הרבנית פיוטרקובסקי: "החרד"לים שולטים בכיפה. רוצים לחזור למאה ה-14?"

אחת מהדמויות התורניות הבולטות בציונות הדתית, לא התרשמה מכנס הרבנים "עין בעין" ואמרה ל'כיפה' על היעדר הייצוג הנשי: "זה חוסר בגרות וחוסר חיבור למציאות". ראשת מדרשת צהלי: "היעדרן של נשים צורם, אך היוזמה חשובה". בבית הלל הודיעו כי לא יחרימו את האירוע

חדשות כיפה משה ויסטוך 01/05/18 11:51 טז באייר התשעח

הרבנית פיוטרקובסקי: "החרד"לים שולטים בכיפה. רוצים לחזור למאה ה-14?"
מלכה פיוטרקובסקי, צילום: באדיבות המצולמת

כנס הרבנים "עין בעין", שצפוי להתקיים בשבוע הבא, הצליח לעורר הדים על רקע טענות לסירוב המארגנים לזמן אליו גם רבניות. אחת מהן, הרבנית מלכה פיוטרקובסקי, הסבירה בשיחה עם 'כיפה' מדוע היא לא שותפה ליחס הסלחני שגילו לנושא חלק מחבריה לאגף הליברלי בציונות הדתית.

"בכל הנושא הזה, סליחה שאני מתבטאת בצורה כל כך חדה, אני רואה חוסר בגרות וחוסר חיבור למציאות על יתרונותיה וחסרונותיה", היא אמרה וציינה כי "עצימת עיניים לא תעזור".

לדברי הרבנית שגם משמשת כפוסקת הלכה, הציבור הדתי לאומי נמצא על סף פרשת דרכים ועליו לקבוע באיזה נתיב הוא מעוניין לצעוד, "הגיע הזמן שהציונות הדתית תחליט מה הדרך שלה ויש רק 2 דרכים. או להמשיך את החזון של מקימי הציונות הדתית, משמע חיים מתוך מחויבות לתורה לאור המציאות הקיימת והתמודדות איתה, או חיים בגטו על פי ערכי היהדות של יהודי הגולה במאה ה-14".

דף הבית של כנס הרבנים

דף הבית של כנס הרבניםצילום: צילום מסך

בשבוע הבא צפוי להיערך בבנייני האומה "עין בעין - הכנס המרכזי של רבני הציונות הדתית". בוועדה המארגנת חברים רבנים שונים כמו הרב אלישע אבינר, הרב שמואל אליהו, הרב מנחם בורשטין, הרב אליהו בלומנצוויג, הרב שמעון כהן, הרב חיים נבון והרב יהושע שפירא.

בנוסף, רבנים שונים כמו הרב יעקב אריאל, הרב חיים דרוקמן, הרב נחום רבינוביץ', הרב זלמן מלמד ועוד נתנו את ברכתם לבאי הכנס ודיברו על חשיבותו. עם זאת, לא מעט קולות הלינו על כך שהכנס לא באמת משדר אחדות מאחר ולא הוזמנו אליו נשים המשמשות כרבניות.

למרות טענות אלה היו מי שקראו, דווקא מתוך הצד הנחשב מתון וליברלי בציונות הדתית, להגיע לכנס ולא להחרימו, כפי שכתב בין היתר מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה שמואל שטח

הרבנית פיוטרקובסקי לא שותפה לגישה זו. "אנחנו כבר יודעים שהחרד"לים שולטים בכיפה", היא המשיכה לטעון, "והם מארגנים כנסים ונותנים את הטון שנקרא הנהגה של הציונות הדתית. אבל אני לא שם, ואני חושבת שזו החמצה היסטורית שאנחנו לא תובעים לחזור לרוח של ההורים שלנו".

הכנס של ארגון בית הלל

יגיעו לכנס הרבנים. תמונת ארכיון מכנס של ארגון בית הללצילום: בית הלל

מי שגם לא אהבה את אי הזמנת הנשים לכנס היא יועצת ההלכה וראשת מדרשת צהלי (גרעין רוני), הרבנית זיוית ברלינר. לצד זה, ובניגוד לעמדתה של הרבנית מלכה, היא ביקשה לנקוט בגישה מעט שונה.

"היוזמה לכנס חשובה ואל לנו להיות מונעי האחדות" אמרה וציינה כי "היעדרן של נשים מהכנס הוא אכן צורם ומצער, אך הוא משקף את המציאות בה נושא שילוב הנשים בעולם התורה וקבלתן כמשמיעות קול עדיין שנוי במחלוקת". לדבריה, "מתינות, סבלנות וענווה יקדמו את עולם התורה כעת יותר מניסיון כפוי שהעת טרם בשלה עבורו".

דברים ברוח דומה אמרו בארגון רבני ורבניות בית הלל שם הדגישו כי רבנים "שיבחרו להצטרף לכנס הרבנים יעשו זאת. כנס זה, שהינו כנס אחדות, מבורך מאוד בעיני הארגון. כחלק ממעגלי השיח יאמרו משתתפי הכנס החברים בתנועה את עמדתם ההלכתית על חשיבות צירוף רבניות למעגלים אלה ועל הבעייתיות שאנו רואים בהדרתן. והאמת והשלום אהבו".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן