הרב אריאל: "יום העצמאות נועד לחשבון נפש ולימוד, לא רק למנגל"

לקראת יום העיון שצפוי לקיים מרכז תורה ומדינה, מסביר הרב יעקב אריאל על מהות יום העצמאות ועל הצורך להעמיק בחינוך: "נוח מאוד לזרוק את הכל על המנהיגים, אבל יש גם לאזרחים תפקיד גדול וחשוב"

חדשות כיפה 25/04/17 18:14 כט בניסן התשעז

הרב אריאל: "יום העצמאות נועד לחשבון נפש ולימוד, לא רק למנגל"
גילי צרפתי, צילום: גילי צרפתי

בשבוע הבא ימלאו 69 שנה להקמתה של מדינת ישראל ונדמה שאופי ציונו של היום התקבע בקהילות ישראל השונות. מי שמבקש להעניק זווית ראייה מחודשת ותורנית למדינה – הוא מרכז תורה ומדינה שיקיים מחר (רביעי) בירושלים, ערב עיון בנושא תורת המדינה במשנת הראי"ה קוק זצ"ל.

 

"להנחת היסוד של המושג מדינה ואיך שאנחנו משלבים בה את החיים המודרניים, יש בסיס בהלכה" – מדגיש הרב יעקב אריאל, נשיא מרכז תורה ומדינה ורבה של רמת גן. "נכון שבתורה מדובר רק על מלכות ומלוכה, אבל בעצם מדובר בכל הנהגה ציבורית שיש לה סמכות הלכתית. הרב קוק ותלמידו הרב ישראלי סברו שגם למשטר דמוקרטי יש מקורות בהלכה ויש סמכויות מצד ההלכה לנהל את החיים המדיניים, כפי שהתורה רוצה. הם מהווים את התשתית".

 

הרב אריאל מסביר כי לפי תפיסת התורה, המדינה היא לא רק בשביל לעזור לאזרח לחיות חיים נוחים, אלא גם מהווה מטרה הפוכה. "האזרח צריך לראות במדינה דרך לקדש שם שמיים, לראות איך אפשר לחיות חיי חברה על פי ההלכה, איך להנהיג חיים פוליטים לפי ההלכה. יש גם מטרה נוספת שהמדינה תהיה מגדלור לעולם כולו לחיי צדק והרוח שלה".

 

לגבי היחס למדינה כיום, מציין הרב אריאל כי "לצערנו המדינה עדיין רק בחיתוליה. גם היום יש דברים שהמדינה עושה כמו שהיא צריכה לעשות, אבל לא כל דבר. אני לא יכול להגיד שהמדינה משרתת את הערכים התורניים כפי שצריך להיות, זה בגלל שהציבור בחלקו הגדול לא רואה במדינה כלי לטובתו אלא להפך. ככל שיהיה ציבור גדול יותר שיראה במדינה את הכלי לקידוש שם שמיים, להראות לעולם איך נראה צדק וחיי חברה נכונים וראויים, המדינה באמת תהיה כזאת".

 

לדברי הרב אריאל, הכל מתחיל בחינוך. הכנס שיתקיים השבוע הוא דוגמא מובהקת להתקדמות בנושא. "ככל שהחינוך יעמיק יותר ויהיו יותר חניכים שילכו ברוח הזאת, המדינה תתקדם לכיוון. הציבור כולו, כולל המנהיגים צריכים ללמוד את הנושאים הללו, אבל בעיקר הציבור. נוח מאוד לזרוק את הכל על המנהיגים, אבל יש גם לאזרחים תפקיד גדול וחשוב. ככל שיותר ציבור יחזיק בתפיסת העולם הזאת, תהיה לו השפעה על חיי המדינה, כל המדינה תראה אחרת. כל מדינה מורכבת מאזרחיה, כשהאזרחים יהיו יותר חדורים בהכרה מוסרית וערכית –זה בהחלט ישפיע".

 

"זו בדיוק המהות של יום העצמאות" – קובע הרב אריאל. "על מה חוגגים את יום העצמאות, שזכינו אחרי אלפיים שנה בגלות להקמת מדינה יהודית. איך מדינה יהודית צריכה להיראות, יש לה ייעוד להעביר מסר איך חיי חברה מתוקנים, תרבותיים, מוסריים ורוחניים צריכים להיראות. להיות אור לגויים. יום העצמאות צריך להיות יום של חשבון נפש ולימוד, לא רק יום של מנגל".

 

מרכז תורה ומדינה פועל בישוב ניצן מזה כשנתיים, בראשות הרב יגאל קמינצקי. במרכז צוות חוקרים תורניים העוסק בשלל סוגיות ציבורית ובוחן בהם את עמדת התורה - בנושאי צורת שלטון, מלחמה, מוסר לחימה, ייצוא נשק, ביחסי שלטון ואזרחים, רוב ומיעוט, דמוקרטיה ועוד.  מחר יקיים המרכז ערב עיון בבית הרב קוק בירושלים, לצד הרב אריאל ישאו דברים במקום הרב יגאל קמינצקי, הרב נריה גוטל ופרופ אליאב שחטמן.