המדינה לבג"ץ: יש להגביל את סמכויות רב הכותל

מעמדת המדינה בבג"ץ הכותל עלה כי יש למנות גורם ממשלתי, שאינו מטעם הרבנות הראשית, שיהיה אחראי על הרחבה הדרומית. המשמעות: הרב רבינוביץ' לא יוכל למנוע ממתפללים רפורמים וקונסרבטיבים להתפלל כרצונם

חדשות כיפה משה ויסטוך 06/03/18 13:06 יט באדר התשעח

המדינה לבג"ץ: יש להגביל את סמכויות רב הכותל
נשות הכותל ברחבה המשותפת, צילום: פלאש 90

יש למנות גורם שאינו שייך לרבנות הראשית כדי שינהל את הרחבה הדרומית של הכותל המערבי, כך נכתב אתמול (שני) בהודעת המדינה לבג"ץ בנושא מתווה הכותל.

משמעות העמדה שניתנה על ידי לשכת היועמ"ש מנדלבליט, בהודעה משלימה שנשלחה לבית המשפט, היא שלביטול מתווה הכותל על ידי הממשלה אין כל משמעות.

"לפיכך, ולאור עמדת הרבנות הראשית שהוצגה בפני בית המשפט בעתירות הנדונות", נכתב על ידי עוזרו הבכיר של מנדלבליט, "יש למנות גורם ממשלתי שאיננו מטעם הרבנות הראשית כ'ממונה' של רחבת התפילה הדרומית".

בהמשך נכתב כי עד שלא ימונה אותו גורם, לא יוכל רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ', למנוע מכל מתפלל ומתפללת לפקוד את המקום וכן הוא לא יוכל למנוע התכנסויות של גופים שאינם אורתודוקסים, "עד למינויו של גורם כאמור, אין אפשרות להפעלת סמכויות הנוגעות לחופש הגישה, התפילה והפולחן ברחבה הדרומית ע"י רב הכותל והמקומות הקדושים. יתר על כן, לאורך זמן, הימנעות ממינויו של גורם כאמור, בנסיבות המתוארות, עלולה לעלות כדי אי סבירות קיצונית".

אסר על פנס לקיים מסיבת עיתונאים בכות. הרב רבינוביץ

מנדלבליט מבקש להגביל את סמכויותיו. הרב רבינוביץצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

במרכז ליב"ה תקפו את העמדה ואמרו כי "נראה שבפרקליטות שמו את החץ וסימנו סביבו את המטרה. הניסיון של הפרקליטות לעשות כל מאמץ כדי לאפשר ברחבה הדרומית מנהגים שפוגעים בקדושת הכותל הוא הזוי ובזוי".לדבריהם, "היום כולם מודים שהתקנות לשמירה על המקומות הקדושים חלות גם על הרחבה הדרומית, ומקבלי ההחלטות במקום הם הרבנים הראשיים, וכל ניסיון לעקוף את זה ולקדם בשטח את מתווה הכותל שהוקפא ע"י הממשלה הוא חמור ומחזק את הצורך בשינוי והגדרה ברורה של התקנות, שלא יאפשרו ניסיונות נלוזים כאלו".

עוד אמרו במרכז כי "תמוהה שבעתיים העובדה שזו עמדת הפרקליטות, שלא תעז לעולם לטעון על חלקים הקדושים לעדות אחרות, שהם שייכים לקבוצות מיעוט הפורשות מהם, כך על אחת כמה וכמה במקומות הקדושים לעם היהודי אין לפרקליטות סמכות, לא חוקית ולא מוסרית, להפקיע חלקים מהם ולהכפיפם תחת סמכותם של הארגונים הרפורמיים והקונסרבטיביים הזרים ליהדות ונעדרים כל אחיזה בציבור היהודי בישראל".

בליב"ה אף ציינו כי בשבוע שעבר, בפגישה עם ראש הממשלה, אמרו אנשי משלחת מיהודי ארה"ב כי "הידידים האמיתיים של מדינת ישראל בארה"ב נמצאים דווקא בקרב היהדות האורתודכסית, ואת העובדה הפשוטה שהארגונים הרפורמיים והקונסרבטיביים לא מייצגים את יהודי ארה"ב".

בתנועה הקונסרבטיבית, לעומתם, הגיבו בסיפוק לעמדת המדינה ומנכ"ל התנועה המסורתית, ד"ר יזהר הס, אמר כי עמדת היועץ המשפטי לממשלה ברורה, "עזרת ישראל היא מקום קדוש. תפילה פלורליסטית ושוויונית בעזרת ישראל היא זכות חוקתית מוגנת. הגשמת הזכות הזו לא תתאפשר כשהממונה הוא רב הכותל, ועל כן יש לצמצם סמכותו רק לרחבה הצפונית של הכותל המערבי".

לדבריו, "היועץ המשפטי לממשלה הרים כאן דגל אדום. הוא הבהיר לכל העותרים – ובכללם שלל הגורמים החרדים והחרד"לים, לרבות הרבנות הראשית שהגישה חוות דעת מטעמה – שאין עוד מקום למשחקים. זכות התפילה השוויונית ליד הכותל היא זכות חוקתית, והניסיונות להעלימה, להגבילה, לבזותה או לדחוק אותה אינם עולים בקנה אחד עם הזכות לחופש דת. היועץ סלל לבג"צ, הלכה למעשה, את הדרך לעגן הדברים במסמרות".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן