החליט לוותר: מנדלבליט לא ידרוש מבג"ץ לכפות על המדינה להקים יחידת אכיפה לבניה ביו"ש

חשש אנשי ההתיישבות התפוגג, לאחר שהיועמ"ש לא ביקש מהשופטים לפסוק באופן עקרוני על הקמת הגוף. הרקע לוויתור, משיכת עתירה ישנה של שני תושבי בית אריה, נגד ראש המועצה

חדשות כיפה משה ויסטוך 20/07/17 07:36 כו בתמוז התשעז

החליט לוותר: מנדלבליט לא ידרוש מבג"ץ לכפות על המדינה להקים יחידת אכיפה לבניה ביו"ש
מנדלבליט וניצן, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

היועץ המשפטי לממשלה ויתר על בקשתו מבג"ץ, לחייב את משרד הביטחון להקים יחידת אכיפה לבנייה ביהודה ושומרון, כך עולה בעקבות מחיקת העתירה עליה הודיעו השופטים אמש (רביעי).

ביטול העתירה והדיון בנושא, נעשה בעקבות בקשת תושבי בית אריה למשוך את עתירתם נגד ראש מועצת בתי אריה על כך שלכאורה אכיפת חוקי הבניה מצדו נגועות באפליה וכי הוא בעצמו מצוי בחריגת בניה.

כזכור, בפרקליטות ניסו לנצל את הסכסוך המקומי והעתירה משנת 2012, כדי לדחוף להקמת יחידת אכיפה מיוחדת ביהודה ושומרון שתהיה בעלת סמכויות פליליות בנושא חריגות בניה.

מנדלבליט, שלא אהב את גרירת הרגליים בנושא מצד שר הביטחון אביגדור ליברמן ושרת המשפטים איילת שקד, אף פנה לבג"ץ וביקש לחייב את השניים להקים את היחידה, בין היתר גם על רקע החלטה של שר הביטחון הקודם משה יעלון בעניין.

לאחר שחזו בניסיונות היועץ המשפטי לממשלה להרחיב את עתירתם למחוזות שכלל לא כיוונו אליהם, החליטו בשבוע שעבר שני התושבים למשוך את עתירתם. עורך דינם כתב בנוסח הבקשה כי הדבר נעשה "מאחר והתברר לעותרים בדיעבד, כי בניגוד גמור למבוקש על ידם, מתכוונת המדינה להקים גוף בירוקרטי שמטרותיו שונות בתכלית ממטרת העתירה המקורית".

בשלב זה נותרה השאלה, האם היועץ המשפטי לממשלה יחליט להפסיק את המאמצים מאחר והעתירה שעליה נתלה כדי להקים את היחידה נמשכה, או שימשיך בניסיונותיו לבקש מבית המשפט העליון פסיקה עקרונית שתרחיב משמעותית את בקשתם המקורת של העותרים.

אמש נודע כי על סמך החלטת השופטים למחוק את העתירה, החליט מנדלבליט שלא להמשיך בהליך הקמת הגוף המיוחד.

פרקליטם של שני תושבי בית אריה, עו"ד אבינעם גואלמן התייחס אתמול לנושא, ובמיוחד למשיכת העתירה על ידי מרשיו, כשרשם בדף הפייסבוק שלו כי משמעות הדברים היא "להפסיד בקרב ולנצח במערכה".

בהמשך הוא כתב כי ביטול הדיון בנושא נעשה בעקבות האחריות הלאומית שגילה אחד העותרים שייצג, "אז ממש בקליפת אגוז, הוגשה עתירה לפני 5 שנים לאחר שנטען כי התגלו חריגות בניה בביתו של ראש מועצת בית אריה-עופרים, וזאת לאחר שכל רשויות המדינה, גררו רגליים והעבירו את האחריות מאחת לשניה, והתברר כי יש לאקונה (חסר משפטי) שלא מאפשר אכיפה כנגד ראש מועצה מכהן, שמתוקף תפקידו אחראי על אכיפת עבירות בניה בעצמו".

לדבריו, "במשך 5 שנים!!! ביקשה המדינה שוב ושוב דחיות וארכות, בטענות שונות ומשונות, ובסופו של דבר, לפני כמה ימים הוגשה תגובת המדינה. תגובת המדינה למעשה אמרה שהיועץ המשפטי לממשלה הורה לשר הביטחון להקים יחידת אכיפה, בעלויות של מיליונים, עם 30 תקנים כדי לאכוף עבירות בניה ביו"ש"

עו"ד גואלמן הסביר כי "המדהים הוא, שמלבד העובדה כי הדבר נעשה בניגוד לעמדת משרד הביטחון ומאחורי גבה של שרת המשפטים, התברר כי היועמ"ש מבקש לתקן סדק קטן עם פטיש גדול של 20 קילו, במקום עם איזמל של מנתחים".

"במילים אחרות", הוא פירשן, "ניסה היועמ"ש לנצל את העתירה שכבר הוגשה, לרכוב עליה ולהקים על אפה וחמתה של ההתיישבות היהודית ביו"ש (אין אפילו חשש כי היחידה תאכוף עבירות בניה של פלסטינים), יחידה שרק תפגע בהתפתחות ההתיישבות, שגם ככה צריכה לנהל מאבקים הזויים על כל קראוון לכיתת לימוד או גן ילדים".