ברבנות הראשית לא סומכים על אף אחד: לא על מנדלבליט ולא על הח"כים החרדים

במכתב ששיגר עוזרו של הרב לאו ליועמ"ש של הרבנות, הוא תוקף את התערבות בג"ץ בנושא הכותל, "לבית המשפט אין את הכלים להכריע", את המתווה עליו החליטה הממשלה וגם את זה שהציעו הח"כים החרדים: "קדושת הכותל המערבי של הר הבית חלה לכל אורכו"

חדשות כיפה משה ויסטוך 19/06/17 08:41 כה בסיון התשעז

ברבנות הראשית לא סומכים על אף אחד: לא על מנדלבליט ולא על הח"כים החרדים
הרב לאו והרב יוסף בהתייעצות, צילום: פלאש 90. יעקב כהן

הרבנות הראשית תוקפת בחריפות את מתווה הכותל וטוענת כי "אין תוקף להחלטת הממשלה על חלוקת הכותל". כך עולה היום (שני) ממכתב ששיגר עוזרו הבכיר של הרב דוד לאו ליועץ המשפטי של הרבנות הראשית, עו"ד הראל גולדברג.

לפי המכתב עמדת הרבנות הראשית היא שנושא הכותל הוא "אינו שפיט", אלא "נושא דתי הלכתי מובהק, אשר לבית המשפט אין את הכלים להכריע בו". לשיטתם, "לשום גוף אין סמכות לתכנן שינויים בעלי השלכה דתית-הלכתית בכותל המערבי, שלא בעצה אחת עם הרבנים הראשיים ושלא בהתאם להמלצותיהם".

אתמול פורסם כי ראשי הסיעות החרדיות הגישו לראש הממשלה הצעת פשרה לפיה מתווה הכותל יבוטל, אך בכל זאת תוקצה למתפללים שאינם אורתודוקסים רחבה בקשת רובינסון הסמוכה לכותל.

הפשרה אמנם גובשה ע"י שר הפנים אריה דרעי, שר הבריאות יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, בשיתוף פעולה עם רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ', אך ממכתבו של עוזרו הבכיר של הרב לאו עולה, כי הרבנות לא מוכנה לשום פשרה.

"הכותל אינו מצומצם רק לרחבה הצפונית", הודגש במכתב, "קדושת הכותל המערבי של הר הבית חלה לכל אורכו של הכותל לרבות ב'רחבת התפילה הדרומית', הנזכרת בהחלטת הממשלה"

עוזרו של הרב לאו ביקש מעו"ד גולדברג, לפעול לייצוג עצמאי של הרבנות הראשית מול בג"ץ ולוותר על ייצוגו של היועמ"ש אביחי מנדלבליט.

"בכל הכבוד הראוי", כותב הרב רפאל פראנק, "היועץ המשפטי לממשלה איננו מוסמך 'לשקול' את עמדת הרבנות הראשית, הרבנות הראשית היא הגורם המוסמך במדינה להכריע בסוגיות דתיות הלכתיות, ולפיכך על היועץ המשפטי לממשלה לאשר לרבנות ייצוג עצמאי כדי שתוכל להביע את עמדתה כראוי".

ברבנות סוברים כי "הרבנות הראשית היא הסמכות ההלכתית העליונה במדינה" וכי התנהלות התנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות במתחם, שלטענתם אינה עולה בקנה אחד עם ההלכה היהודית, רק מעוררת "התנגדות עזה בקרב ציבור".

לדברי הרב פראנק התפילות המעורבות ושלל הטקסים של הזרם הרפורמי "פוגעים ברגשותיהם של הרוב המכריע של ציבור המתפללים בכותל, מעוררים ריב ומדון, ופוגעים בזכויות רוב הציבור לפולחן בכותל. טקסי שירה וקריאה בתורה של נשים גוררים מהומות ומעוררים בעיות הלכתיות, ובכך מונעים ממרבית הציבור את הזכות לפולחן בכותל".

נשות הכותל מתפללות

נשות הכותל מתפללותצילום: פלאש 90. הדס פרוש

 

במכתב גם נטען נגד ארגון 'נשות הכותל' כי "התברר מעל לכל ספק סביר, כי תפילת נשות הכותל גורמת למהומות, מפרה את הסדר הציבורי, פוגעת ברשות הציבור הרחב ומביאה לחילול המקום הקדוש. ברור שאסור להתיר טקסים אלה בכותל".

לטענת הרבנות, "נשות הכותל לא מעוניינות בתפילה, אלא בקידום מאבקן הפמיניסטי בתוך ההלכה והחברה הדתית". בהמשך נכתב כי "מטרתן אינה להתפלל, אלא להפגין ולעורר מהומות".