הרב שרלו: "הלכות ייחוד לא יפתרו את האלימות המינית"

אחד מראשי ארגון 'צהר' אמר בכנס למניעת אלימות מינית כי הסיבה לכך היא שנפגעים רבים הם ילדים וכי "בדרך כלל הפוגעים הם גברים". מנהלת מרכז 'תהל': "שואלים אותי: 'האם זה באמת קורה יותר בימינו או שיש יותר מודעות? התשובה לשתי השאלות הינה חיובית

חדשות כיפה משה ויסטוך 30/11/17 16:51 יב בכסלו התשעח

הרב שרלו: "הלכות ייחוד לא יפתרו את האלימות המינית"
הרב יובל שרלו, צילום: יחצ

בכנס של ארגון 'תהל' בשיתוף מרכז רבני ברקאי, שנערך השבוע בירושלים ועסק בנושא אלימות והתעללות מינית במגזרים הדתי והחרדי, אמר הרב יובל שרלו כי אל לציבור הדתי לשקוט על השמרים ולהסתמך על הלכות ייחוד מאחר שהן לבדן אינן מספיקות למניעת פגיעות מיניות, בטח לא כשמדובר בילדים.

"יש גם פגיעות של בנים בבנים ופגיעות של בנות בבנות", אמר אחד מראשי ארגון 'צהר' והוסיף כי לפחות מניסיונו וכאחד שהיה ממקימי פורום תקנה, בתחום הילדים שיעור הנפגעים מתחלק שווה בשווה.

עם זאת הוא ציין כי "בדרך כלל הפוגעים הם גברים, לכן הלכות ייחוד לא יפתרו את הבעיה וזה המינוס הראשון בללכת בכיוון הזה". לצד זה הוא אמר כי קיים חיסרון נוסף בהתמקדות בהלכות הייחוד, "הרבה פעמים הליכה לכיוון איסורי ייחוד נתפסת בעיני השומעים כמניפולציה: הרבנים, והתורה מה שחשוב לה זה הקדושה, הצניעות, הטהרה, אבל עכשיו הם מצאו טריק חדש שהמצוות הללו ניתנו כדי למנוע פגיעות מיניות".

כדוגמא הוא ציין את המאבק נגד חילול השבת, "כאשר פתאום העולם הדתי מדבר על החוק למניעת עבודה בשבת בנימוקים סוציאליים, מנוחת העובדים וכד', מסתכלים על הדתיים כמניפולטורים. פתאום נזכרתם לדאוג לעובדים?איפה הייתם עד עכשיו? ולמה אתם עושים כינוסי רבנים על שבת והעבודה בה, בבתי מלון שעובדים בו בשבת?".

הרב שרלו הציע פיתרון אחר שלדעתו עשוי לעזור במניעת הפגיעות המיניות, "יש לנו מצוות שלימות שאוסרות פגיעה, איסור חבילה, לא תרצח, ועשית הישר והטוב. יש צורך ללכת בדרך הזו לא מהכיוון המיני אלא מהכיווון של איסור שליטה, איסור ניצול. למרות שגם לדרך הזו יש חסרונות, היא מתחמקת מלעסוק באפיק הספציפי של פגיעות מיניות".

למעלה מ-600 הורים, רבנים ואנשי מקצוע, דתיים וחרדים השתתפו בכנס של 'תהל - מרכז הסיוע לנשים וילדים דתיים' ובין הדוברים ניתן לציין את הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, רב העיר רמת גן הפורש הרב יעקב אריאל, הרבנית מלכה פיוטרקובסקי, מייסדת פורום תקנה הרבנית יהודית שילת, ראש מכון פוע"ה הרב מנחם בורשטיין ועוד.

מנהלת המרכז ומארגנת הכנס דבי גרוס, הוסיפה כי לצערה "לאחר 30 שנות עבודה בתחום התקיפות המיניות, אני חייבת להסכים שהתעללות מינית נגד ילדים הגיעה למימדים של מגפה. הנגע חדר לכל קהילה, כל מדינה, כל דת וכל תרבות. לעתים קרובות אנשים שואלים אותי: 'האם זה באמת קורה יותר בימינו? או שמא ישנה פשוט יותר מודעות ויותר מוכנות לדבר על הנושא?' התשובה לשתי השאלות הינה חיובית. בימינו יש יותר התעללות מינית וגם יותר מודעות להתעללות מינית. חשוב שנדע איך לגשת לנושא, איפה שורש הבעיה. רק כך נוכל להפחית את מספר המקרים הקשים".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן