מלחמה בטרור חקלאי? "פניתי למשטרה וזלזלו בי"

חקלאים רבים הגיעו לדיון מיוחד בכנסת, בהשתתפות המפכ"ל אלשיך, והתלוננו על טיפול הרשויות, "זה נדמה שאנחנו במדינה אחרת". ח"כ ברקו: "לטפל בזה כמו שמטפלים בטרור"

חדשות כיפה משה ויסטוך 16/05/18 14:14 ב בסיון התשעח

מלחמה בטרור חקלאי? "פניתי למשטרה וזלזלו בי"
דיון בנושא הטרור החקלאי בהשתתפות המפכ"ל, צילום: דוברות ועדת הכלכלה

ועדות הכלכלה והפנים התכנסו היום (רביעי) לדיון מיוחד בפשיעה הכלכלית, בהשתתפות המפכ"ל רנ"צ רוני אלשיך, בה התייחסו המשתתפים לטרור החקלאי שחווים חקלאי ישראל.

 

"טרור ופשיעה חקלאית לא חייבים להיות מכת מדינה", אמר יו"ר ועדת הפנים ח"כ יואב קיש מהליכוד שציין כי "בשילוב של נחישות באכיפה ופתרון כלכלי אפשר למנוע ולהקטין את הנזק".

לדבריו, יש להחמיר את הענישה והגביר את האכיפה כנגד אותם פורעים שמחבלים בגידולים החקלאיים, "הטרור החקלאי הוא לא גזירת גורן ואפשר למגר אותו, לשם כך צריך נחישות והשקעה מתאימה".

בדיון, שיזם יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל מהמחנה הציוני, אמר מפכ"ל המשטרה כי "הפשיעה החקלאית מהווה אחוז זעום מתוך עבירות הרכוש, אך עם זאת המשטרה מבינה שיש לכך משמעויות לאומיות ויכולות להיות לכך גם תוצאות קשות מבחינת החקלאי הבודד".

הוא הוסיף כי מאז שכוחות מג"ב הצטרפו למאמצי האכיפה מורגש שינוי ומפקד מג"ב, ניצב יעקב שבתאי, טען כי בחודשים האחרונים חלה ירידה בשיעור של עשרות אחוזים בהיקף הפשיעה החקלאית. "ישנה ירידה בפשיעה החקלאית לצד עלייה בדיווחים", טען אלשיך והדגיש כי "אם יהיו משאבים נוספים בוודאי שהתוצאות יהיו טובות יותר".

סובלים מטרור חקלאי

סובלים מטרור חקלאיצילום: פלאש 90. ענת הרמוני

ח"כ ענת ברקו אמרה כי צריך לקרוא לזה "טרור חקלאי ולטפל בזה כמו שמטפלים בטרור". חברתה לליכוד, ח"כ שרן השכל טענה כי "80% מהעבירות לא מדווחות", וכינתה אותן "טרור חקלאי לאומני". המפכ"ל אלשיך אמר בתגובה כי המשטרה יודעת על כל מקרה: "שיקום חקלאי אחד שגנבו לו טלה ואנחנו לא יודעים מזה". ח"כ השכל הוסיפה: המשטרה קוראת לחקלאים מתלוננים סדרתיים ומציעה להם לשלם פרוטקשין, והדבר מתפשט גם לאתרי בנייה ושכונות מגורים".

בדיון נכחו גם חקלאים רבים שהטיחו ביקורת גדולה על המדינה והמשטרה. אופיר יפת, נכדו של החקלאי זכריה יפת בן ה-100 ממושב בית זית, סיפר כיצד סבו עלה לארץ והקים את ביתו במושב לפני 64 שנים, וכיצד גנבו לו לפני 3 חודשים 100 כבשים. הוא הוסיף כי חקלאים מכל הארץ סייעו לסבא שלו ואמר: "אספנו עדר חדש, אבל זה לא התפקיד של החקלאים לעזור לסבא שלי זו תפקידה של המדינה".

החקלאי עודד כהן הוסיף: "אנחנו מלאי אכזבות מההבטחות ומרגישים שהמדינה החליטה שהחקלאות לא חשובה לה. כשהמדינה תחליט לקחת אחריות היא תדע למצוא תקציבים ומשאבים". מנכ"ל השומר החדש, יואל זילברמן, אמר כי הדיון מנותק מהאווירה בשטח. הוא שיבח את מג"ב על העבודה, אך טען כי אין בעל בית אחד שמטפל בפשיעה והמציאות בשטח היא הזויה. החקלאי ניסים סרוסי הוסיף: "זה נדמה שאנחנו במדינה אחרת. אני פניתי למשטרה וזלזלו בי, פניתי בכתב למפכ"ל ועד היום לא קיבלתי תשובה. בסוף החלטתי לשלם דמי חסות ואחרי שהפסקתי עם זה שוב גנבו לי ציוד".

ראש המועצה האזורית עמק הירדן, עידן גרינבאום, סיפר כי אתמול תפסו שוטרי מג"ב שניים שגנבו 20 אבטיחים, החרימו את רכבם ופתחו להם תיק. "ככה זה צריך להיות. דין אבטיח אחד צריך להיות כדין שדה שלם", אמר. עם זאת הוסיף כי מצד שני "חקלאים מגישים תלונות, מבזבזים את זמנם והתיקים נסגרים. נציגת משרד המשפטים, ליאנה מגד, ציינה כי המשרד מקדם מהלך שיאפשר לשוטרים לתת קנסות מנהליים במקום, ככלי אכיפה יעיל שיפגע בכיס של העבריינים".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן