הקבינט החליט: תכנית קלקיליה נכנסת להקפאה

תכניתו של שר הביטחון להכפלת עיר הפלסטינית, נתקלה בהתנגדות מצד שרי הקבינט ובהנחית ראש הממשלה היא לא עלתה להצבעה. השרים ייפגשו עם המועצה לביטחון לאומי כדי לדון בהרחבה בפרטי תכנית וכן הוחלט כי תגובש מדיניות כוללת לאכיפת הבנייה בשטחי C

חדשות כיפה משה ויסטוך 13/07/17 07:17 יט בתמוז התשעז

הקבינט החליט: תכנית קלקיליה נכנסת להקפאה
החליטו על הקפאה. ישיבת הקבינט, צילום: פלאש 90. Marc Israel Sellem

תכנית הרחבת הבניה בקלקיליה של שר הביטחון נכנסת להקפאה, כך הוחלט אמש (רביעי) בתום ישיבת הקבינט המדיני-בטחוני.

לאחר דיון ארוך בן מספר שעות, הבין ראש הממשלה בנימין נתניהו כי לתכנית אין רוב בין השרים ולכן החליט שלא להעלות אותה להצבעה.

עוד הוחלט בישיבה כי על ישראל לגבש מדיניות כוללת בנוגע לאכיפת הבנייה בשטחי C, וכן כי שרי הממשלה ייפגשו עם המועצה לביטחון לאומי, שתסביר להם את פרטי תכניתו של שר הביטחון ליברמן.

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, טען בדיון כי לקבינט אין כלל סמכות להחליט על בניה משמעותית ביהודה ושומרון, ללא קיום של דיון ציבורי בממשלה ובכנסת. בעקבות הדברים הורה הקבינט ליועץ המשפטי לממשלה להסדיר את נושא חלוקת סמכויות הריבונות באזורי יהודי ושומרון בין הממשלה לבין הצבא. 

לא קיבל גיבוי. השר ליברמן

לא קיבל גיבוי. השר ליברמןצילום: פלאש 90. Marc Israel Sellem

ההחלטה על ההקפאה מהווה תמרור עצור עבור ליברמן שקידם את בניית 41 אלף היחידות בעיר הפלסטינית, כחלק מתכניתו 'המקל והגזר'. שעות לפני הדיון, במהלך סיור בשומרון, הוא אמר כי התכנית מוסכמת על כולם וכי רק "הימין המשיחי" מנסה לחבל בה.

שר החינוך ויו"ר הבית הלאומי נפתלי בנט, התייחס לדבריו ואמר כי הבנייה שליברמן מציע "נוגדת את האינטרס הביטחוני הישראלי" וכי "רק בשנה האחרונה יצאו מקלקיליה שורה של מחבלים, ואין מקום להעניק גזרים על חשבון ביטחון תושבי עוטף כפר סבא". לדבריו, "כימין בטחוני אנו נפעל למנוע את הנזק הזה, ואני מצפה מחבריי בקבינט להצטרף אלינו".

ממועצת יש"ע נמסר בתגובה להקפאת הכוונה להכפיל את קלקיליה: "אמרנו בעבר כי היא לא נסכים ונפעל נגד המשוואה שבה הבניה בהתיישבות הישראלית מצומצמת ואילו לערבים יקדמו תוכניות בשטחי C. הם יכולים לבנות בשטחי A ו-B גם ללא אישורי בנייה ישראלים, ואנו דורשים לאשר תכניות לישראלים בשטחי C".