השר אריאל מעוניין להפוך את יום השואה ל-"יום הגבורה והשואה". ביד ושם מתנגדים

שר החקלאות ניסה לשכנע את חברי מועצת יד ושם בשינוי המוצע ואמר כי לדעתו סדר השם כיום מנציח ומתמקד "דווקא בהשמדה, בכליה ובמשרפות" ולשיטתו, "יש לציין בעיקר את הגבורה של היהודים". הרב ישראל לאו התנגד להצעה

חדשות כיפה משה ויסטוך 23/11/17 10:31 ה בכסלו התשעח

השר אריאל מעוניין להפוך את יום השואה ל-"יום הגבורה והשואה". ביד ושם מתנגדים
השר אורי אריאל, צילום: אור אלכסנברג

שר החקלאות אורי אריאל מהבית היהודי בוחן בימים אלה אפשרות להגשת הצעת חוק שתשנה את "יום השואה והגבורה" ל"יום הגבורה והשואה". אתמול (רביעי) הוא אף ניסה לשכנע את חברי מועצת יד ושם לתמוך ביוזמה אך נתקל בכתף קרה.

כבן לאם ניצולת ממחנה אושוויץ אמר השר ל'כיפה' כי הוא סבור כי יש לשנות את שמו של היום הרשמי של השואה, "דיברתי בפני מועצת יד ושם והסברתי את החשיבות שיש לתת לגבורה בציון יום זה, בדגש על הגבורה והמלחמה היומיומית".

לדבריו, "אחרי 70 שנה חשוב שידעו שלא הלכנו לצאן לטבח.  כדור שני לשואה בן לאם שהיתה במחנות ומרבית משפחתה נספתה בשואה חשוב לי שהדור הצעיר שגדל בארץ יכיר את הערבות ההדדית ואת הגבורה היומיומית שרק בזכותה היהודים בשואה שחלקו את פתם בתנאים לא תנאים, שרדו דקה אחר דקה".

הרב לאו

הרב לאוצילום: Yonatan Sindel/Flash90

עוד אמר אריאל כי הוא גדל "כמו רבים אחרים בארץ, באווירה שבה כינו כאן ניצולי שואה בכינוי 'סבון', משום שהלכו כביכול כצאן לטבח, אבל מדובר ביהודים גיבורים שהתמודדו בכל רגע נתון בקור, ברעב ובעינויים במחנות ובגטאות, במלחמת הישרדות עד נשמת אפם האחרונה, תוך שהם חולקים איש עם רעהו את פת לחמם הדלה ותומכים זה בזה בגבורה עילאית".

לדעתו סדר השם כיום מנציח ומתמקד "דווקא בהשמדה, בכליה ובמשרפות" ולשיטתו, "יש לציין בעיקר את הגבורה של היהודים בתקופת השואה מול מכונת ההשמדה והרשע הנאצית".

הצעתו של השר נתקלה בהתנגדות מצד חברי מועצת יד ושם כשבין המתנגדים היו גם יו"ר המועצה הרב הראשי לשעבר, הרב ישראל מאיר לאו והשחקנית גילה אלמגור. בסביבתו של השר לא בטוחים שההתנגדות היא עקרונית כמו שהיא אולי נובעת משמרנות ומאי רצון לשנות סדרי עולם ישנים.

יש לציין כי בעבר פנה אריאל בנושא גם לשרת התרבות והספורט מירי רגב במטרה לבחון את העניין. השר הדגיש כי נכון לעכשיו הוא לא נסוג מכוונתו, אך לצד זה הדגיש כיבמידה ומועצת יד ושם תודיע לו באופן רשמי כי היא מתנגדת למהלך הוא ישקול את המשך קידום הצעת החוק.