הישג לבנט: תוספת 2.5 מיליארד שקלים לתקציב החינוך

תקציב המשרד יעמוד על כ-60 מיליארד ש"ח בשנתיים הקרובות, הסכום השני רק לתקציב הביטחון. בין הנושאים שיקודמו: קיצור החופשות וצמצמום מספר התלמידים בכיתות. שר החינוך: "נמשיך להשקיע בעתיד המדינה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 11/01/18 16:59 כד בטבת התשעח

הישג לבנט: תוספת 2.5 מיליארד שקלים לתקציב החינוך
התקציב השני בגודלו. שר החינוך בנט, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

בעוד לא מעט שרים מתלוננים על כך שתקציב משרדם בסכנת קיצוצים, לאור התקציב השנתי, שר החינוך נפתלי בנט חשף היום (חמישי) כי במשרדו יושקעו בשנתיים הקרובות 2.5 מיליארד שקלים נוספים לעומת שנים עברו.

בכך יעמוד תקציב משרד החינוך על כ- 60 מיליארד ש"ח, שיכלול בין היתר קיום מסגרות בבתי הספר בתקופות החגים, תגבור לימודי האנגלית, צמצום מספר התלמידים בכיתות, חוגים ותכניות נוספות.

יש לציין כי מדובר בתקציב לשנים 2018-2019 ובסך הכל מדובר בתקציב השני בגודלו לאחר תקציב הביטחון

"השנתיים הקרובות יהיו שנים של חינוך טוב, איכותי ואישי", אמר השר בנט והוסיף כי הוא ומשרדו בחרו "להשקיע בעתיד האישי של כל ילדה וילד, במורים, ולא פחות מכך – להשקיע בעתידה של המדינה. נמשיך לחזק את המתמטיקה, את האנגלית המדוברת, להקטין את הצפיפות בכיתות, לקצר את החופשות ולשפר את תנאי העסקתם של מורים".

השר חשף את עיקרי הנושאים שהוא מתכנן לטפל במסגר משרד החינוך בשנתיים הקרובות.

התכנית לקיצור החופשות – בתי הספר של החגים – כ- 400 מיליון ש"ח

החל משנת הלימודים הנוכחית, תשע"ח, ייפתחו בתי הספר גם בחופשת הפסח כדי להעניק לילדים מסגרות חינוכיות עשירות במהלך ימי החופשה. שר החינוך, נפתלי בנט, השיק את התכנית במהלך השבוע הנוכחי.  "בתי הספר של החגים", יתנו חינוכי להורים בימי חופשות החגים ולפער שקיים היום במשק הישראלי בין ימי חופשתם לבין ימי חופשות התלמידים. התכנית תעניק להורים ולתלמידים מענה בימי חופשות חנוכה ופסח - בכל חג ייהנו התלמידים מחמישה ימי פעילות חינוכית. בשנת הלימודים הנוכחית, תשע"ח, יפעלו מסגרות החינוך בימי חופשת פסח, במשך חמישה ימים, ובשנת הלימודים הבאה, תשע"ט, הם יפעלו חמישה ימים בחופשת חנוכה וחמישה ימים בחופשת פסח.

ילדים ביום הראשון בבית הספר

ילדים ביום הראשון בבית הספרצילום: Hadas Parush/Flash 90

התכנית הלאומית לקידום המתמטיקה - 75 מיליון ש"ח

תכנית המתמטיקה תמשיך גם בשנת הלימודים הבאה, תשעט, במטרה להרחיב את מספר התלמידים אשר לומדים 5 יחידת מתמטיקה, במיקוד על יישובי הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית. כמו כן, יתמקד המשרד במעבר התלמידים המצטיינים ב- 3 יחידות לימוד ל- 4 יחידות לימוד ובהעברתם של תלמידים שאינם נבחנים כלל במתמטיקה לסיים את לימודיהם עם בגרות של 3 יחידות לימוד לפחות. במסגרת התקציב ייתנו, בין היתר, תגבורים לימודיים לתלמידים, ליווי שלהם באמצעות חונכות וירטואלית וכן יוקצה תקציב לטובת המשך הרחבות ההסמכה למורים ומתן מעניקים לסטודנטים במכללות ובאוניברסיטאות שיביאו ללמד מתמטיקה בבתי הספר. 

התכנית הלאומית  לקידום האנגלית - 70 מיליון ש"ח

גם תכנית האנגלית תעמוד בראש סדר היום של המערכת. התקציב ייתן מענה לשורת הפעולות שנועדו לקדם אנגלית מדוברת - קורס לכל תלמיד בכיתה י' באנגלית מדוברת,  תוספת של שעת לימוד שתוקדש לאנגלית דבורה בכיתות ז',  הרחבת מועדון הדיבייט ותחרויות ארציות לתלמידי כיתות ט', ספריות כיתתיות באנגלית כבסיס לשיפור הקריאה ולשיח דבור בכיתותד', ה' ו'.  לצד אלה, התקציב ייתן מענה להגדלת שיעור התלמידים שייגשו ל- 4 ו- 5 יחידות לימוד. בעניין זה קבע המשרד יעד של 70% לומדים יחידות מוגברות. לשם השגתו, המשרד יעניק תוספת של 2,000 שעות להזנקת תלמידים בין יחידות הלימוד. המשרד אף ימשיך לגייס מורים חדשים ולהכשיר את המורים המלמדים במערכת  כדי להשביח את איכות ההוראה באנגלית במערכת החינוך. 

