רוצים לשנות את שם המשפחה לכהן או לוי? אין בעיה

בתשובה לפנייה של ח"כ זנדברג ממרצ, נכתב כי "ההוראה שבנוהל של משרד הפנים עלולה לייצר קושי במקרים מסוימים" וכי "חובה לשקול את הצורך לסטות מן ההנחיות". רשות האוכלוסין: "שוקלים כל מקרה לגופו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/05/18 16:40 ח בסיון התשעח

רוצים לשנות את שם המשפחה לכהן או לוי? אין בעיה
ברכת כהנים בכותל המערבי, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

אין לחייב אדם המבקש לשנות את שם משפחתו לכהן, לוי ושמות הקשורים אליהם לספק אישור בכתב מרב כפי שקובע נוהל של משרד הפנים, כך קבע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. נציגו, עו"ד עמרי בן צבי, מסר את הדברים בתשובה לפנייה בעניין מצדה של יו"ר מרצ, תמר זנדברג, כך על פי הפרסום בה"ארץ". 

בתשובתו לזנדברג כתב בן צבי כי "אכן ההוראה שבנוהל עלולה לייצר קושי במקרים מסוימים, למשל מקום בו אדם איננו מקיים קשר עם קהילה או בית כנסת ולפיכך איננו יכול להמציא את האישור האמור, ואולם פסיקת בית המשפט העליון קובעת שחובה לשקול כל מקרה ומקרה שבו מתבקשת הפעלת הסמכות ובמידה שאופיו המיוחד של מקרה הבא בפני הרשות מחייב זאת - ניתן לסטות מן ההנחיות. על הרשות מוטלת חובה לשקול את הצורך לסטות מן ההנחיות בכל פעם שנטען בפניה שמדובר במקרה יוצא דופן".

בפנייתה ליועמ"ש סיפרה זנדברג על פניות רבות שקיבלה בשנים האחרונות מאזרחים שפנו למשרד הפנים בבקשה לשנות את שם משפחתם לשמות כהן, לוי או שמות הקשורים אליהם ונתקלו בסירוב.

לדבריה, "נוהל זה הוא נוהל תמוה ופוגעני, שהרי ברוב המצבים, חילונים אינם נוהגים להתפלל בבית כנסת וממילא אין להם לא ראש קהילה ולא בית כנסת. בנוסף, נוהל זה פוגע בזוגות ידועים בציבור או זוגות חד-מיניים שבמקרים רבים מבקשים לשנות את המשפחה לשם של בן או בת הזוג שלהם ואם מדובר באחד מהשמות המוזכרים לעיל, הם נתקלים בקשיים ואף בסירוב בגלל היותם לא מקושרים לראש או רב קהילה".

ברשות האוכלוסין אמרו כי הם שוקלים כל מקרה לגופו, ולעתים אף סוטים מהנוהל. עוד נאמר כי לא מוכרים מקרים שבהם אדם ביקש לשנות את שם משפחתו לכהן, כהנא, כ"ץ, לוי, לוין או הלוי שנדחו בשנים האחרונות.