הרב אפרתי: "הרב סתיו יכול לשאול את הגאונים הרב נבנצל והרב ליאור, מדוע הם מתנגדים בחריפות כה גדולה למעשיו"

יו"ר ארגון 'דרך אמונה' לא אהב את דברי הרב סתיו על ההסכמות לו זוכה הסכם קדם הנישואין של 'צהר', ואומר ל'כיפה' כי הוא אינו "מבין כיצד ניתן לומר נתון שאינו אמת". ומהי דרכו לצמצם מקרים של סרבנות גט? "חינוך רחב ועמוק יותר"

חדשות כיפה משה ויסטוך 31/08/17 18:12 ט באלול התשעז

הרב אפרתי: "הרב סתיו יכול לשאול את הגאונים הרב נבנצל והרב ליאור, מדוע הם מתנגדים בחריפות כה גדולה למעשיו"
הרב אפרתי, צילום: באדיבות המצולם

בתחילת השבוע התייחס יו"ר 'צהר' הרב דוד סתיו, לעיכוב סידור גט בעקבות סעיף בהסכם קדם נישואין וטען כי אם היה מדובר בהסכם שנוסח על ידם הדבר לא היה מתרחש מאחר והוא נוסח באמצעות דיינים וגדולי ישראל תומכים בו. בשיחה עם 'כיפה' הרב ברוך אפרתי תוקף את דבריו של יו"ר ארגון 'רבני צהר' ואומר כי הם לא נכונים ואף גובלים בשקר.

"אינני מבין כיצד ניתן לומר נתון שאינו אמת", אומר הרב אפרתי, ומוסיף כי "האמת היא, שאין ולו פסק דין רבני אחד של בית דין במדינת ישראל שבו מוזכר הסכם קדם נישואין של צהר כדבר לגיטימי".

לטענתו, "בהסכם של צהר ישנן בעיות הלכתיות ומהותיות לדעת רוב מניין ובניין הפוסקים בישראל. הרב סתיו יכול לשאול את הגאונים הרב נבנצל והרב ליאור מדוע הם מתנגדים בחריפות כה גדולה למעשיו. עד לפני כמה שנים יכל לשאול גם את הגאונים הרב אלישיב והרב שפירא זצ"ל".

 על הטענה כאילו בית הדין הרבני פסל את  הגט משום שההסכם שם שונה משלו, הוא אומר כי "זה לא נכון. דייני בית הדין ביססו את פסיקתם בפירוש על דברי אב בית הדין הרב לביא בשו"ת עטרת דבורה א עה, אשר מתייחס מפורשות ל"הסכם לכבוד הדדי", שלדברי ארגון צהר עצמו עליו מבוסס הלכתית ה"הסכם מאהבה" שלהם. דהיינו, בית הדין פוסלים מפורשות את ההסכם של ארגון צהר ודומיו. מי שמעוניין, יכול לפתוח את השו"ת ולקרוא בעצמו את הדברים בפירוש. לומר אחרת זוהי המצאה".

לגבי אמירתו של הרב סתיו כאילו ההסכם של צהר נכתב על ידי דיינים וזכה להסכמתם של רבנים רבים, אומר הרב אפרתי כי "בשורה התחתונה, אינני מכיר דיין זקן המכהן במדינת ישראל שממליץ לחתום על ההסכם של צהר. רוב הפוסקים סוברים שיש בזה בעיה של גט מעושה. יתכן שיש מעט שאינם חוששים לגט מעושה הלכתית, אך גם הם אינם ממליצים לחתום בפועל על הסכם צהר".

בהמשך הוא מציין כי הוא ישמח "לשמוע על אילו דיינים זקנים מדבר הרב סתיו שממליצים בפועל לחתום על ההסכם שלו". בנוסף הוא מנדב ל"רבנים הצעירים" עצה  ואומר כי הם "צריכים לשמוע לזקנים, ולא לומר 'מתי ימותו שני אלה וננהיג אנו את הדור'. ענווה היא המסד לכל עולם ההלכה".

בנוגע לצד ההלכתי של הדברים הוא מציין כי "מי שלומד את הסוגיה לעומקה יראה שיש בזה חשש אמיתי לעישוי גיטין. לא אפרט כאן, אך הדברים ידועים לרב סתיו היטב".

יו"ר צהר הרב דוד סתיו

יו"ר צהר הרב דוד סתיוצילום: פלאש 90

תגובתו של הרב אפרתי הגיעה בעקבות ראיון שנתן הרב סתיו ל'כיפה' במהלכו הוא התייחס למקרה בו בית הדין הרבני סירב לסדר גט לזוג שהיה לו סעיף מסויים בהסכם הממון שלהם.

יו"ר ארגון 'צהר' אמר בין היתר כי פסיקת הדיינים "דווקא מראה כמה חיוני שזוג יחתום על  הסכם קדם נישואין שצהר מפיץ והחתים כבר אלפי זוגות עליו", מאחר ויש "הבדל מהותי בין ההסכם שצהר מקדמים, שנוסח על ידי דיינים, לבין הסכמים שנוסחו רק על ידי עורכי דין כפי שקרה במקרה שפורסם". בהמשך הוא הדגיש כי בתי הדין הרבניים יתקשו "לפסול הסכם כזה שרבים מגדולי ישראל תומכים בו".

הרב אפרתי, האם יש לדעתך איזו דרך למנוע או לצמצם מראש מקרים של סרבנות גט?

"ודאי. על ידי חינוך רחב ועמוק יותר, כבר מגן הילדים, דרך התיכון ועד למוסדות העל תיכוניים, בדבר חשיבות הנישואין וגריעות הגירושין. וגם בדבר

העובדה שגם אם יש צורך להתגרש, ויש לצערנו, אזי אסור לפגוע באחר במהלך הגירושין. שמעתי מהגאון הרב יעקב אריאל, נשיא צהר לשעבר, שזוהי הדרך לתקן את המעוות- חינוך, חינוך, וחינוך".

בנוסף, הוא ממשיך לפרוש את משנתו, "יש להחמיר את הענישה של סרבני גט, שבית הדין מגדירם אותם כך, ולפי בכללי ההלכה אך ללא קנס כספי הגורם לכפיה פסולה". לדבריו, "יש עונשים חמורים בהרבה מקנסות, שטרם מופעלים בשל חוקי זכויות אדם. חוקים המרחמים על הבעל ומענים את אשתו. לכן יש לקדם חקיקה שתתיר לבתי הדין להפעיל יותר כח".

הר אפרתי סובר כי מעבר לסוגיית הסכמי הקדם נישואין, לארגון צהר יש כוונה נוספת, "יש לזכור שהרב קוק זצ"ל הקים את הרבנות הראשית לישראל בדיוק עבור נושאים ממלכתיים כאלה. הנסיון העקבי של הנהלת צהר לפגוע ברבנות הראשית, לא די שמחליש את יהדותה של המדינה אלא גורם לאנדרלמוסיה בחברה הישראלית בכל הנוגע לענייני נישואין, גיור, ושאר עקרונות חיינו היהודיים הלאומיים".

"חינוך, חינוך, חינוך", כך מתגרשים נכון לפי הרב אפרתי

"חינוך, חינוך, חינוך", כך מתגרשים נכון לפי הרב אפרתיצילום: shutterstock

ומה תאמר לטוענים שהרבנים מהזרם הליברלי לפחות מנסים לתת תשובות לשאלות ובעיות מורכבות, ואילו בצד השמרני בעיקר אומרים "לא" ו"אסור"?

"אענה שאסור לשקר", הוא אומר בנחרצות, "ולכן אסור לומר שרבנים לא מנסים לענות לשאלות. זהו שקר נורא. כל רב בכל גיל מכל מגזר, עסוק יומם ולילה בהסברת התורה ובהנחייה הלכתית לשאלות שונות. מה שמותר, מותר. ואין לאסור אותו. אך גם מה שאסור, אסור. ואין להתירו. דהיינו, ההלכה אינה תכנית כבקשתך".

לדבריו,  "הנסיון להטיל כתם על רבנים רק משום שהעיזו לומר שיש בעיה בדבר זה או אחר ולא עיקמו את ההלכה כפי רצון חלק מהציבור, זהו נסיון שאינו הוגן ואינו מתאים ליראי שמים".

לסיום הוא אומר כי הוא "מעריך את צהר על תכנית בר המצוה שלהם, ועל כך שהם מפנים חילונים לרבנים כדי שיתחתנו בלי הוצאה כספית גדולה. אך יחד עם זאת, קשה לקבל את החריגה העקבית של ההנהלה שלהם מדעתם של רוב ככל גדולי הפוסקים, כגון בסוגיית הגיור ועוד".

עד לרגע פרסום הכתבה, לא התקבלה תגובתו של הרב דוד סתיו.