השופטת נאור בדיון על מתווה הכותל: "לא מבינה מה זה הקפאה, לא מכירה מושג כזה"

שופט בית המשפט מתחו ביקורת על הקפאת מתווה הכותל על ידי הממשלה ודרשו ממנה לשקול את הפשרתו. בתנועה הרפורמית הצהירו כי הם מוכנים למשוך את עתירתם במידה והמדינה תחזור בה. ליב"ה: "התנהלות שופטי בית המשפט העליון גובלות בביזיון"

חדשות כיפה משה ויסטוך 31/08/17 13:42 ט באלול התשעז

השופטת נאור בדיון על מתווה הכותל: "לא מבינה מה זה הקפאה, לא מכירה מושג כזה"
נשות הכותל ברחבה המשותפת, צילום: פלאש 90

שופטי בג"ץ מתחו היום (חמישי) ביקורת על הקפאת מתווה הכותל על ידי המדינה. בדיון שהתקיים בנושא אמרו העותרים, וביניהם התנועה הרפורמית, כי הם מעוניינים לשוב לסיכום שאושר בממשלה בתחילת השנה שעברה, במידה וזו תחזור בה מביטולו.

לאחרונה פורסם כי העותרים הצהירו בעמדתם לבית המשפט כי כמו הממשלה, גם הם נסוגים מהמתווה שאושר בעבר. לשאלת שלושת השופטים, הנשיאה מרים נאור, חנן מלצר ויורם דנציגר, הם השיבו כי יהיו מוכנים ללכת לפי הסיכום המקורי ובכך למשוך את עתירתם.

נאור העבירה ביקורת על מהלך הממשלה ואמרה כי היא "לא מבינה מה זה הקפאה, לא מכירה מושג כזה". בנוסף היא שאלה את נציג המדינה בדיון "האם לא ראוי לשקול שנית את הקפאת מתווה הכותל? ההקפאה נעשתה תוך כדי הליך משפטי. האם הממשלה מוכנה לשקול לחזור למתווה?".

"מה זה הקפאה?" שופטי בג"ץ בדיון

"מה זה הקפאה?" שופטי בג"ץ בדיוןצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

מהרבנות הראשית לישראל נמסר בתגובה לנאמר בדיון כי "הכותל המערבי שריד בית מקדשנו הינו המקום הקדוש לעם היהודי ופתוח לכל העם היהודי אין הוא מקום למאבקים פוליטיים לוויכוחים פוליטים מפלגתיים ואין הוא כלי למלחמות דעות ואג'נדות. עריכת טקס דתי בכותל שלא על פי מנהג המקום תפגע ברגשות ציבור המתפללים ותיצור מחלוקת ופילוג בעם".

בארגון ליב"ה תקפו את דברי השופטים ואמרו כי "התנהלות שופטי בית המשפט העליון בראשות הנשיאה נאור גובלות בביזיון. במקום לגלגל את העותרות המייצגות פרומיל מעם ישראל מכל המדרגות מנסים השופטים לקדם את האג'נדות האישיות שלהם ולכפות על הממשלה את מתווה הכותל שהוקפא על ידה על פי סמכותה. היכולת לעצור את הרפורמים היא רק בשינוי התקנות הנמצא בסמכות שר הדתות, בחקיקה או בהבהרת התקנות".

מי שהסתכלה על עמדת בג"ץ באור חיובי הייתה ח"כ ד"ר עליזה לביא מש עתיד, שמשמשת כיו"ר שדולת עם, דת ומדינה בכנסת. לדבריה, "בג"ץ מאותת למדינה דבר פשוט - קבלו הכרעה והפסיקו את גרירת הרגליים. עוד לא מאוחר להתעשת, ליישם את המתווה שכבר התקבל בהסכמת כל הצדדים ולחסוך מכולם עוד ריב ופילוג". 

לביא הוסיפה כי הדיון הבוקר ממחיש שוב עד כמה רשלנית הייתה התנהלות הממשלה בשנה וחצי האחרונות.  בעוד ההחלטה לאשר את המתווה התקבלה כתוצאה מתהליך מעמיק ורציני בשיתוף כל הצדדים, ההחלטה לבטל אותו התקבלה בפזיזות, במעמד צד אחד, תוצאה של חולשה והיעדר מנהיגות".

לסיום היא ציינה כי "הקרע ביחסים עם אחינו היהודים בתפוצות הוא חסר תקדים, וזו חובתנו כעת לעשות כל שביכולתנו כדי לשקם אותם, ולהבטיח להבטיח שמדינת ישראל תישאר בית לאומי לעם היהודי כולו. ביטול ההקפאה ויישום המתווה יהיה צעד ראשון בכיוון המתבקש".