הצדעה במועל יד וקריאות "נאצי" לשר בנט בועידת 'הארץ'

ועידת שלום? שר החינוך הגיע לועידת הארץ, וספג קריאות בוז כשדיבר על הצורך בירושלים מאוחדת. "85 אחוז מהקהל לא מסכים למה שאמרתי, אבל 85 אחוז מהציבור מסכים למה שאמרתי", הוא אמר לשורקי הבוז ומאחת מהן אף ביקש בציניות,"תני לי את אותה ההזדמנות, שהיית נותנת לברגותי"

חדשות כיפה משה ויסטוך 12/06/17 14:04 יח בסיון התשעז

הצדעה במועל יד וקריאות "נאצי" לשר בנט בועידת 'הארץ'
השר בנט בזמן נאומו בועית הארץ, צילום: מירי שמעונוביץ

שר החינוך נפתלי בנט, שיער שהוא ייתקל בהתנגדות גדולה לדברים שהתכוון להשמיע היום (שני) בועידת השלום של 'הארץ', אך גם הוא לא חשב שהצדעה במועל יד וכינויו כנאצי יהיו חלק מהלקסיקון.

בפתח נאומו דיבר יו"ר הבית היהודי על החלטתו של דוד בן גוריון, למקד את המאמץ המלחמתי, בתחילת מלחמת העצמאות, דווקא לירושלים וכנגד המלצות מומחי הצבא. בהמשך הוא אמר כי "ירושלים מעל לרציונל. מוטב ירושלים מאוחדת מהסדר מדיני", דברים ש-'זכו' לקריאות בוז מצד חלקים גדולים בקהל, כשאחת מהן הביעה את מחאתה בצורה שנראית כמו הצדעה במועל יד.

בנט לא התעלם מהקריאות ואמר כי "85 אחוז מהקהל לא מסכים למה שאמרתי, אבל 85 אחוז מהציבור מסכים למה שאמרתי". את אחת מהנוכחות, שהפריעה לו בעת נאומו, הוא אף עקץ ואמר: "תני לי את אותה ההזדמנות, שהיית נותנת לברגותי, להשמיע את קולי". הביקורת על השר לא הסתיימה גם לאחר שסיים את נאומו, אז פנתה איו אחת מפעילות השמאל והטיחה בפניו כי "הוא נאצי", כפי שתועד במצלמות חדשות 2.

מעבר להפרעות, תוך כדי ואחרי הנאום, ציין שר החינוך כי מאז שמפלגת הבית היהודי בהובלתו נכנסה לממשלה, "יצרנו בממשלה עמוד שדרה מפלדה. עצרנו את ההקפאות, בלמנו שחרור מחבלים, החזרנו לכלא משוחררים מעסקת שליט. עם אותו עמוד שדרה ערכי אנחנו ממשיכים. אם תסתכלו על עשר השנים האחרונות, 2013 הוא קו פרשת המים".

בנט פנה לנוכחים שאל: "איך נביא שלום" ומיד ענה: "אני קורא לזה 'שלום של ימנים'. שלום זה לא הסדר מדיני, שלום זה שאין מלחמה. אין לשמאל מונופול על השלום, אני רוצה שלום לא פחות מכם, כמו שלימין אין מונופול על הפטריוטיות. כבר מסרנו 80 אחוז משטחי ארץ ישראל שהוקצו לנו על פי הצהרת בלפור וועידת סן רמו. גזרו לנו 80 אחוז. הויתור הענק הזה כבר בוצע".

יו"ר הבית היהודי אף הצהיר כי "מדינה פלסטינית שניה מעבר לזו שקיימת בעזה לא תקום. לא תקום עוד מדינה פלסטינית, את השגיאה הזו מדינת ישראל לא תיתן. אנחנו כאנשים מערביים יש לנו דפוסים מאוד חדים איך צריך להיראות פתרון למרות שהמציאות מכה בנו פעם אחר פעם. האינטרס שלנו בעזה הוא שקט. אנחנו צריכים להפיק את המסקנות מ-2014. אנחנו צריכים לפעול בתבונה ובתקיפות כדי למנוע ככל יכולתנו סבב נוסף ואם יש צורך לנצח בו".

