הצעת חוק: יום הוקרה ללוחמי המחתרות

"עם השנים נעשו חלק מהמחתרות למוקצים מחמת מיאוס וההיסטוריה שלהם כמעט נמחתה", כתב ח"כ אמיר אוחנה ביוזמת החקיקה החדשה שלו. כמענה לכך הוא הציע יום מיוחד שבו יתקיימו דיונים בכנסת, יועברו שיעורים מיוחדים בבתי הספר וכן ייקראו רחובות על שמות הלוחמים

חדשות כיפה משה ויסטוך 14/02/18 14:51 כט בשבט התשעח

הצעת חוק: יום הוקרה ללוחמי המחתרות
יום הוקרה מיוחד ללוחמי המחתרות?, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

הצעת חוק חדשה,שהוגשה היום (רביעי) לכנסת, מבקשת לקבוע יום מיוחד שבו יצוינו לוחמי המחתרות השונות שפעלו טרם הקמת המדינה.

לפי הצעת "יום המחתרת", שאותה יזם ח"כ אמיר אוחנה מהליכוד, בכל שנה בתאריך כ"ה בשבט יציינו הגופים הממלכתיים של מדינת ישראל את לוחמי האצ"ל, הלחי, ההגנה, הפלמ"ח, ניל"י, השומר, בר גיורא ותנועת המרי העברי.

בדברי הסבר להצעה נכתב בין היתר כי "המחתרות פעל רבות לסילוק השלטון הזר הבריטי מארץ ישראל, ישוב הארץ, העלאת מעפילים, בניית הכוח הצבאי שהפך עם קום המדינה לצה"ל ועוד. למרות חילוקי הדעות בזמנו בין הארגונים, לפעולתם של כל אחד מהארגונים תרומה עצומה לאותה התקופה וכל ארגון מילא חלק הכרחי ומכריע בתקומת המדינה".

עוד נכתב כי "עם השנים נעשו חלק מהמחתרות וחבריהם שלא בצדק, למוקצים מחמת מיאוס, לא זכו לכבוד הראוי להם וההיסטוריה שלהם כמעט נמחתה".

התאריך שנבחר, בסוף חודש שבט, הוא יום הירצחו של מפקד הלח"י אברהם (יאיר) שטרן. במסגרת היוזמה, חשיבות היום תקבל ביטוי בדיון מיוחד במליאת הכנסת שישודר לכלל הציבור, במערכת החינוך ובמערכת הביטחון על ידי קיום פעילויות חינוכיות להטמעת הידע בדבר פעילות המחתרת וחשיבותה".

בנוסף לכך נכתב בהצעה כי ציון היום יתבטא גם "בקריאת שמות רחובות ע"ש המחתרות ומחולליהם וכן בקיום ימי עיון ומופעי תרבות. בנוסף, מוצע להסמיך את הממשלה לקבוע פעולות נוספות לציון יום המחתרות ועריכת טקס אזכרה ממלכתי כיאה וכראוי לגיבורים אלה".