הקרב בגבעת שמואל: ראש העיר נגד ההורים ומרכז ישיבות בני עקיבא

47 זוגות הורים מגבעת שמואל רשמו את בנותיהם לאולפנת צפירה. ראש העירייה לא אישר להן ללמוד שם ומחייבן להישאר בתחומי העיר. בעירייה מאיימים על האולפנה בתביעה משפטית. אחד ההורים: "אנחנו חיים במדינה דמוקרטית. מדובר פה בכפייה". העירייה: "פועלים על פי חוק וחוזר משרד החינוך".

חדשות כיפה משה ויסטוך 17/07/17 17:53 כג בתמוז התשעז

הקרב בגבעת שמואל: ראש העיר נגד ההורים ומרכז ישיבות בני עקיבא
רוצות ללמוד בצפירה. ההורים ובנותיהם, צילום: ללא קרדיט

הורים שרוצים לשלוח את בנותיהם לאולפנה מחוץ לעיר, ראש עיר שלא מאשר זאת מאחר והוא מעוניין שהן ילמדו בתחומי עירו ואיום בפניה לבית המשפט. במקום ליהנות מחופשת הקיץ בגבעת שמואל עסוקים בסכסוכים ומריבות על מוסד החינוך בו תלמדנה בשנה הבאה 47 בנות. כעת מאיימים בגבעת שמואל על אולפנת ומרכז ישיבות בני עקיבא כי יפנו לערכאות משפטיות אם לא יבטלו את הרישום של בנות העיר. 

במשך שנים למדו בנות גבעת שמואל הדתיות באולפנת צפירה, השייכת למרכז ישיבות בני עקיבא, שבמושב צפריה הסמוך לעיר. בשנת 2011 הוקמה בעיר אולפנה של רשת אמי"ת, ולצד ההורים שהחליטו לשלוח את בנותיהם למוסד החדש, הורים רבים המשיכו לבחור עבור הבנות את אולפנת צפירה.

כמידי שנה, גם לשנת הלימודים הקרובה נרשמו לאולפנה לא מעט בנות שעברו את המיונים השונים, השתתפו במפגשי גיבוש והוריהן אף שילמו חלק משכר הלימוד.

עם זאת, לפני כחודש קיבלו הורי 47 הבנות מכתב מהעירייה, בו נאמר להם כי הלימודים באולפנה שמחוץ לעיר מצריכים אישור מיוחד של ראש העיר יוסי ברודני ובמידה וזה לא יתקבל הם יחוייבו לרשום את הבנות לאולפנת אמי"ת. לפני מספר ימים קיבלו ההורים המופתעים הודעה כי לאף אחת מהבנות לא אושר ללמוד מחוץ לגבעת שמואל.

ההורים, שזעמו על כך שלא מאפשרים להם לרשום את בנותיהם למוסד בו הם חפצים, טענו כי במשך שש השנים שהאולפנה בגבעת שמואל קיימת, מעולם הם לא שמעו על הצורך באישור לימודי חוץ. "אנחנו חיים במדינה דמוקרטית", אומר אחד מהם, "ואמורה להיות לנו הזכות לבחור את המוסד החינוכי הנכון לבנות שלנו. מדובר פה בכפייה של ראש העיר".

הסיבות שההורים מתעקשים לשלוח את הבנות לצפירה הן מגוונות. חלק מדברים על כך שישנו פער ברמה החינוכית והדתית בין שני המקומות, לאחרים חשוב המגוון האנושי שלטענתם יש באולפנה שממוקמת במושב וכולם מציינים שהבנות באמת מעוניינות ללמוד שם.

 

טענה נוספת של הורי הבנות היא אפליה על רקע מגדרי. לדבריהם, הצורך באישור ללימודי חוץ לא עלה בנוגע לבנים ועליהם לא הערימו שום קושי לצאת וללמוד במוסדות שמחוץ לגבעת שמואל, "הבנות שלנו לא שוות פחות מהבנים", אומרת אחת האימהות.

יו"ר ועד ההורים של אולפנת אמי"ת גבעת שמואל, נירית ליבוביץ לא אהבה את טענות ההורים. לדבריה, "מדובר במוסד חינוכי מצויין שיש בו לימודים תורניים וכלליים ברמה גבוהה. 

