הרב שרלו: "המבנה הנוכחי של כשרות הרבנות הגיע לסוף דרכו"

לא סובר כמו הרב רימון: אחד מראשי 'צהר' הביע את תמיכתו ב'השגחה פרטית', "בתחילת דרכם לא הסכמתי. כיום, איכות ההשגחה מצוינת". על העימות שהיה לו עם הרב אליהו, "התנצלתי בפניו על כך שלא דברתי איתו קודם", אך "גם לאחר שהציג את עמדתו, איני חוזר בי ממה שאמרתי"

חדשות כיפה משה ויסטוך 08/11/17 13:41 יט בחשון התשעח

הרב שרלו: "המבנה הנוכחי של כשרות הרבנות הגיע לסוף דרכו"
הרב יובל שרלו, צילום: יחצ

על רקע דבריו של הרב יוסף צבי רימון כי הוא לא אוכל מהכשרות של 'השגחה פרטית', פרסהם היום (רביעי) אחד מראשי צהר, הרב יובל שרלו, תשובה שענה ושהתייחסה לארגון הכשרות האלטרנטיבי שלדבריו הוא סומך עליו את ידיו.

הרב שרלו נשאל מה עמדתו המדוייקת בנוגע לארגון, שכן שם פירסמו שהוא תומך בהם ומצד שני פורסם בעבר, כביכול בשמו, כי הוא לא אוכל את כשרות הארגון.

הרב פתח וכתב כי הוא נוהג להתבטא בעצמו בעניינים שונים ולא באמצעות דוברים או מקורבים. לאחר מכן הוא פירט את תשובתו. לדבריו, "איכות ההשגחה של 'השגחה פרטית' עברה שינוי משמעותי מאוד. בתחילת דרכם לא הסכמתי עם השיטה. כיום, איכות ההשגחה היא מצוינת, וסביר להניח שבמקומות רבים מאוד היא הרבה יותר טובה משל הרבנות, ובוודאי יותר שקופה ויותר מדויקת".

לדעתו במקומות שבהם הארגון מספק את השגחת הכשרות, "מותר לאכול ולהתייחס למקום כאל מקום כשר. באופן אישי, אני ממעט מאוד לאכול 'בחוץ', וגם כזה קורה – זה יותר במקומות בהם מלכתחילה בעיית הכשרות קלה יותר, אולם אני סובר שיש לסמוך על 'השגחה פרטית'. מבחינה זו אני תומך בהם".

הרב שרלו ציין כי ברמה העקרונית-מערכתית הוא עבר מהפך ביחסו לארגון, "בתחילת דרכם התנגדתי לכל השיטה של 'השגחה פרטית' כי היא לא הציעה מודל לקיום מערכת ממלכתית. אני רואה סכנה גדולה מאוד במערכות פרטיות אלטרנטיביות, אם הן לא מציעות מודל שיכול לעבוד בצורה כללית. קל מאוד להרוס את השיטה של הרבנות, ואף צריך להרוס את השיטה הקיימת, אולם אם אין אלטרנטיבה טובה – לא הורסים".

לטענתו, "צהר הקפידה עד היום לא לשבור את הכלים: היא לא הקימה מערכת נישואין אלטרנטיבית, אלא פועלת במסגרת הרבנות הראשית לישראל, וכך בנתיים בכל התחומים". הרב הפתיע כשכתב כי "בשל כך, כבר שנים רבות, ולמרות הלחץ הגדול, ובעיקר – בניגוד מוחלט לתדמית שמנסים להדביק, אני רואה חשיבות עקרונית בכשרות של הרבנות".

הרב שרלו מצייץ

גם לאחר ששוחח עימו, הרב שרלו לא חזר בו צילום: צילום מסך מהטוויטר

עם זאת, לדעתו מערך הכשרות הקיים של הרבנות סופו להימחק, "המבנה הנוכחי של כשרות הרבנות הגיע לסוף דרכו מסיבות רבות – למן דיני כשרות ועד שחיתות קשה. אם הרבנות תשנה את המבנה, בניתוק בין ההשגחה בפועל ובין הרגולציה, או למצער תפתח את אזורי הכשרות, היא תעשה את הדבר הנכון, ולא יהיה עוד צורך ב'השגחה פרטית'. אולם אם היא תמשיך בדרך הנוכחית, לא יהיה מנוס באימוץ גופים פרטיים ושקופים, שיש להם הצעה כלל-מערכתית. אני מבין ש"השגחה פרטית" קרובה לכך מחד גיסא, וכשרות הרבנות אינה עומדת במה שהיא צריכה לעשות מאידך גיסא".

סוגייה מעניינת נוספת שהרב שרלו התייחס אליה היא העמות שהיה לו בנושא עם רב העיר צפת, הרב שמואל אליהו, "קיימתי שיחה עם הרב שמואל אליהו הי"ו, שבה הוא הציג את עמדתו (התנצלתי בפניו על כך שלא דברתי איתו קודם), ובשיחתנו אמרתי לו כי גם לאחר שהציג את עמדתו ולאחר השיחה – איני חוזר בי ממה שאמרתי, ואני סובר שמה שהוא הטיח באנשי 'השגחה פרטית' היא - אסור לאומרו. הדבר לא צריך להיות קשור לשאלה האם תומכים ב'השגחה פרטית' או לא תומכים בהם, אלא בדרכי המאבק. אסור לנו לאמץ דרכי מאבק הקיימים לצערי בעולם הדתי, בו אין אנו מקיימים את הדרוש: "צדק צדק תרדוף – גם אחרי צדק צריך לרדוף בצדק".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן