היועמ"ש: "אכיפת חוק איננה עניין פוליטי ולא תושפע משיקולים זרים להליך הפלילי"

"אין קיצורי דרך בחקירות" כך היועמ"ש אביחי מנדלבליט על חקירות ראש הממשלה נתניהו. פרקליט המדינה שי ניצן טוען כי ההפגנות נגד היועמ"ש לא יזרזו את ההחלטה

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/08/17 20:30 ז באלול התשעז

היועמ"ש: "אכיפת חוק איננה עניין פוליטי ולא תושפע משיקולים זרים להליך הפלילי"
היועמ"ש מנדלבליט, היום, צילום: רועי עלימה, פלאש 90

בנאומו בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין  התייחס היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לחקירות הנוגעות לנבחרי ציבור, בהן לראש הממשלה בנימין נתניהו: "החקירות נעשות ביסודיות ובמקצועיות - לא נעשה קיצורי דרך", אמר מנדלבליט.
 
"אני מפקח על הדברים מקרוב", הוסיף מנדלבליט והדגיש: "חשוב לי להדגיש בעיני הציבור כי אכיפת חוק איננה עניין פוליטי - ואסור שתושפע משיקולים שהם זרים להליך הפלילי. הדבר לא קרה, לא קורה ולא אתן לכך לקרות. אנחנו פועלים, ונמשיך לפעול, באופן עצמאי ונטול פניות. לעולם לא נהיה מושפעים משיקולים זרים. נמשיך לברר את האמת ולהכריע לאור הראיות - זהו הבסיס היחיד לעבודתנו. רעשי הרקע הפוליטיים, לכאן או לכאן, לא ישפיעו עלינו".
 
על ההפגנות נגדו בפתח תקווה אמר היועמ"ש: "ביקורת מכל סוג שהיא ממלאת תפקיד חיוני בחברה הדמוקרטית ובהקשר הזה לציבור יש קול חשוב. מקומו של היועמ"ש אינו נפקד מכך. אני חוזר ואומר - חופש הביטוי וגם הזכות להפגין הן זכויות יסוד במדינה דמוקרטית ועל כך אין כל דיון. מטבע הדברים, מאחר שהדברים נוגעים בי באופן אישי, ומסיבות מובנות, אין בכוונתי להתייחס לעניין זה".
 
מנדלבליט התייחס לעבודתם של היועצים המשפטיים בשירות הציבורי: "אני נתקל לא פעם באמירות המבקשות לייחס מוטיבציות לא ענייניות להכרעות משפטיות. אני דוחה בכל תוקף אמירות כאלו. היועצים המשפטיים בשירות הציבורי מחויבים לסייע לממשלה להגשים את מדיניותה בגבולות החוק, ולפי מיטב התרשמותי, כך הם אכן עושים.
 
"בסופו של יום, השיקולים היחידים שניצבים בפנינו בעת קבלת ההחלטה אם להעמיד פלוני לדין – ואין זה משנה אם מדובר בנבחר ציבור או בכל אזרח אחר, הם השיקול הראייתי והאינטרס הציבורי. ככל שיימצא שיש די ראיות להגשת כתב אישום - כתב האישום יוגש".
 
בנושא הדרת נשים ציין: "בשנת 2014, אימצה ממשלת ישראל החלטה חשובה ולפיה הממשלה מבקשת 'להביע מחויבותה לשוויון זכויות, לחתירה לשוויון מגדרי ולקידום מעמדן של נשים בישראל מכל שכבות האוכלוסייה ובתחומים רבים ככל הניתן'. באותה החלטה, הכירה ממשלת ישראל בכך ש'תופעת הדרת הנשים במרחב הציבורי היא תופעה חמורה המתאפיינת בהפלייתן של נשים באשר הן נשים, המחייבת פעולה ממשלתית אקטיבית לביעורה'".
 
מנדלבליט ציין כי "הואיל ומדובר בנושא מובהק של הגנה על זכויות והבטחת השוויון, המצוי בליבת העיסוק של היועץ המשפטי לממשלה, שימשה עו"ד דינה זילבר, מטעמו של היועץ, כגורם שאחראי על הטיפול בתחום זה, והגשימה בפעילותה את מדיניותה המוצהרת של הממשלה כאמור לביעור התופעה. במסגרת זו, אף מונתה עו"ד זילבר לאחראית על יישום דו"ח הצוות של משרד המשפטים שעסק בתופעה. פעולתה של עו"ד זילבר בהקשר זה נערכה על דעת היועץ המשפטי לממשלה הקודם ועל דעתי". בעבודתה בתחום זה, השיגה עו"ד זילבר הישגים משמעותיים במניעת מקרים של הדרת נשים אסורה, והפכה למוקד של ידע וניסיון בנושא.
 
"לאחרונה, החליטה הממשלה למנות את הרשות לקידום מעמד האישה כגורם שיהא אחראי לפקח ולעקוב אחר פעילות משרדי הממשלה בנוגע למדינת הדרת נשים, ואני כמובן מברך על כך", הוסיף מנדלבליט. "אולם אין בדבר כדי לגרוע מהסמכות לטיפול בהיבטים המשפטיים העקרוניים של נושא זה, אשר הייתה נתונה מאז ומתמיד לאחריות היועץ המשפטי לממשלה. עו"ד זילבר תמשיך לטפל מטעמי בהיבטים משפטיים אלו, כפי שעשתה עד כה בהצלחה רבה, במסירות וללא דופי, ובמסגרת זו גם תלווה את עבודת הרשות לקידום מעמד האישה".

פרקליט המדינה, שי ניצן, היום

פרקליט המדינה, שי ניצן, היוםצילום: רועי עלימה, פלאש 90

פרקליט המדינה שי ניצן אמר כי "לא תישאר אבן בלתי הפוכה" בכל הנוגע לחקירות ראש הממשלה. "אני מבין את הצמא לדעת דברים אודות החקירה, אך הצלחתה חשובה יותר מהרצון לדעת", אמר. "אני שומע שוב ושוב קריאות על החלטה עכשיו, אך חשוב לי להבהיר כי אם נכנע ללחץ לפני שנחקרו כל העדים, לפני שנאספו כל הראיות, פשוט נפעל בניגוד לחובתנו".
 
"אסור שקריאות אלו בעד או נגד כתב אישום יכריעו על החלטתו. עלינו לקבל החלטה בעיניי הראיות ולא הכיכרות. תנו לנו לעבוד, תנו לנו להשלים. הניחו לנו למלא את התפקיד שהדין הטיל עלינו. בשלב הנוכחי המשטרה לא סיימה את חקירתה. אנחנו מודעים לצורך לקידום חקירות והאמינו לי - אנחנו פועלים לכך. הסכם עד מדינה נחתם, מאות אלפי מסמכים נאספו, תובעי החוק אוספים ראיות. אולם המהירות הנדרשת אינה יכולה לבוא על חשבון מיצוי החקירה".

באשר להפגנות נגד היועמ"ש, אמר ניצן: "הזכות להפגנות היא ציפור נפשה של הדמוקרטיה. הפגנה היא מכשיר מרכזי להעלאת סוגיות פוליטיות לסדר היום הציבורי וחלילה שזכות זו תיפגע. מניסיוני, אני סבור כי יש לאפשר הפגנות כאלה, גם כאשר הן מופנות נגדי ונגדנו. אנשים שדורשים שלטון חוק חייבים לכבד את החוק בעצמם. עם זאת, אשוב ואומר זאת שוב ושוב, ההפגנות לא יגרמו לנו לקבל החלטה לפניי המועד, או החלטה לא עניינית. אם נעשה כן, נמעל בתפקידנו".

השרה אילת שקד

השרה אילת שקד, היום צילום: רועי עלימה, פלאש 90

 
שרת המשפטים איילת שקד תקפה היום בנאומה בוועידת המשפט את החלטת בית המשפט העליון מאתמול, שלפיה לא ניתן יהיה לאסור ללא הגבלת זמן מסתננים שיסרבו לעזוב למדינה שלישית באפריקה. השרה שקד התייחסה גם לשאלה הדמוגרפית ולרוב היהודי והודיעה שתפעל לשינוי המגמה עם מתן עדיפות לערכים ציוניים על חשבון זכויות אדם: "הציונות לא תמשיך לכופף ראש בפני מערכת זכויות פרט אוניברסלית".
 
נאומה של השרה שקד הופסק לכמה דקות עקב התפרצות מפגיני שמאל שקראו לעברה: "בזכות שקד רואים שיש אפרטהייד לישראל".