הרב הראשי התגאה "הפכתי להם את הראש" ונציב תלונות השופטים קבע: "התנהלות פסולה"

נציב תלונות הציבור על השופטים מצא כי התנהלותו של הרב הראשי הספרדי, ששכנע את חברי האסיפה הבוחרת לבחור את מועמד ש"ס, היא עבירה על כללי האתיקה של השופטים והדיינים. לשכת נשיא בית הדין הגדול: "ההחלטה לוקה בפגם מהותי"

חדשות כיפה משה ויסטוך 16/08/17 15:54 כד באב התשעז

הרב הראשי התגאה "הפכתי להם את הראש" ונציב תלונות השופטים קבע: "התנהלות פסולה"
הרב יצחק יוסף, צילום: Yaakov Cohen/Flash90

הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף פעל שלא כדין כששכנע חברים באסיפה הבוחרת לבחור במועמד ש"ס לרבנות העיר נשר. כך קבע היום (רביעי) נציב תלונות הציבור על השופטים.

השופט בדימוס אליעזר ריבלין קבע כי תלונת 'נאמני תורה ועבודה' נמצאה מוצדקת וכי התערבותו של הרב יוסף בהליך הבחירות לרבנות העיר הצפונית, הייתה פסולה.

"ישנו מרחק רב בין מתן המלצה בשבחו של מועמד מסוים, לבין נטילת חלק פעיל במסע הבחירות של אותו המועמד", ציין הנציב בהחלטתו והדגיש כי "כללי האתיקה לדיינים מחייבים נושא משרה שיפוטית להימנע מלהביע דעה בעניין שאינו משפטי בעיקרו. קל וחומר שאין הוא יכול להיות מעורב בפעילות שיש בה ניחוח פוליטי".

כזכור, לפני מספר חודשים התקיים בעיר נשר הליך בחירות למשרת רב העיר נשר בין מועמד מפלגת ש"ס הרב יצחק לוי, למועמד הבית יהודי הרב יהודה דנה.

בתום הסיבוב הראשון נרשם תיקו כשכל אחד מהמועמדים קיבל קולות, אולם בסיבוב זכה הרב לוי במשרה לאחר ש-12 הצביעו בעדו וארבעה השאירו את תמיכתם ברב דנה.

מאוחר יותר טענו בתנועת 'נאמני תורה ועבודה' כי הרב יוסף לקח חלק פעיל במסע השכנועים של חברי האסיפה. נציג התנועה, עו"ד אסף בנמלך, שלח לנציב תלונות הציבור על שופטים מכתב תלונה על התערבותו של הרב יוסף בבחירות בטענה שהרב הראשי משמש גם כדיין ועל כן הוא עבר על כללי האתיקה של השופטים שחלים גם עליו.

יש לציין כי על פי עדותו של הרב הראשי לישראל בעצמו, הוא היה זה שפעל לשכנע את חברי האסיפה. בשיעור שנתן בערב חג הפסח סיפר הרב יוסף כיצד קיבל את חברי הגוף הבוחר בחיפה ודיבר על ליבם לבחור במועמד של ש"ס.

"לצערנו הרב", אמר הרב בשיעור, "היום לא קל לבחור רב עיר באמת שיהיה מתאים. הגוף הבוחר מורכב גם מאנשים לא דתיים, לצערנו הרב מחללי שבת, הכל. אבל יש כל מיני חוקים במדינה, מה אפשר לעשות? יש גם יועצים משפטיים שמכתיבים לך- תעשה את זה, זה נציג, זה נציג".

צפו בדברי הרב יוסף החל מהשניה ה-46:

מלשכת נשיא בית הדין הגדול נמסר כי "כפי שקבע נציב תלונות הדיינים, התקבלה עמדתו העקרונית של הנשיא, לפיה ברי כי דיין רשאי להמליץ על מועמד לתפקיד רב עיר. מוסכם כי אין לדיין ליטול חלק פעיל בעבודת מטה בחירות של מועמד".

"עם זאת", נמסר בהמשך כי "החלטת נציב התלונות לוקה בפגם מהותי וראוי היה שתבוטל לאלתר. החלטתו זו ניתנה בטרם התקבלה התייחסות פרטנית של נשיא בית הדין הגדול למקרה הספציפי נשוא התלונה. חשוב לציין, כי העובדות המתוארות בפנייה שונות בתכלית מן מה שאירע בפועל".

המשנה לראש לשכת עורכי הדין וחבר הוועדה המייעצת למינוי שופטים, עו"ד יוסף ויצמן, הגיב לממצאי הדו"ח ואמר כי הוא "סבור שההחלטה של כב' השופט רבלין שגויה, והיא לוקה בחוסר הבנה של המצב הדתי - חרדי".

לדבריו, "זכותו ואף חובתו של דיין ובמקרה זה הרב הראשי להתערב בבחירות לרבנות ולדאוג שיבחרו הרבנים הטובים ביותר. זה מה שמצופה מרב ראשי בדיוק כפי שנשיא בית משפט מתערב בהחלטה של בחירת שופטים ודואג שהטובים מהם יבחרו.

בניגוד לאמור, תפקיד הרב העירוני אינו פוליטית, ולא מתקיימות בחירות אלא וועדה בוחרת".

מתנועת 'נאמני תורה ועבודה' נמסר כי "בזכות תלונתנו, נציב התלונות על השופטים והדיינים מפנה זרקור למציאות הכואבת של המשחק הפוליטי המלוכלך בבחירות לרבני ערים. התערבותו של הראשל"צ הרב יצחק יוסף באופן בוטה בהליך הפוליטי של מינוי רב עיר לנשר, מהווה כתם על פעולותיו ועוד הוכחה לכך שבש"ס מתנהלים כאילו תפקיד רבני הערים הוא מגרש המשחקים הפרטי שלהם".

לדברי התנועה, "לו יתואר כי נשיאת ביהמ"ש העליון תומכת ופועלת למינוי ראש עיר הינו נזעקים ובצדק. אבל כנראה שבבית הדין הרבני הגדול אין דין ואין דיין. לאור ההחלטה, יש להביא כעת לביטול הבחירות".

לסיום הם אמרו כי הם  "קוראים לראשל"צ להסיר ידיו מכל פעילות פוליטית ולהביע התנצלות בפני תושבי נשר" וכן כי הם "קוראים לשרת המשפטים להגיש קובלנה כנגד הרב יוסף בגין התנהגות שאינה הולמת דיין."