן לציין את הניסיונות "לשדך" לאשתו של מנגלה מאהב, או את הכוונה לחטוף את בנו בן 12 של אחד ממקורביו כדי שזה יגלה לאנשי המוסד את מיקומו של הפושע הנאצי.

יש לציין כי עם סיום מלחמת העולם השנייה בתבוסת גרמניה הנאצית, ברח מנגלה והסתתר במספר מקומות. לאחר שהמוסד הצליח לשים את ידו על אדולף אייכמן, להביאו לדין ולגזור עליו מוות, נחשב, מי שהיה לרופא הראשי של מחנה אושוויץ־בירקנאו, ליעד הנאצי מספר 1.

באחד המבצעים, כך נחשף לראשונה, הגיעו אנשי המוסד קרוב מאוד למקום המצאו של מנגלה. בשנת 1962 נודע כי הוא מתחבא בחווה מבודדת סמוך לסאו פאולו שבברזיל. צוות לוחמים מיומן, ביניהם כאלה שלכדו את אייכמן, נשלח למקום ועל פי העדות בתצפית שנעשתה זוהה אדם שתאם את זהותו של הרופא הנאצי.

כאן לפי הסיפור, שלא אומת מעולם במסמכים רשמיים אך מסתובב כבר שנים במסדרונות המוסד, אמר אחד מהלוחמים ביידיש: "דוס איז ער! מיר האבן אים געפווען, דעם קליינע דרעק" ("זה הוא! מצאנו אותו, את החרא הקטן"). מברק בהול נשלח לישראל, אך מאחר והפעולה לא אושרה הצוות לא עשה דבר.

בשנת 1983 ניסו במוסד לעקוב אחר בנו של מנגלה שהתגורר במערב ברלין. בין הרעיונות שעלו היה להתקשר אליו בשם אחד ממקורבי אביו ולבשר לו כי עליו להתקשר אליו. בנוסף נעשה ניסיון להצמיד לבן מרגלת מוסד ""מושכת, אינטליגנטית ומסוגלת לשחק את התפקיד של מזכירה פרטית", כדי שתצליח להתקרב אליו ולגלות את מקום מחבואו של האב.

עם זאת, כל הניסיונות עלו בתוהו מאחר ובשנה המדוברת יוזף מנגלה כבר השיב את נשמתו לבורא מזה ארבע שנים, כשלפי הפרסומים השונים הוא טבע למוות בשנת 1979 באחד מחופי הים של ברזיל. כך, בניגוד גמור לפרשיית אייכמן, מדינת ישראל מעולם לא הצליחה לנקום במי שהיה אחראי לרציחתם של רבים מבני העם היהודי.