לא רוצות להישאר עגונות? 'תעודת ביטוח' למניעה

יוזמה חדשה קמה במטרה למנוע מנשים עגינות במצבים שהגבר אינו מסוגל לתת גט. ב-'מרכז צדק לנשים' ניסחו 'שטר ביטחון', שיאפשר לבעל לייפות את כוחם של אנשים אחרים למתן הגט. בניסוח השטר היו שותפים בין היתר הרב ביגמן והרבנית פיוטרקובסקי. בתי הדין הרבניים לא הסכימו לסמוך את ידם על המהלך

חדשות כיפה משה ויסטוך 13/06/17 15:46 יט בסיון התשעז

לא רוצות להישאר עגונות? 'תעודת ביטוח' למניעה
איך מונעים מצב של עגינות?, צילום: shutterstock

הדרך העיקרית של אשה להשתחרר מנישואין היא באמצעות מתן גט ע"י הגבר. אך מה עושים במקרה שהבעל אינו מסוגל מבחינה בריאותית לעשות זאת? ב-'מרכז צדק לנשים' מצאו דרך שאמורה לפתור את הבעיה מראש.

"כל אישה יהודייה ונשואה נמצאת בסכנה להיות עגונה", אומרות במרכז ומוסיפות כי "גם כשבני הזוג מסתדרים ואוהבים, אירוע טראגי עלול להביא את האישה למצב של עגינות שממנה לא תוכל להשתחרר. כך למשל, אם האיש פגוע בראשו כתוצאה מתאונה או ממחלה, או אם האיש לקה בנפשו, יתכן שהאישה לא תוכל לקבל ממנו גט ותהיה מנועה מלהתחתן עם אדם אחר".

לדבריהן, בשנים האחרונות פנו אליהן נשים רבות שביקשו לוודא כיצד ניתן למנוע מצבים בעייתיים כאלה עוד לפני שמתרחשת טרגדיה כזו או אחרת. בעקבות הפניות יצרו במרכז 'מסמך הרשאה למתן גט', שבעזרתו מייפה הגבר את כוחם של אנשים אחרים לתת גט לאשתו במצבים שהוא אינו מסוגל לעשות זאת.

במרכז מציינות כי "פיתרון דומה הציע בראשית ימי המדינה הרב שלמה גורן זצ"ל שהיה הרב הראשי לצה"ל. מתוך דאגה לנשות החיילים, תיקן הרב גורן פקודה הקוראת לכל חייל נשוי לחתום על הרשאה לגט לפני היציאה לקרב. הרעיון היה שבמקרה שהחייל לא חזר מהקרב אלא נעדר או נשבה, שליחיו של האיש יכתבו וייתנו גט לאישתו".

שטר הביטחון מפני עגינות

שטר הביטחון מפני עגינותצילום: מאתר מרכז צדק לנשים

בכתיבת נוסח ההרשאה המיוחדת שמכונה 'שטר ביטחון', השתתפו ראש ישיבת מעלה גלבוע, הרב דוד ביגמן, ראש ישיבת 'שבות ישראל' באפרת, הרב יוני רוזנצווייג, ואשת ההלכה הרבנית מלכה פיוטרקובסקי. לטענת, נשות המרכז בתי הדין הרבניים אמנם לא נתנו את הסכמתם למהלך, אך עם זאת הן מציינות כי "מהניסיון שצברנו, ומעצם העובדה שהפיתרון הוא הלכתי, אנחנו מאמינות שכאשר מגיע לבית הדין מקרה טראגי של עגינות קשה, שהוא אינו סרבנות גט, הם נוקטים בכל אמצעי הלכתי שקיים בפניהם על מנת לסייע לאישה העגונה. ואולם אם אין להם אמצעי כזה כי הזוג לא דאג לכך מראש – האפשרויות ההלכתיות של בית הדין מוגבלות. על כן, כדאי להקדים רפואה למכה ולמנוע עגינות".

עוד מציינות במרכז כי החתימה על המסמך קלה ופשוטה, "על האיש לחתום עליו בפני שני עדים כשרים מבחינת ההלכה (גברים, שומרי מצוות, לא קרובי משפחה אחד של השני או של אחד מבני הזוג), שיחתמו אף הם. את המסמך יש לשמור בבית, אולי במקום שבו אתם מאחסנים את הכתובה או מסמכים חשובים אחרים. ולשכוח ממנו".

לסיום הן אומרות כי "המטרה שלנו היא לעזור לכל זוג ולכל אישה, ואולם מטרת העל היא לחסן את האוכלוסייה של הנשים היהודיות מפני עגינות".