תכנית הצפון – 120 מיליון ש"ח

המשרד ימשיך בקידום היעד של צמצום פערים ובתוך כך גם עם תכנית לקידום הצפון. במסגרת התכנית כל רשות תחליט מה לקדם על פי הצרכים שלה – בהם: פתיחה של מרכזי נוער  או  מלגה לצורך סבסוד פעילויות פנאי או "יוזמות חינוכיות רשותיות" או טיפול בילדים בסיכון, וכן תקבל תקציב לשם שיפור סביבת הלמידה של תלמידים מעשירונים נמוכים.

מתוך ה- 120 מיליון ₪ מוקצים 44 מיליון ₪ לטובת "חוג לכל ילד"

המשרד ימשיך להעניק לכ-33,000 תלמידים מכיתות ד'-ה' מגוון רחב של חוגים בשפות (אנגלית, ערבית, עברית), טכנולוגיה/מדעים (מחשבים, פיתוח חשיבה, רובוטיקה, יזמות וחדשנות, רשתות חברתיות באינטרנט), טבע, (סביבה וקיימות), שחייה/ספורט (התעמלות מכשירים, התעמלות קרקע, אומנויות לחימה, שחמט, שחיה, אופנים, כדורסל וכדורגל), מוזיקה בקבוצות (כלי נשיפה, כלי פריטה, כלי הקשה, מקהלות, הרכבים מוזיקליים ואמנות - תיאטרון, קולנוע, צילום סטילס/וידיאו/סמרטפונים, אמנות פלסטית, כתיבה יוצרת).

הודות לתכני, לראשונה כ-20,000 תלמידים שמעולם לא השתתפו בחוגים זכו לקחת בהם חלק. התכנית "חוג לכל ילדה וילד" פועלת בקרב תלמידי ד'-ה' במגזר היהודי ובקרב תלמידי ד-ו' במגזר הלא יהודי. 

המשך צמצום תלמידים בכיתה –50 מיליון ש"ח

בשנת הלימודים הבאה, תשע"ט, ירחיב משרד החינוך את הרפורמה של צמצום תלמדים גם לכיתות  ד', כך שהוא יכלול את הרצף של ארבע שכבות גיל א-ד. המתווה פועל באופן דיפרנציאלי, על פי עשירוני הטיפוח: עשירוני טיפוח 9-10: 32 תלמידים בכיתה, עשירוני טיפוח 8: 33 תלמידים בכיתה, עשירוני טיפוח 1-7: 34 תלמידים בכיתה.

תוספת תקציב, תוספת סייעת שניה

תוספת תקציב, תוספת סייעת שניהצילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

סייעת שניה – כחצי מיליארד ש"ח

כיום כ- כיום כ- 5,200 גנים נהנים מסייעת שניה בגן. התכנית מעניקה חינוך אישי ואיכותי יותר לילדי הגן באמצעות העסקתה של סייעת שנייה בגנים בהם לומדים 30 ילדים ומעלה. מהלך זה מגביר את הזמינות של הצוות לילדים ומעניק יחס חם ואישי לכל ילד וילד בגן. תגבור הצוות החינוכי בגן מאפשר מתן ביטוי הולם יותר לשונות בין הילדים ומענה לצרכים פיזיים ורגשיים בזמן אמת. הגדלת התקציב מביאה לידי ביטוי גם בהעמקה של תכניות לימוד בתחומי השפה, חשיבה חשבונית, מוסיקה ואומנות, ערכים סביבתיים ועוד. בנוסף, בכל אשכול גנים מונתה "גננת מובילה" שמלווה את הצוותים החינוכיים ומייעצת להם מבחינה אישית ומקצועית. התכנית כוללת גם תקצוב להעשרת הסביבה החינוכית בגן והתאמתה למשחק, פעילות ומנוחה בעת הצורך. הסביבה החינוכית תכלול בין היתר, משחקי הרכבה והעשרה, פינה מוטורית, וכן גם פינה רכה למנוחה (מזרונים ומושבים רכים). לצורך כך, מוקצה תקציב ייעודי בסך של עד 5,000 שקלים לכל גן (בהתאם לאשכולות למ"ס). 

צהרונים – "ניצנים":  600 מיליון ש"ח

צהרונים של משרד החינוך מעניקות מסגרות לימודיות בשעות הצהריים לכ- 200,000 ילדי גנים ציבוריים ולתלמידי כיתות א'-ב'. המשרד ערוך להרחיב את מספר הרשויות שתהיינה מעוניינות להצטרף לתוכנית. תכנית הצהרונים ("ניצנים") כוללת: ארוחה חמה בסטנדרט גבוה, שני חוגים בשבוע, במגוון תחומים, צוות מקצועי איכותי שכולל גננת, סייעת, ובבתי הספר מדריך ורכז.