הצוות החינוכי, ההורים והקהילה פועלים בשיתוף פעולה ויעידו ארועי החסד ושיעורי התורה הרבים שהאולפנה מקיימת ופתוחים לכלל הציבור,  כמו יריד פורים  קהילתי עם 'מעגל נשים' ותיקון ליל שבועות קהילתי לנשים. 

האולפנה פותחת את שעריה לכל הילדות בגבעת שמואל, ללא הבדל רמה דתית, לימודית או חתך סוציו-אקונומי, מקומן של תלמידות מחוץ לישוב, אף הוא לא נפקד. חשוב שבמהלך המאבק  אנשים לא יטיחו רפש באולפנה, בצוות ובקהילת גבעת שמואל".

רוצה שהבנות ילמדו בעיר, ראש העיר ברודני

רוצה שהבנות ילמדו בעיר, ראש העיר ברודני                                                              צילום מסך מיוטיוב

בעיריית גבעת־שמואל אומרים כי הם פועלים לפי החוק ולפי "כללי המנהל התקין המתחייב ממנה". לדבריהם, "על פי החוק וחוזר מנכ"ל משרד החינוך לא ניתן להירשם למוסד לימודי מחוץ לעיר המגורים ללא הצטיידות באישור מהרשות בתחומה מתגורר התלמיד. הדברים הובהרו להורים כבר בפברואר, ולכן כל טענה באשר לכך שהנושא הועלה במפתיע לא נכונה. גם הטענה שכל הבקשות נדחו לא נכונה. ועדה מקצועית ומוסמכת שדנה בבקשות, אישרה לימודי חוץ למספר בנות שהעבירו בקשות אישיות וענייניות".

 לגבי טענות ההורים, על רצונם בגיוון אוכלוסיית התלמידות שבנותיהם יפגשו עימה הם אומרים: "אנו רואים באופן חיובי את רצונם של ההורים שבנותיהן יכירו בנות אחרות ומעודדים מפגשים עם אולפנות אחרות, יצירת קשרים ועוד, אבל לצורך כך הן לא צריכות ללמוד באולפנה מחוץ לעיר, שכן אולפנת גבעת־שמואל קולטת גם היא תלמידות מערים שונות בסביבה".

ממשרד החינוך נמסר כי "בהתאם לנוהל, שיבוץ תלמידים הוא באחריות הרשות המקומית. המשרד לא מעורב בהחלטה. אם יש כוונה לערער על החלטת הרשות המקומית, ניתן להגיש למשרד החינוך בקשת ערער פרטנית".

על אף פניית 'כיפה', תגובת שר החינוך נפתלי בנט טרם התקבלה.

נציגי ההורים, שראש העיר מסרב לאפשר לבנותיהם ללמוד בצפירה, מבהירים שמבחינתם הם ילכו עם הסיפור עד הסוף ואם צריך אפילו עד לבית המשפט. לצד זה, גם בעיריית גבעת שמואל מאיימים לפנות לערכאות משפטיות, אך איומם מופנה דווקא לאולפנת צפירה ולמרכז ישיבות בני עקיבא אליו היא שייכת.

במכתב ששלח בא כוחה של העירייה, למשרד עורכי הדין המייצג את מרכז ישיבות בני עקיבא והגיע לידי 'כיפה', נטען בין היתר, כי ראשי האולפנה יודעים על הצורך באישור ללימודי חוץ מצד העירייה וכן יודעים שהוא מעולם לא הומצא. לטענת עיריית גבעת שמואל, למרות זאת האולפנה "מציגה מצג ולפיו התלמידות תוכלנה ללמוד באולפנת צפירה בשנה הקרובה גם מבלי שיש בידן אישור כאמור".

עוד נכתב כי לאור הדברים האמורים, האולפנה נדרשת להודיע לעירייה בתוך 7 ימים "על ביטול הרישום הבלתי חוקי שבוצע על ידה ועל חדילה מקבלת תלמידות ללא אישור לימודי חוץ מהעירייה". לסיום נכתב כי אם האולפנה לא תפעל לפי דרישת העירייה, היא "לא תהסס לפנות לערכאות המשפטיות".

 

מרשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא נמסר בתגובה: "אנו מאמינים גדולים בזכות ההורים לבחירת החינוך של ילדיהם". בנוגע לטענות העירייה הם אומרים כי הם "פועלים על פי הוראות משרד החינוך לגבי הרישום באולפנת צפירה ומשוכנעים כי בסופו של דבר השכל הישר ינצח ורצון ההורים והתלמידות יתמלא".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן