"הפקרות מוחלטת": על אף המחאות, תשלומי ההורים אושרו בוועדת החינוך

חרף התנגדותם של ההורים וחברי הועדה מהאופוזיציה, הוחלט בועדה גם השנה לאשר את חוזר תשלומי ההורים. ח"כ מרגי: "זה שוד לאור היום. מושב החורף יהיה סביב התל"ן". השר בנט: "ביצענו רפורמות משמעותיות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 14/08/17 16:14 כב באב התשעז

"הפקרות מוחלטת": על אף המחאות, תשלומי ההורים אושרו בוועדת החינוך
דיון בועדת החינוך של הכנסת, צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

ועדת החינוך של הכנסת אישרה היום (שני) את חוזר תשלומי ההורים לשנה הקרובה, זאת למרות התנגדות ועדי ההורים וכל חברי הועדה מהאופוזיציה.

משמעות ההחלטה היא שגם השנה, ישלמו ההורים את תשלומי בית הספר השונים כגון "תשלומי רשות" שלטענתם מנציחים ומעמיקים את חוסר השוויון בין ההורים ותשלומי התל"ן.

שבעת חברי כנסת שהצביעו בעד ההחלטה הם יו"ר הועדה יעקב מרגי מש"ס, בני בגין ואברהם נגוסה מהליכוד, מירב בן ארי מכולנו, מוטי יוגב מהבית היהודי, ישראל אייכלר מיהדות התורה,  ועודד פורר מישראל ביתנו.

ששת חברי הכנסת שהצביעו נגד הם יוסי יונה ומנואל טרכטנברג מהמחנה הציוני,חיים ילין ואלעזר שטרן מיש עתיד ואחמד טיבי ועאידה תומא סלימאן מהרשימה המשותפת.

הורים לילדים בבתי ספר יסודי ישלמו בשנת הלימודים הקרובה 566-917 שקלים, בחטיבת ביניים 1,024-1,183 שקלים ובתיכון 1,235-1,338 שקלים. התשלומים אינם כוללים תל"ן (תכנית לימודים נוספת), שיו"ר הועדה ח"כ יעקב מרגי מש"ס הבטיח כי "מושב החורף יהיה סביב התל"ן. מוסד שירצה להעביר תל"ן יעבור סדרה של בדיקות ופיקוח".

תשלומי ההורים מחולקים לארבע קטגוריות: תשלומי חובה, תשלומי רשות, תשלומים מרצון ותל"ן. תשלומי חובה הם עבור ביטוח תאונות אישיות לתלמיד והם מוגבלים ל-75 ש"ח לתלמיד לשנה. תשלומי רשות הם תשלומים עבור פעילויות רשות כגון, טיול שנתי, סיורים, הרצאות והצגות. תשלומים מרצון נעשים מרצונם החופשי בלבד של ההורים ומחייבים אישור בכתב מכל הורי התלמידים המקבלים את השירות ואת אישורו של מפקח בית הספר.

התשלום האחרון הוא תל"ן (תוכנית לימודים נוספת), תשלומים עבור שעות לימוד נוספות מעבר לשעות שמתוקצבות ע"י משרד החינוך וזהו הסעיף שלטענת הורים רבים, מייקר את התשלומים.

מבדיקה שעשתה בעבר מערכת 'כיפה' עלה כי הדבר בא לידי ביטוי בלא מעט ישיבות ואולפנות. ההורים משלמים על שעות תל"ן סכומים שנמגיעים לאלפי שקלים בשנה, אך ילדיהם לא מקבלים את מלוא השעות בין היתר מכיוון שהן מנפחות את שעות הלימוד השבועיות למימדים לא מציאותיים.

שר החינוך נפתלי בנט

שר החינוך נפתלי בנטצילום: פלאש 90. יונתן סינדל

בדיון שנערך היום אמר ח"כ מרגי כי "יש הפקרות מוחלטת של המשרד, זה שוד לאור היום. גונבים אותנו. במהלך השנה קיימתי שולחן עגול עם ההורים ומשרד החינוך. הדיון היום לא היה מתקיים אלמלא הבטחה חד משמעית שאחד הנושאים הראשונים שיידונו בתקציב הקרוב הנו תשלומי ההורים - תוספת תקציבית או מנגנון גביה חלופית".

שר החינוך נפתלי בנט אמר בתום הדיון כי במשרד "פותחים את השנה בסימן שדרוגים פיזיים בתנאי הלימוד וזינוק בהישגי ילדי ישראל. אנו יוצאים לדרך עם צהרונים מסובסדים שיחסכו לכל משפחה מאות שקלים. בנוסף, אנחנו ממשיכים עם סייעת שנייה, צמצום תלמידים בכיתה, המשך גידול במספר הנבחנים במתמטיקה 5 יחידות לימוד, בתי הספר של החופש הגדול, חוג חינם לכל ילד בצפון ועוד".

בנט אף הוסיף כי הוא ואנשי משרדו ביצעו "רפורמות משמעותיות שהזניקו את מערכת החינוך קדימה ונמשיך במגמה זו גם השנה. אני מודה ליו״ר ועדת החינוך ח״כ מרגי על שיתוף הפעולה ועל הובלת התהליכים המשמעותיים אצלו בוועדה ומאחל שנת לימודים פורייה ומוצלחת לכולם".

בתנועת נאמני תורה ועבודה טוענים כי בעוד סך הגבייה המירבי בבתי הספר הממלכתיים עומד על 1,338 שקלים לתלמידי כיתות י"ב, בבתי הספר הממלכתים דתיים, הממוצע גבוה הרבה יותר ומצביע  על 3,433 ש"ח.

ראש תחום חינוך בתנועה אורית לסר אומרת כי "יש לפעול להגברת האמון במערכת, באמצעות שקיפות, דיווח וניצול אמיתי של התשלומים עבור השעות. יש להגביל הקמת מוסדות חדשים ללא הצדקה מספרית, שמבזבזים את כספי הציבור".

לדבריה, "חרף ממחקר שערכה התנועה בנושא, עולה כי במוסדות רבים מאוד, ישנם ליקויים באופן הגבייה וכן יש חוסר התאמה בין התשלומים שנגבו לבין  השעות שניתנות בפועל. התנועה מציעה פתרונות מעשיים להגברת השקיפות ולמניעת גביית תל"ן ללא תמורה בפועל. פתרונות אלו יחייבו את המוסדות לקבל אישור על כל שקל נוסף שנגבה מההורים, בהתאם ללוח שעות ופעילויות נוספות שעליהן משלמים, ולדווח להורים על ניצול הכסף".