הרבנות מאחוריך: צהר הכריזו על הקמת מערך כשרות חדש

ראשי הארגון הודיעו כי יחלו להעניק כשרויות לבעלי עסקים ובכך יתחרו ברבנות הראשית. הרבנים צפויים להשתתף בישיבת סיעת הבית היהודי בכנסת ולדון עם חבריה במיזם

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/02/18 10:29 יא באדר התשעח

הרבנות מאחוריך: צהר הכריזו על הקמת מערך כשרות חדש
הרב שרלו והרב סתיו, צילום: אלנתן גוטווירט, פלאש 90

אחרי השגחה פרטית גם ארגון צהר הודיע על הצטרפותו למעגל נותני הכשרות. במסיבת עיתונאים שנערכה הבוקר (שני) בתל אביב הודיעו ראשי הארגון על הקמת מערך כשרות חדש. המערך צפוי להוות מתחרה לרבנות הראשית, ומי שהגיע לתמוך במהלך הוא מנכ"ל איגוד המסעדות בישראל שי ברמן.

במסמך של ארגון צהר נכתבו העקרונות המנחים למערך הכשרות החדש. בין היתר דוגל הארגון בשקיפות מלאה בנהלים ובסטנדרטים של הכשרות - הן כלפי בעלי העסקים והן כלפי הציבור, נהלים ברורים, ניתוק יחסי משגיח-מושגח מבחינת תשלומים, גילוי הבנה לצרכים עסקיים וכלכליים שונים של העסקים על מנת לאפשר שירות והשגחה טובים ככל האפשר. 

כמו כן מבקש הארגון להציב רמה מעולה של משגיחים ומשגיחות ולעשות שימוש ככל האפשר באמצעים טכנולוגיים, על מנת לקבל שליטה מלאה על ההשגחה ועל מנת להוזיל ככל הניתן את שירותי הכשרות.

הארגון סימן לעצמו מטרה להעניק השגחה ל-1,200 מסעדות בתוך שלוש שנים, ולהוריד את אחוז המסעדות הלא כשרות. לדברי הארגון, תעריפי השירות שיינתנו בצהר יהיו זולים מכל נותני הכשרות.

אחד מראשי צהר, הרב רפי פוירשטיין, אמר במהלך מסיבת העיתונאים כי "זה לא מהלך קל ופשוט. אחרי רצח רבין הבנו שגם לנו יש מה לתקן אז הקמנו את מיזם הנישואין שלא בא להחליף את הרבנות הראשית אלא לאתגר אותה. אנחנו לא רוצים להחליף את הרבנות הראשית. יחד עם זאת אנחנו סוברים שהרבנית הראשית צריכה לפעול כמו כל משרד ממשלתי".

לדבריו, "השוק היום פרוץ וגופים פרטיים כמו הבד"ץ כבר בשוק. אנחנו רוצים לשדרג את נושא הכשרות. צהר רוצה להוסיף בעלי עסק שעד היום לא הייתה להם כשרות. אני יודע שיהיו כאלה שיעברו מהרבנות אלינו אבל זו לא המטרה שלנו".

הרב פוירשטיין הסביר על פעילות המערך החדש, ואמר: "אנחנו נפקח על עסקים לא באמצעות התנגחות אלא באמצעות שקיפות. כל בעל עסק ידע מה התעריף שיחול  עליו. יהיו כללים אוניברסליים. המפקח/משגיח לא יקבל את משכורתו מבעל העסק אלא מצהר. אנחנו לא נחליף את מערך הכשרות אלא נשפר ונשדרג אותו".

כמו כן התייחס הרב פוירשטיין לסיכון שתהיה פריצות בתחום הכשרות בעקבות המהלך, ואמר: "צהר לא הייתה הראשונה שעשתה זאת. אנחנו הראשונים בניסיון לייצר משהו חדש, שקוף ובהיר. תנועות חילוניות ורפורמיות יכולות להיכנס גם בלעדינו. הציבור יכריע לאן ללכת ולאן לא. לא אנחנו הרגשנו את הבג"ץ. לא זאת הבעיה".

הרב אורן דובדבני מארגון השגחה פרטית, שיעבור לעמוד בראש מערך הכשרות החדש של צהר, אמר: "כשצהר קראה לי לדגל התייצבתי. כדי להרבות בכשרות בישראל אנחנו פועלים לפי הנחיות של גדולי ישראל ולפי ההלכה מדורי דורות. אנחנו הנציגים של הציבור בתוך המטבחים ובתוך בעלי העסק. אנחנו גם כאן בשביל בעלי העסקים כדי לספק להם שירות טוב מקצועי ואדיב. מניסיוני ראיתי כמה חשוב להעלות את הרמה וכמה חשוב לפנות אל בעלי העסקים מתוך תחושת שותפות".

עידית גוטליב, שסיימה קורס משגיחות כשרות מטעם צהר ואמונה יחד עם עוד 28 נשים, אמרה: "לא הגענו לתחום מתוך צורך כלכלי אלא מתוך שליחות. המערך יהיה אמין ומקצועי. בשעה טובה נשים יתחילו להיות משגיחות כשרות".

מנכ"ל אגוד המסעדנים, שי ברמן, אמר: "אנו רוצים לשבור את מונופול הכשרות של הרבנות. מדובר בעידן חדש. אנו מסיימים לחשוש מפני גוף אחד שיטיל עלינו את מוראו. המצב שבו היה ארגון אחד שעשה מה שהוא מבין ואנחנו רקדנו לפי החליל שלו ופעלנו לפי הטרור שהוא הפעיל עלינו לעתים - העידן הזה נגמר".

בתוך כך, ל'כיפה' נודע כי ראשי ארגון צהר צפויים להיפגש היום בכנסת עם חברי סיעת הבית היהודי כדי לדון עמם במערך החדש. גורמים במפלגה העריכו כי הדבר נועד במטרה לרכך את הביקורת האפשרית שהם עתידים לספוג לפחות מחלק מחברי המפלגה שלא יאהבו את מה שנראה כחתירה תחת הרבנות הראשית.

מי שהביעו את תמיכתם המיזם החדש הם רבני ורבניות בית הלל שאמרו כי "בראש רבני צהר עומדים תלמידי חכמים גדולים וישרים, בהם מומחים גדולים לנושא הכשרות בעלי כתפיים תורניות רחבות, יראת שמיים וראייה רחבה ומעמיקה של צרכי החברה הישראלית. אנו בטוחים שנהלי הכשרות וההשגחה שייצרו ביעילות, הגינות ושקיפות, יניבו תוצרים שלא ייפלו מתוצרי מערכות הכשרות הקיימות, ויתרמו לייעול מערכות הכשרות של הרבנות הראשית".

לדבריהם, "כפי שפרסמנו בעבר, אנו סבורים שמונופול הכשרות איננו בריא וגורם לפגיעה בכשרות בארץ. לכן יש לעודד גופים שונים, כמו מערך הכשרות החדש של רבני צהר, בפעילותם המבורכת. זאת מתוך מטרה לייעל ולשפר את המערך הקיים, ובלבד שהדבר יעשה מתוך אחריות ומקצועיות".

עוד הם אמרו כי "אחריות זו דורשת שקיפות בנוגע לכללים על פיהם פועל מערך הכשרות, ומחויבות לעבוד תחת נהלים מוקפדים המבוססים הלכתית. כחלק מתהליך זה על הממשלה לייסד מערך פיקוח על גופי הכשרות, שיוכל להעריך ולפקח על אמינות כשרותם של גופים אלו ועל איכות השירות הניתן, כפי שהדבר נעשה בתחומי שירות רבים".

מסיבת העיתונאים של צהר

מסיבת העיתונאים של צהרצילום: יחצ

ראש ארגון השגחה פרטית, הרב אהרן ליבוביץ, בירך גם הוא על המהלך, ואמר: "לפני חמש שנים ׳השגחה פרטית׳ החלה לסדוק את המונופול של הרבנות, ועם הזמן – הרחבנו את הסדק והפכנו אותו לשער של ממש. לא נלחמנו בשביל עצמנו, אלא בשביל הציבור, ומתוך אמונה שארגונים נוספים ילכו בעקבותינו.

"ברכות לארגון רבני צהר, שנכנס היום דרך השער שפתחנו. ההצטרפות של 'צהר' למערכה היא הכרזת ניצחון וסימן לכך שהמאבק הצליח. מכאן והלאה זה רק ילך וישתפר״.

ח"כ רחל עזריה מכולנו, שהייתה שותפה לפתיחת ארגון "השגחה פרטית" ולמהלך של ארגון צהר, אמרה: "המהלך של צהר הוא צעד אמיץ, משמעותי וחשוב בתהליך של שבירת מונופול הכשרות ופתיחת שוק הכשרות לתחרות. כשהקמנו את השגחה פרטית ידענו שהמטרה היא להגיע לאלפי עסקים. הכניסה של צהר לשוק הכשרות שהיא על פי ההלכה אך אינה מטעם הרבנות תאפשר לתת מענה לעסקים ברחבי הארץ ולשבור את מונופול הרבנות.

"מונופול הכשרות כמו כל מונופול נותן שרות גרוע וגובה מחירים גבוהים ולא מוצדקים מהעסקים. הרבה אנשים בישראל רוצים כשרות אבל לא מוכנים להיכנע למונופול. והיום רבני צוהר מייצרים אלטרנטיבה מקצועית, ממלכתית וישראלית".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן