השרה שקד: "חוק ההמלצות הגיוני. העיתוי באמת בעייתי

שרת המשפטים התייחסה בפורום בכירי המשק של אוניברסיטת חיפה לעתירת ח"כ לפיד נגד החוק, "משפיל את האופוזיציה עצמה". על הליך בחירת השופטים היא אמרה כי בישראל יש "מצב שהוא יוצא דופן לרעת הפוליטיקאים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 28/12/17 12:23 י בטבת התשעח

השרה שקד: "חוק ההמלצות הגיוני. העיתוי באמת בעייתי
צילום: פלאש 90. רועי אלימה

שרת המשפטים איילת שקד נאמה היום (ה') בפורום בכירי המשק של אוניברסיטת חיפה, שנערך בתל אביב והתייחסה למתקפתה על על יאיר לפיד, חוק ההמלצות והליך מינוי השופטים

"הכנסת עשתה דיון מעמיק ויסודי על חוק ההמלצות", אמרה שקד בכנס שהתקיים במלון הרודס מרשת פתאל, "אח"כ פיליבסטר של האופוזיציה על החוק עצמו ויאיר לפיד אומר: 'מחר אגש לבג"ץ'. הוא משפיל את האופוזיציה עצמה. למה היא עשתה את כל זה אם הוא רץ לבג"ץ?".

עוד היא אמרה כי "אין בעיה חוקתית בעניין, ולכן אין פה בכלל בסיס לעתירה. עצם העובדה, שחברי כנסת התרגלו לשיטה שהם מפסידים בפרלמנט ואח"כ רצים לבג"ץ, היא משפילה את הכנסת, ובעיני כמחוקק זה דבר בלתי נסבל".

שקד בכנס בכירי המשק

שקד בכנס בכירי המשקצילום: יניב קופל

שקד ציינה את התהליך שעוברים החוקים שנחקקים בכנסת וציינה כי בסופו של דבר גם חוק ההמלצות, כפי שעבר במליאה, לא דומה להצעה הראשונית שהוגשה, "אין חוק שנכנס לכנסת ויוצא אותה דבר, תמיד הועדה משנה אותו. הדוגמא הכי טובה היא חוק ההמלצות".

לדבריה, "כשדודי אמסלם הניח את חוק ההמלצות אמרתי שאי אפשר לתת לו לעבור ככה, ואז שינינו אותו לחלוטין וכיום יש בו איזון בין זכות החשוד לשם טוב לבין זכות הציבור לדעת. אני חושבת שהחוק הגיוני וגם במערכת החוק חושבים כך, העיתוי באמת בעייתי. שלטנו בתהליך, יש הטוענים שהממשלה שולטת בחקיקה של הרשות המחוקקת, וזה נכון אך אני חושבת שזה נחוץ כי אחרת היה כאוס".

שרת המשפטים הדגישה כי על רקע דברי הביקורת שמושמעים על המערכת הפוליטית בישראל בנוגע ליחסה למערכת המשפט, מציאות בחירת השופטים מלמדת אחרת. "ברוב מדינות העולם שבהם המשפט הוא אקטיביסטי, כמו ארה"ב, קנדה ועוד", היא הסבירה, "הממשל הוא שממנה את השופטים. דווקא אצלנו, יש ועדה שמורכבת גם מ-3 שופטים שיש להם זכות וטו על ההליך בעליון זהו מצב שהוא יוצא דופן לרעת הפוליטיקאים".

לדבריה, היא "עובדת בשותפות עם לשכת עו"ד ורוב המינויים שעשינו בשנתיים האחרונות היו בהסכמות כל חברי הוועדה. במדינה שבה בית המשפט מאוד מעורב בכל דבר, צריך שלפוליטיקאים יהיה כוח גדול יותר, כי הם מתעסקים בנושאים פוליטיים. לפוליטיקאים צריכה להיות יותר מעורבות בתהליך של בית המשפט העליון".