הרב קוק, הוא עדיין רלוונטי?

עד כמה צעירי המגזר מכירים את הרב קוק ומשנתו? באיזה זרם בציונות הדתית הוא היה משתלב היום? והאם הוא בכלל שייך למציאות של ימינו? יועץ של ח"כ, פעיל חילוני מ'אם תרצו', איש הבית היהודי וסגנית שר מהליכוד ניסו לספק את התשובות

חדשות כיפה משה ויסטוך ויאיר דן 15/09/17 07:25 כד באלול התשעז

הרב קוק, הוא עדיין רלוונטי?
מתעניינות בתורת הרב קוק? צעירות בבית הרב הקוק, צילום: בית הרב קוק

לאחרונה צוינו 82 שנה לפטירתו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק, מי שהיה לרב הראשי הראשון בארץ ישראל ומי שנחשב לאביהם הרוחני של בני הציונות הדתית. סוגיה מעניינת ובלתי פתורה היא מידת הקשר והיחס של צעירי המגזר הסרוג לרב שספריו מעטרים כמעט כל ספריה תורנית בבתי המדרש ובבתים הפרטיים. מערכת 'כיפה', בשיתוף בית הרב קוק, ניסתה לבחון את הנושא בעזרתם של כמה צעירים המעורים בעשיה הציבורית והאידאלוגוית ששייכת או מתכתבת עם הציבור הדתי לאומי.

בכנס 'מעלין בקודש' השני, שנערך לפני כשבועיים, השתתפו למעלה מ-300 איש ובהם לא מעט צעירים ובני נוער שרצו לשמוע מעט על תורתו ודרכו של הרב קוק. לכאורה מרשים, אך משיחה עם ארבעה צעירים משפיעים בני הציונות הדתית ומחוצה לה עלה כי נושא "הנגשתו" של הרב מעט יותר מורכב ומסובך.

מי שמכירה מקרוב את סיפורו של הרב קוק היא סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי, ששירתה בבית הרב בשירות הלאומי שלה. לדבריה, יש לה "קשר עמוק לתורת הרב קוק ואני חושבת שיש לרב קוק בשורה שרלוונטית גם להיום על התחדשות החיים הלאומיים שלנו בארץ ישראל". 

על החיבור הכמעט בלעדי שעושים בין הרב לציונות הדתית היא מעט מצרה, "מבחינה ציבורית לדעתי תורת הרב קוק נתפסת כשייכת לציונות הדתית בעיקר אבל זה חבל. הסיפור האישי של הרב קוק הוא שאביו היה חרדי ליטאי, אמו היתה חסידת חב"ד, ואילו הוא עצמו ראה חשיבות גדולה במפעל הציוני שהובל על ידי ציבור חילוני. המורכבות הזאת הופכת את משנתו לרלוונטית לכל חלקי עם ישראל".

לדעתה, "הרב קוק רלוונטי לצעירים כי הוא דיבר על כל חלקי החיים, תרבות, אמנות, צבא ומלחמה, תשובה, חיפוש עצמי, יציאה מהאגואיזם הפרטי לטובת הכלל. כל הסוגיות האלה מטרידות צעירים בישראל גם היום".

סגנית שר החוץ חוטובלי

סגנית שר החוץ חוטובליצילום:דוד סאלם

"הרב קוק היה מגדולי המנהיגים של דור שיבת ציון. יהודי יקר שידע לעשות את החיבור בין כלל חלקי עם ישראל", כך תיאר אלון שוורצר (31) מירושלים ראש אגף מדיניות בתנועת "אם תרצו" את מידת הכרותו עם הרב והוסיף כי הוא "היה גדול בתורה, ראש ישיבה, פוסק הלכות, רב ראשי ובמקביל ידע לארגן את מסע המושבות ולהוקיר את כלל החלוצים בעם ישראל".

לדברי שוורצר, שגדל על ברכי הציונות אך לא זו הדתית, מבחינה ציבורית "הרב קוק הינה דמות מופת בכל הנוגע לאחדות ושילוב החברה הישראלית.