לדבריו "יהודה ושמרון צריכה להתחלק לשני חלקים, שטחי C, מקסימום שטח ומינימום תושבים, צריכים להיות חלק נפרד ממשדינת ישראל. נציכע אזרחות ישראלית לכמה עשרות אלפי התושבים הפלסטינים באזורים הללו. בשטחים הפלסטיניים תהיה אוטונומיה, שזה דגל, המנון, יחסי חוץ והכל. רק שני דברים זה לא כולל. זה לא כולל שליטה ביטחונית ולא כולל אפשרות לכניסת פליטים לשטחי הרשות הפלסטינית. אם יכנסו הפליטים אנחנו נביא עלינו אסון דמוגרפי. מדינה פלסטינית תציף אותנו בפליטים".

לסיום, ציטט בנט את ראש הממלשה הראשון, דוד בן גוריון ואמר כי לאף יהודי ולאף דור, אין זכות לוותר על אף חלק מארץ ישראל ואם נעשה ויתור שכזה הרי שאין לו תוקף.

הנשיא ריבלין בנאומו בועידת הארץ

הנשיא ריבלין בנאומו בועידת הארץצילום: צילום מסך מיוטיוב

בהמשך נאם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין שביקש לגנות את הקריאות נגד השר בנט ולשבח את אנשי הימין שהגיעו לועידה. ""הקריאות שנשמעו כאן כנגד שר החינוך", אמר הנשיא, "הן מצערות ולא ראויות. אני רוצה להביע את הערכתי לחברי הכנסת והשרים, בעיקר אלו מימין שעמדו במסע לחצים לא פשוט ועמדו על זכותם וחובתם להגיע לכאן, לשמוע ולהשמיע. המחויבות שלהם לשמירה על ערוצי שיח פתוחים, היא אות כבוד לדמוקרטיה הישראלית ואני מקווה שהקהל כאן יכבד אותם בהקשבה ובוויכוח נוקב מתוך כבוד".

בהמשך הוא סקר את תוצאות מלחמת שש הימים והשפעתה על גבולות מדינת ישראל, תוך שהוא מציין גם את הפשרות שישראל עשתה המהלך השנים, פשרות שגם הן השפיעו על מצבה, "בעקבות הנסיגה מסיני, הסכם השלום עם ירדן, הסכם אוסלו, ההתנתקות ובניית גדר ההפרדה מרחבי התמרון הטריטוריאליים של מדינת ישראל אינם גדולים כבעבר".

לשיטתו, "המחלוקת בין ימין ושמאל נוגעת היום באופן ישיר בשאלות הליבה של מדינת ישראל: יכולתנו לחיות כאן בבטחה, אל מול קיומנו כמדינה דמוקרטית. מרחב הטעויות הוא קטן. המחיר של כל טעות הוא גדול וזו הסיבה שההכרעה הולכת ונעשית קשה, מורכבת, יקרה ומאיימת. אבל כפי שמלמדת ההיסטוריה, בבוא הזמן, ההכרעה תגיע. לא נוכל להימלט ממנה. לא פחות מהצורך שלנו בהכרעה, עלינו להיערך להתמודדות איתה ועם השלכותיה על החברה הישראלית".

הנשיא הדגיש כי "אם החברה הישראלית לא תהיה משוכנעת בעומק התהליך הדמוקרטי ובצורך בקבלת הדין הדמוקרטי, ההכרעה הזאת עשויה לקרוע אותנו לגזרים. אופי הדיון הפוליטי הקיים המבוסס על דה לגיטימציה של המחנה השני, במקום על שכנוע שלו, לא רק מועד לדמגוגיה אלא הוא מסוכן. גם כך לא יהיה טריוויאלי, לממשלה מימין או משמאל לייצר לגיטימציה להכרעה שתתקבל. דה הלגיטימציה, הבוז, הרעל והארס עלולים להוביל לכך שכאשר תתקבל ההכרעה, בני המחנה המפסיד, לא יכבדו אותה".

"הדמוקרטיה הישראלית", אמר נשיא המדינה, "היא כיפת הברזל של החברה הישראלית. אנחנו מוכרחים להפסיק לשחוק את ערכו של המטבע הדמוקרטי, אנחנו מוכרחים להפסיק עם אמצעי השכנוע הזולים והמסוכנים. אנחנו משחקים באש," אמר הנשיא והדגיש: "אלה, חייבים להפסיק לסמן ולרדוף בוגדים, להפסיק לחלק ציונים על ציונות ואלה חייבים להפסיק לרדוף את מדינת ישראל בבמות בינלאומיות".