הרמטכ"ל על אופק בוכריס: "התאכזבתי מאוד"

רא"ל גדי אייזנקוט בראיון ראשון מאז שמונה, התראיין לאתר וואלה והתייחס לפקודו שפרש במסגרת עסקת טיעון בה הודה ביחסים לא הולמים, לבקשת המתקת עונשו של אזריה: "בשבוע שבועיים הקרובים אקח החלטה" ולמגנומטרים בהר הבית: "אני חשבתי שלא נכון לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/09/17 11:26 ד בתשרי התשעח

הרמטכ"ל על אופק בוכריס: "התאכזבתי מאוד"
אופק בוכריס, צילום: פלאש 90

לפני שנתיים וחצי התמנה לתפקיד ראש המטה הכללי, רא"ל גדי אייזנקוט ורק בימים אלו העניק ראיון ראשון לאתר 'וואלה'. בראיון התייחס למספר סוגיות שעמדו במרכז תשומת הלב הציבורית: פרישתו בעסקת טיעון של תא"ל אופק בוכריס שב-2016 הורשע בהסדר טיעון שבמסגרתו הודה בהתנהגות שאינה הולמת ובבעילה אסורה בהסכמה, והורד לדרגת אלוף משנה. 

"את אופק בוכריס אני מכיר מאז שהוא סג"ם", מספר אייזנקוט. "הוא היה מפקד צוות בגולני ואני סגן מפקד החטיבה וראיתי אותו אחרי זה בשורה ארוכה של תפקידים. ראיתי קצין מצטיין, אמיץ ונועז שחיילים הלכו אחריו. מיניתי אותו לאחד מתפקידי התא"ל הבכירים ביותר בצה"ל - ראש חטיבת המבצעים. ברגע שהונחו על שולחני המכתב יחד עם החקירה הבנתי שמדובר באירוע חמור ונקטתי בצעדים חריגים מאוד, ובהם ביטול המינוי שלו והשעייתו. בהמשך בוצעה עסקה שהיא חלק מפרוצדורה משפטית ואני יכול לכבד אותה. אני ראיתי את המחויבות שלי לחיילת ששירתה תחת פיקודו כמחויבות מלאה. הפרשה פגעה בטיפול החד הערכי והמקצועי וצה"ל כולו נפגע באירוע הזה. אני מצפה ממפקדים בכירים ומפקדים זוטרים להיות אנשי מופת ולהתנהג התנהגות הולמת. אני אומר את זה כרמטכ"ל וכאב לשלוש חיילות בצה"ל. שלושתן השתחררו אבל שירתו בצבא".

כשנאל הרמטכ"ל האם דווקא בגלל ההכרות האישית התאכזב ממנו, ענה:  "כן. אכזבה גדולה. שאלתי אותו, והוא אמר לי שאין שום דבר. אחרי זה הסתברו דברים אחרים. אז כן, התאכזבתי מאוד".

הרמטכ"ל גדי אייזנקוט

הרמטכ"ל גדי אייזנקוטצילום: Isaac Harari/Flash90

לגבי החייל אלאור אזריה שהסעיר את המדינה במשך למעלה משנה וחצי לאחר שירה במחבל בחברון שדימם למוות והורשע בשתי ערכאות הודיע הרמטכ"ל כי יודיע בימים הקרובים לגבי בקשתו של אזריה להמתקת עונשו: "אני אדון בזה בשבועות הקרובים ואקח החלטה מתוך ראיית מכלול ההיבטים והשיקולים. מה שמנחה אותי זה סוף מעשה במחשבה תחילה. לכן נדרשים כמה ימים כדי לגבש עמדה לעשות את הדבר הנכון, גם לנורמות ולערכים של צה"ל, מתוך התחשבות באספקטים נוספים". כשנשאל לאיזה כיוון הוא נוטה הוסיף אייזנקוט:  "זה מוקדם מדי. התחלתי את ההתייעצויות השבוע ואמשיך את זה בשבוע הקרוב. וניקח החלטה אני מניח בשבוע-שבועיים הקרובים".

לגבי שאלת הצבת המגנומטרים בהר הבית שעוררו סערה בעולם המוסלמי אמר הרמטכ"ל: "אני חשבתי שלא נכון (להציב אותם). זה מתחיל באירוע טרור חמור שנהרגים שני שוטרי מג"ב יחד עם תגובה נכונה מאוד בעקבות האירוע הזה. אני חשבתי שלא נכון לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית. מאחר שזה לא מרחב פעולה של צה"ל לא נכנסתי לפרטים בשלב הראשון, אלא הסתפקתי באמירה כללית. המלצת הצבא הייתה לא לשנות את הסטטוס קוו, להחזיר את התפילה מוקדם ככל האפשר יחד עם לחימה נחושה מול טרור. כשהם כבר הוצבו - ההמלצה הייתה להסיר אותם כדי לחזור לסטטוס קוו".

ראש המטה הכללי התייחס גם למאמצים להחזיר את גופות החיילים הדר גולדין ואורון שאול שמוחזקות בידי חמאס מאז מבצע צוק איתן. הרמטכ"ל הצהיר כי נעשים מאמצים בצירים עוקפים כדי לנהל מו"מ עם חמאס: "אני רואה את החובה שלי כרמטכ"ל להחזיר את הדר גולדין ואורון שאול לקבר ישראל כחובה עליונה שלנו ללוחמים ששלחנו לבצע משימות ברצועת עזה וגופותיהם נמצאים בידיים של חמאס. אנחנו עושים מאמצים להגיע לתמונת מודיעין. אנחנו עושים מאמצים עקיפים. אנחנו עושים מאמצים ישירים להקשות על ארגון חמאס ועל מפקדיו. המציאות שנוצרה בינינו לבינם לאורך שנים, בעיקר אחרי פרשת גלעד שליט, יוצרת מורכבות גדולה. אנחנו לא מדברים עם הארגון הזה. השיח הזה הוא שיח עקיף עם גורמים ערביים. לצערי, אני לא איש בשורות ערב ראש השנה. אני מקווה אבל שנחזיר אותם לקבר ישראל מוקדם ככל האפשר".