לדעתו יש חובה לחבר את הרב ותורתו לכלל הציבור ובוודאי שלצעירים בתוכם, "אבות הציונות ובניהם הרב קוק הינם דמויות שיש ללמוד אותם אך גם ללמוד לאורם. כלומר כשם שהרב צבי יהודה, בנו של קוק, החזיק במשרדו תמונה של הרצל וידע להוקיר את מי שפעל לחיזוק הרעיון הציוני. כך היום אנו צריכים להוקיר את פועלו של הרב קוק ובמקביל להמשיך ולחזק את התודעה הציונית במדינת ישראל".

לפי ניתוחו, "הרב קוק מזוהה עם הציונית הדתית לכל גווניה" ולאו דווקא עם זרם כזה או אחר, ,לכן המטרה של אוהבי ומוקירי הרב קוק צריכה להיות הנגשה של כתביו ורעיונותיו לכלל עם ישראל".

הרב קוק

הרב קוקצילום: עריכת תמונה: משה נחמני, אור האורות

מי שזיהה מעט ניתוק בין האב הרוחני של המגזר הסרוג לצעירים צבי שטראובר (28) יו"ר תא הסטודנטים של מפלגת הבית היהודי שמתגורר בפדואל עם אשתו ושלושת ילדיהם.

לדבריו, הרב קוק אמנם היה "מייסד הציונות המאחדת שהדגישה את המכנה המשותף של כל מבקשי ציון", אך הוא פחות משמעותי במציאות הישראלית המתהווה, "אני לא כל כך רואה את הרב רלוונטי, אנחנו כבר לא בשלב ההקמה של המדינה או הציונות - הרב היה יותר רלוונטי בחיבור בין דתיים לחילוניים והיום הקונפילקט העיקרי הוא בין שמאל לימין".

"מה שכן" הוא ציין, "הרב קוק כן רלוונטי עבור צעירים דתיים שצריכים את הקייס הרוחני לעבוד בשיתוף פעולה וביחד". לכן לשיטתו הכיוון אליו מושך נפתלי בנט את הבית היהודי היה תואם את רוחו של הרב קוק "בגלל התוכן הציוני שהיא מובילה לאור התורה, והניסיון לאחד בין כלל הגורמים הציוניים".

דובי מגנהיים (34) הוא היועץ הפוליטי של ח"כ מוטי יוגב שמנסה לקדם את "חוק הרב קוק זכרו ופועלו". על הרב קוק הוא אמר כי הוא היה "דמות הרבנית וגם ציבורית המשפיע ביותר על הציונות הדתית בכללותה. בנוסף הרב קוק הוא אבי הרעיון הציוני כפי שאנחנו חיים בציונות הדתית. מעבר לדמותו התורנית, שהיא מחוברת באופן שלא ניתן לנתק אותה ממנו מחלקו הציבורי והרעיוני, לדעתי רק הציונות היונקת מדרכו יהיה לה עתיד".

לדעתו הרלוונטיות של הרב ותורתו לצעירים צריכה להיות חזקה מאי פעם, "לצעירים בימינו, המחפשים לעצמם דרך והכוונה בחיינו הסוערים בעידן זה, הרב קוק מהווה אלטרנטיבה אמיתית לכל שטף החיים שאינו פוסק ושוטף אותנו. לדוגמא -ישנם צעירים שמחפשים את עצמם בהודו או באומן נוכח שטף החיים שאינו מאפשר לנו להתחבר לעצמנו". 

"כיום אין אפשרות לחיות את חיינו באמונה תמימה שפי שחיו אבותינו", הוא הדגיש, "לכן החיפוש האינסופי אחר משמעות לחיינו ולדרכינו היא בלתי פוסקת. והרב מצליח לגעת בכל אחד ואחד במקומו ולכן אני לא מצליח לצמצם את התורה שלו לקבוצה מסוימת ולכל אחד יש שם מקום".