המפכ"ל: "כל אחד צריך להיזהר מהמזכירה והנהג שלו"

רב ניצב רוני אלשיך התייחס לסוגיית עדי המדינה ואמר כי מדובר בכלי עבודה חשוב במלחמה בשחיתות, "כאשר המעטפת הקרובה שלך יכולה להתהפך כל אחד לוקח את הדבר הזה בחשבון. 'שוטר מבפנים' הוא השוטר הטוב ביותר"

חדשות כיפה משה ויסטוך 06/03/18 15:07 יט באדר התשעח

המפכ"ל: "כל אחד צריך להיזהר מהמזכירה והנהג שלו"
אלשיך בכנס שדרות, צילום: שחר מגל

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב רוני אלשיך, דיבר היום (שלישי) בכנס שדרות לחברה המתקיים במכללת ספיר לחקירותיו של ראש הממשלה וחשיבות הסכמי עדי מדינה.

המפכ"ל אלשיך ציין כי עדי מדינה הם כלי מאד חשוב במסגרת עבודת המשטרה,  "כל אחד יודע שלא פשוט לעשות פשיעה ולחשוב שאתה מוגן מפני מישהו שהופך את הגב אליך".

לדבריו, על כל אדם שמתכוון לבצע פשע להיזהר "מהמזכירה שלו ומנהגו. השחיתות הציבורית מאד חמקמקה וקשה מאד להוכחה ולכן אנשים לפעמים מרגישים מוגנים ומרגישים שאין באמת איום ובעיקר משתדלים לא להשאיר חתימות דיגיטליות סביבם מכל המשתמע".

לדבריו, "כאשר המעטפת הקרובה שלך יכולה להתהפך כל אחד לוקח את הדבר הזה בחשבון ומבחינתנו הכי חשוב זה שאנשים יעשו פחות עבירות כי בסופו של דבר 'שוטר מבפנים' הוא השוטר הטוב ביותר".

המפכ"ל סירב לענות האם מתוכננים להיות עדי מדינה נוספים בתיקים בהם חשוד ראש הממשלה, "איני מתכוון להדליף מי נחקר בתיקי ראש הממשלה או בתיקים פעילים באופן כללי ואני חושב שזו הנורמה שאנו צריכים לשמור. גם בארבע עיניים".

ניר חפץ

ניר חפץצילום: פלאש 90

אלשיך ציין כי הוא מאמין בכלל מערכות אכיפת החוק, "אני סומך על היועץ המשפטי לממשלה ששוקל שיקולים מקצועיים ומשפטיים טהורים. יש שיקולים שעליו לשקול ולנו דווקא אסור לשקול דוגמת – האינטרס הציבורי. משטרת ישראל עם כל הכבוד עשתה ניתוח משפטי אבל הוא איננו מחייב את היועץ המשפטי שיקבל בסופו של דבר החלטה נקייה האם נכון להעמיד לדין או לא, כאשר לנגד עיניו האינטרס הציבורי.  ככל שיסתבר שלא עשינו עבודתנו בחקר האמת זה כישלון אישי שלי".

בנושא הטענות להדלפות מכיוון המשטרה הוא אמר כי "כבר התפרסם שבתיק ביטן למשל החקירה הייתה כשנה וחצי ואף אחד לא שמע עליה. מה שזה אומר זה שהחוקרים של המשטרה לא הדליפו, שפרקליט המדינה לא הדליף, שהפרקליט המלווה לא הדליף ושהיועץ המשפטי לממשלה לא הדליף במשך השנה וחצי הזו.

"אבל מה קורה ביום שבו נוגעים בנחקר הראשון? החקירה הופכת להיות גלויה. מרגע זה – נחקרים משוחחים אחד עם השני באמצעות הדלפות של עורכי דינם לתקשורת משום שאסור להם לשוחח בינם לבין עצמם".

המפכ"ל הפנה אצבע מאשימה כלפי נציגיהם של חלק מהנחקרים, "שיטה נוספת להדלפות היא כאשר עורכי הדין שמאד חשוב להם להתפרסם גם על הגב של הנחקרים שלהם עושים לעצמם פרסום ורצים מאולפן לאולפן. אז טיפ קטן בהקשר זה: תמונה או פרגון לעורך דין מאד מיוחד בעל יכולות כאלה ואחרות – תמיד תבינו את האינטרס מאחורי ההדלפה הזו".