הצעות חוק של שקד: צמצום סמכויות בג"ץ באיו"ש

יוזמה חדשה של שרת המשפטים תעביר את כל סכסוכי הקרקעות ביהודה ושומרון לבית המשפט המחוזי בירושלים. בכך מנסה השרה לנרמל את המציאות בהתיישבות ולהקל על העומס של שופטי בג"ץ

חדשות כיפה משה ויסטוך 04/01/18 08:01 יז בטבת התשעח

הצעות חוק של שקד: צמצום סמכויות בג"ץ באיו"ש
צילום: פלאש 90. רועי אלימה

סכסוכי קרקעות ביהודה ושומרון יטופלו תחילה בבית המשפט המחוזי ירושלים בטרם יועברו לפתחו של בג"ץ, זאת המהפכה שמנסה שרת המשפטים איילת שקד ליצור באמצעות הצעת חוק חדשה.

לפי ההצעה, שנחשפה לראשונה הבוקר (חמישי) ב'ידיעות אחרונות, פלסטינים שיטענו לבעלות על קרקע מסויימת בשטחי איו"ש לא יוכלו לפנות באופן מיידי לבג"ץ.

בנוסף, הטיפול בעתירות אלו יהיה בסמכות פרקליטות מחוז ירושלים ולא מחלקת הבג"צים כפי שנהוג כיום. לפי הדיווח בהצעת חוק זו מנסה שרת המשפטים לנרמל את ההתיישבות ביהודה ושומרון וכן להשוות את המציאות המשפטית של תושביה לזו של כלל תושבי המדינה. מטרה נוספת היא לה'ל על העומס הרב שמונח על כתפי שופטי בג"ץ המטפל כיום בכ-2,000 סכסוכי קרקעות שונים בהתיישבות.

שקד גם מעוניינת להעביר סמכויות לבתי המשפט המנהליים, לרבות העברת עתירות לחופש המידע, עתירות נגד החלטות על כניסה ויציאה לישראל והדיון בצווי הגבלה. בנוסף נושאים נוספים שיועברו מבג"ץ לבתי המשפט המנהליים יהיו מנהל אוכלוסין, חוק השבות, ועדות הומניטריות לכניסה לישראל והקצאת קרקעות על ידי רשות מקרקעי ישראל.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן