"הרשימה השחורה" של הרבנות הגיעה לכנסת. ניסיון לערב את הרבנים הראשיים

מנכ"ל הרבנות הראשית המשיך לטעון שלא מדובר ברשימה הפוסלת רבנים., "הרשימה יצאה מהקשרה, ואני קובל על ההתנהלות של 'עיתים' בהקשר הזה". ח"כ נחמן שי תקף אותו ושאל: "מי הסמיך אתכם להסדיר את העולם היהודי כולו?". בדיון הוחלט כי על הרבנות לגבש רשימת קריטריונים מסודרת

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/07/17 16:14 ג באב התשעז

"הרשימה השחורה" של הרבנות הגיעה לכנסת. ניסיון לערב את הרבנים הראשיים
הרבנים הראשיים, צילום: פלאש 90

נושא "הרשימה השחורה" של הרבנות הראשית, הגיע הבוקר (רביעי) לכנסת. בדיון מיוחד בועדת העליה והקליטה, שזימן ח"כ נחמן שי מהמחנה הציוני, חזרו נציגי הרבנות הראשית על עמדתם, לפיה אין לא הייתה להם מעולם רשימה הפוסלת רבנים מחו"ל.

מנכ"ל הרבנות הראשית הרב משה דגן אמר כי "אין רשימות שחורות של רבנים ברבנות הראשית, הרשימה שיצאה הינה רשימה של אוסף בקשות לנישואין שנדחו מסיבות טכניות".

עוד הוא הוסיף כי "הרשימה יצאה מהקשרה, ואני קובל על ההתנהלות של 'עיתים' בהקשר הזה. אני שמח ש'עיתים' נמצאת ומאתגרת אותנו אבל יחד עם זה צריך להיזהר שלא להפליג למקומות שליליים, ולא נכונים כפי שהם עשו במקרה הזה".

לדבריו, "היו סייגים ברורים לגבי הרשימה שנשלחה לעיתים: אין בהם שום פסילה אישית של רבנים, מדובר ברשימת תעודות נישואין שהוכרו או לא הוכרו ולא בזהות הרב שהוציא אותם. אין ברשימה זאת לפסול שם של רב או לפגוע במעמדו ואני מצר מפה ומתנצל בשם הרבנות מהרבנים שנפגעו מפרסום הרשימה".

לסיום הוא הדגיש כי מדובר ברשימה של רבנים "שהוציאו תעודות נישואין שנפסלו ואני מדגיש תעודות נישואין ולא של גיורים כמו שהוצג בתקשורת ע"י עיתים. ישנם פרמטרים לאישור תעודות של רבנים בחו"ל וזאת בעקבות מצבים של זיופים, לדוגמא קיבלנו תעודה שנחתמה ע"י רב שכבר נפטר בתאריך המופיע, או כתובות שנחתמו על ידי עד אחד או עדים פסולים ועוד".

טוען שלא פוסלים רבנים. מנכ"ל הרבנות הראשית

טוען שלא פוסלים רבנים. מנכ"ל הרבנות הראשיתצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

יו״ר ארגון עתים הרב ד״ר שאול פרבר, שחשף את הרשימה, דחה את דברי מנכ״ל הרבנות ואמר כי "הרשימה הזו הושגה כתוצאה מהליך משפטי ארוך שניהלנו מול הרבנות. במסגרת ההליך המשפטי, הרבנות הצהירה כי הדרך שלה להכריע האם לאשר מסמך או לפסול אותו היא בהתאם להכרה או אי ההכרה שלהם ברב שניסח את המסמך. לכן, לצערי, אכן מדובר ברשימה שחורה".

הרב פרבר המשיך לטעון כי זה :חבל מאוד שבמקום להכיר בבעיה ולטפל בה הרבנות זורה חול בעיני הציבור. הדרך הנכונה לטיפול בנושא היא להגדיר קריטריונים שוויוניים ושקופים, כאלה שלוקחים באמת בחשבון את הקהילות היהודיות בתפוצות, ועל פיהם להכריע באשר להכרה ברבני התפוצות".

ח"כ מוטי יוגב מהבית היהודי אמר: "אנו רוצים לשמור על אחדות עם ישראל והרבנות הראשית צריכה לעשות את זה וזהו תפקידה לעשות את זה. תפקידה ואחריותה של הרבנות הראשית, לבדוק תיקים כאלו של נישואין וגיורים".

לטענתו, "אם נפסיד את זה עם ישראל כבר לא יהיה אחד. כוחה של הרבנות הראשית צריך להישמר אולי יש מקום לתוספת רגישות אבל אסור לפגוע בכוחה. יכול להיות שיש רב שנפגע כי שמו השתרבב לרשימה, יכול להיות שהוא נפסל מסיבות של כתובות או אישורי נישואין, כי ברבנות ראו דברים בעייתיים בתעודה וזה לא אישי כלפי הרב".

ח"כ נחמן שי, המשמש כיו׳״ר השדולה לחיזוק העם היהודי, תקף את הרבנות הראשית ואמר כי "הרשימה הזו מוסיפה חטא על פשע, לאחר החלטות הממשלה על הכותל והגיור. היא נעשתה במחשכים תוך הדרת רבנים רבים ופגיעה בסמכותם הרוחנית כלפי קהילתם. לרבנות הראשית אין סמכות בתפוצות ואין לה זכות לדחוק ולבזות את הקהילות היהודיות בתפוצות". 

בהמשך הוא שאל את נציגי הרבנות: "מאיפה היומרה הזאת להכפיף את יהדות התפוצות לרבנות הראשית, מי הסמיך אתכם להסדיר את העולם היהודי כולו?".

בסיום הדיון החליט יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה מהליכוד, לכנס בעוד שבועיים דיון נוסף שיתכן וייערך בלשכת הרבנים הראשיים בנוכחות חברי הכנסת בלבד. כמו כן הוסכם כי על הרבנות להמציא רשימת קריטריונים מסודרת לנושאי אישורי הגיור.