היועמ"ש של המועצה הדתית בירושלים: "תפקיד הבלנית אינו מסתכם ביצירת "חווית טבילה חיובית"

חילופי המכתבים והמחלוקת בין היועצים המשפטיים של משרד הדתות והמועצה הדתית בירושלים מבהירים כי במועצה הדתית בעיר לא מתכוונים להפסיק להחתים את הטובלות על 'טופס ויתור' למבקשות לטבול ללא בלנית

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/06/17 10:18 יח בסיון התשעז

היועמ"ש של המועצה הדתית בירושלים: "תפקיד הבלנית אינו מסתכם ביצירת "חווית טבילה חיובית"
למצולמת אין קשר לכתבה, צילום: Hadas Parush/Flash 90

חילוקי דעות משמעותיים בין היועץ המשפטי של המשרד לשירותי דת לבין היועץ המשפטי של המועצה הדתית בירושלים נחשפו בסוף השבוע שעבר בכל הנוגע לדרישתה של האחרונה מנשים המבקשות לטבול ללא נוכחות של בלנית, לחתום על טופס ויתור זכויות. עיון בטופס הוויתור מעלה כי אישה החותמת על הטופס למעשה מצהירה על ויתור אחריות הבלנית והמועצה הדתית במידה ותיפגע במסגרת טבילתה במקווה. 

 

השניים, עו"ד ישראל פת המייצג את המשרד לשירותי דת ועו"ד דרור אקסלרוד המייצג את המועצה הדתית בירושלים, חשפו את המחלוקת בנושא בעקבות דיון שנערך בוועדה לקידום מעמד האישה בשבוע שעבר בנושא. 

 

בדיון בכנסת שנערך ביום שני שעבר בראשות חברות הכנסת עליזה לביא ומירב בן ארי וביוזמת חברת הכנסת רחל עזריה, נשמעו טענות הצדדים בכל הנוגע לדרישה ולהתנגדות לחתימה על טופס הוויתור. יועמ"ש המשרד לשירותי דת עו"ד פת ציין בדבריו כי "הדבר (החתמת הנשים) בוודאי ובוודאי לא אושר בידי היועץ המשפטי לממשלה. רישום ושימור רשימות של טובלות מנוגד לרעיון הכולל של טבילה בצניעות".

 

עם זאת, ימים ספורים לאחר כינוס הדיון בכנסת, התקבל אצל ארגון 'עתים', מיוזמי התביעה הייצוגית שדרשה מהמועצה הדתית בירושלים ליישם את פסיקת בג"ץ והנחיות המשרד לשירותי דת, מכתב מלשכת היועץ המשפטי של המועצה ובה הצהרה כי "לא נפל כל פגם בדרישתה של מרשתי (המועצה הדתית בירושלים), לפיה, תחתום טובלת המבקשת לטבול בגפה על מסמך, לפיו, היא מקבלת על עצמה את האחריות לבטיחותה במסגרת הטבילה".

 

מן המכתב עולה כי המועצה הדתית בירושלים מבקשת להמשיך להחתים נשים על טופס ויתור האחריות וכן ממשיכה להפר את צנעת הפרט של הנשים כאשר היא מחתימה ואף שומרת במאגר את פרטי הנשים הטובלות, כמו גם את מועד החתימה על הטופס. המועצה בירושלים תולה את מעשה ההחתמה ברצונה לשמור על בטחונה האישי של הטובלת. זאת על אף שהטופס אינו בר סמכות משפטית ולפיכך במידה ואישה המבקשת לטבול תינזק בזמן הטבילה והשימוש בשירותי המקווה, האחריות לדבר תצטרך להיבחן באופן משפטי ללא קשר להחתמה או אי ההחתמה של הטובלת. לטענת עו"ד אקסלרוד בג"ץ קבע כי אין לאסור על טובלת המבקשת לטבול ללא נוכחות הבלנית לעשות זאת אך לא התייחס או אסר החתמה על טופס נלווה הנועד לבטחונה.

במכתב כתב עו"ד אקסלרוד: "אשוב ואבהיר כי תפקיד הבלנית אינו מסתכם ביצירת "חווית טבילה חיובית" עבור ציבור הטובלות שעה שבין יתר תפקידיה מוטלת על הבלנית אחריות לדאוג לבטיחות הטובלות".

עו"ד אלעד קפלן, מנהל המחלקה המשפטית בארגון עתים, שנכח בדיון בכנסת ביום שני, סבור כי "מטרת ההחתמה על טופס שכזה הינה יצירת הפחדה והרתעה אצל הנשים המבקשות לטבול שלא בנוכחות בלנית ולא קשורה כלל לאחריות המשפטית של המועצה הדתית בירושלים או בכל עיר אחרת. זאת ועוד שבאופן מפתיע גברים המגיעים לטבול לעולם אינם עושים זאת בנוכחותו של בלן ולמרות זאת אין הם נדרשים לחתום על כל טופס באשר הוא. הבידול בין המינים עלול להביא למסקנה כי לא נהלי בטיחות הם מה שהביאו את המועצה הדתית בירושלים לחייב נשים לחתום על הטופס".