התיקון להליך אישורי העבודה בשבת עבר בקריאה טרומית

הצעתו של ח"כ גפני, לפיה השר הממונה יתחשב בשיקולי מסורת לפני שיאשר עבודה בשבת, צלחה את שלב הקריאה הראשונה. בהצעה נכתב כי "לאחרונה התברר כי גופים ממשלתיים הפכו את יום השבת, ליום מועדף לביצוע עבודות תשתית". ח"כ לפיד: "אתם לא תכפו עלינו את היהדות כי היא לא שלכם"

חדשות כיפה משה ויסטוך 29/11/17 13:10 יא בכסלו התשעח

התיקון להליך אישורי העבודה בשבת עבר בקריאה טרומית
חושב שעליה להר הבית מסכנת חיי אדם. ח"כ גפני, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

התיקון לחוק שעות עבודה ומנוחה עבר היום (רביעי) במליאת הכנסת בקריאה טרומית. לפי התיקון שהוצע על שר העבודה והרווחה יהיה להתחשב בשיקולי מורשת ומסורת ישראל לפני שיתיר ביצוע עבודות בשבת.

כיום, החוק מאפשר לשר עבודה והרווחה להתיר עבודות בשבת בכפוף לשיקולים סוציאלים של רווחת העובד ולשיקול העובדה שמדובר ביום המנוחה מבחינה דתית. התיקון המוצע אמור בעצם לפרט את גבולות הגזרה ואמות המידה שלפיהן הוא יוכל לאשר או לא עבודה בשבת.

התיקון יצמצם את העבודות בשבת? רכבת ישראל

התיקון יצמצם את העבודות בשבת? רכבת ישראלצילום: פלאש 90. הדס פרוש

בדברי ההסבר לתיקון, שהוצע על יד ח"כ משה גפני מיהדות התורה, נכתב בין היתר: "לאחרונה התברר כי גופים ממשלתיים דוגמת רכבת ישראל והחברה הלאומית לדרכים, הפכו את יום השבת, ליום מועדף לביצוע עבודות תשתית בכבישי ישראל ובמסילות הרכבת. עבודות אלו המבוצעות בפרהסיה, פוגעות פגיעה קשה הן בצביונה היהודי של המדינה והן ברגשותיהם של מיליוני תושבים דתיים ומסורתיים במדינת ישראל".

 

בנוסף לכך נטען כי "העבודות פוגעות גם בעובדים, בהם יהודים רבים שמסורת ישראל חשובה להם, אשר נאלצים להיפרד מבני משפחותיהם וללכת לעבוד ביום המנוחה ולחלל את השבת, כאשר חלק מהעובדים משתייכים לשכבות החלשות בחברה ונאלצים לעבוד בשבת, מתוך חשש שאם יסרבו לעבוד בשבת, יאבדו את מקום עבודתם גם בשאר ימי השבוע".

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד פנה במליאת הכנסת וחברי הכנסת החרדים ואמר: "אתם פוגעים במסורת ישראל. אתם תעבירו את החוק ואז אתם תבקשו שהשר יפעיל את סמכותו ככתוב בחוק.  אני אוהב את השבת, ח"כ גפני, לא פחות ממך. יש לי שולחן שבת בצורה אחרת. לי יש את שלי, לך יש את שלך. מתי תלמדו איזה נזק זה גורם?"

בהמשך הואאמר כי "מסורת ישראל היא דבר חשוב, אני בעד מסורת ישראל ואני חושב שכולנו צריכים את מסורת ישראל. מסורת ישראל הסתדרה יוצא מן הכלל אלפי שנים בלי הצעות חוק כל מה שהם נועדו לעשות זה לתקוע אצבע בעין של אנשים אחרים. מסורת ישראל שרדה יפה מאוד בלעדיכם. כל מה שאתם עושים זה מייצרים חוקים בשביל ללבות שנאה בישראל. ואני אגיד לכם עוד משהו ח"כ גפני, זה לא שלכם. מסורת ישראל היא לא שלכם, היא גם שלי, היא גם של הצד הזה, היא לא בבעלותכם. אתם לא תכפו עלינו את היהדות כי היא לא שלכם".

במידה וחוק זה יעבור, לצד חוקים נוספים כמו חוק המרכולים, השר המתפטר יעקב ליצמן עשוי לחזור למשרד הבריאות בתפקיד סגן שר עם סמכויות נרחבות כפי שקרה בעבר. שר העבודה והרווחה חיים כץ אמר כי "מאז קיבלתי לידי את הסמכויות על מתן היתרי עבודה ביום המנוחה השבועי, תמיד שמרתי על איזון מתבקש בין הצרכים החיוניים לבין רגשות הציבור, תוך התחשבות ברווחת העובד. התיקון בחקיקה מאפשר להוסיף שיקולים של מסורת ישראל ומידת הפגיעה במרחב הציבורי".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן