החלטת קבינט: "ממשלת ישראל לא תנהל מו"מ עם ממשלה פלסטינית הנשענת על חמאס"

בעקבות ההסכם בין פתח לחמאס, בו  לא עלתה על הפרק סוגיית פירוק הזרוע הצבאית של החמאס, התכנס הקבינט והחליט פה אחד כי עד שחמאס לא יפורק מנשקו ,ישראל לא תיכנס למו"מ עם הפלסטינים. גורמי בטחון דווחו בישיבה כי ההסכם נתקל בקשיי רבים

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/10/17 19:43 כז בתשרי התשעח

החלטת קבינט: "ממשלת ישראל לא תנהל מו"מ עם ממשלה פלסטינית הנשענת על חמאס"
מחנה של חמאס , צילום: עבד רחים חטיב פלאש 90

 מלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר, כי בישיבה שהתכנסה בעקבות הסכם הפיוס הפלסטיני בין פתח לחמאס, נפלה החלטה דרמטית של הקבינט המדיני-ביטחוני: ישראל לא תיכנס למשא ומתן עם הפלסטינים עד שחמאס לא יפורק מנשקו. זאת לאחר שסוגיית פירוק הזרוע הצבאית של חמאס לא עלתה בהסכם הפיוס.

 

במהלך הישיבה נשמעו קולות שאסור לשבור את הכלים, אך בסופו של דבר התקבלה עמדה פה אחד שיש לומר את הדברים בעניין המו"מ כדי למנוע מצב של לגיטימציה שכוללת את חמאס.

 

"בהמשך להחלטות קודמות, ממשלת ישראל לא תנהל מו"מ מדיני עם ממשלה פלסטינית הנשענת על חמאס, ארגון טרור הקורא להשמדת ישראל, כל עוד לא יתמלאו התנאים הבאים", נכתב בהודעת לשכת ראש הממשלה. "על חמאס להכיר בישראל ולהפסיק את הטרור בהתאם לתנאי הקוורטט, פירוק חמאס מנשקו, השבת חללי צה"ל והאזרחים הישראלים המוחזקים בעזה, שליטה ביטחונית מלאה של הרשות הפלסטינית בעזה, כולל במעברים ומניעת הברחות, המשך סיכול תשתיות הטרור של חמאס ביהודה ושומרון על-ידי הרשות הפלסטינית, ניתוק חמאס מאיראן והזרמת כספים וציוד הומניטרי לעזה רק באמצעות הרשות הפלסטינית והמנגנונים שהוקמו לשם כך".

 

בהודעת החלטת הקבינט נכתב כי ממשלת ישראל לא תנהל משא ומתן מדיני עם ממשלה פלסטינית. המשא ומתן המדיני, כמו גם החתימה על הסכמים מדיניים, מעולם לא התנהלו עם הממשלה הפלסטינית אלא עם אש"ף – הנציג הלגיטימי המוכר של הפלסטינים.

אבו מאזן

אבו מאזן צילום: פלאש 90

במהלך הישיבה דיווחו גורמי הביטחון כי הפיוס הפלסטיני נתקל בקשיים רבים.

הישיבה היא המשך לדיון שנערך אתמול ונקטע בעקבות התקרית האווירית בסוריה, והיא נמשכה כשעתיים וחצי.

 

השר נפתלי בנט, שדרש את כינוס ודיון הקבינט, אמר כי מדובר בהחלטה אסטרטגית שמגדירה תנאי בסיסי לכל משא ומתן אל מול חבירת אבו מאזן לארגון טרור  - מדינת ישראל לא תחל במשא ומתן מדיני כל עוד חמאס לא יתפרק לחלוטין מנשקו.

בנט בירך את נתניהו על אימוץ ההחלטה הרואה ברשות הפלסטינית רשות טרור ואמר כי כעת יש למקד את המאמץ הישראלי בהחזרת האזרחים וגופות החיילים הדר גולדין ואורון לישראל תוך גביית מחיר על החזקתם מחמאס והרשות הפלסטינית.

 

השר זאב אלקין אמר כי "אבו מאזן לא מחפש איך לקדם שלום עם ישראל אלא מעדיף שלום עם ארגון טרור. מדינת ישראל לא יכולה לקיים שום תהליך מדיני עם ממשלה פלסטינית שנשענת על טרוריסטים".

 

ביום חמישי נחתם ההסכם, שבמסגרתו אחרי 10 שנות שלטון מוחלט של חמאס ברצועת עזה, תועבר השליטה האזרחית בעזה לידי ממשלת האחדות ב-1 בדצמבר. הנשיא הפלסטיני אבו מאזן הנחה את הממשלה הפלסטינית ואת מנגנוני הביטחון לפעול ליישום ההסכם, קרא לכל הפלגים לפעול להשבת האחדות לעם הפלסטיני ואמר: "ההסכם שנחתם בקהיר ימריץ את התוכניות לסיום הפיצול".

רוה"מ בנימין נתניהו

רוה"מ בנימין נתניהו צילום: אלכס קולומויסקי POOL

אחרי חתימת ההסכם אמרו בלשכת ראש הממשלה כי "כל פיוס בין הרשות הפלסטינית לבין החמאס חייב לכלול עמידה בהסכמים בינלאומיים ועמידה בתנאי הקוורטט, ובראשם הכרה בישראל ופירוק חמאס מנשקו. המשך חפירת מנהרות, ייצור טילים וייזום פעולות טרור כנגד ישראל מנוגד לתנאי הקוורטט ולמאמצי ארצות הברית לחידוש התהליך המדיני".

 

עוד מסרה הלשכה כי "ישראל דורשת את קיום התנאים הללו וכן את שחרורם המיידי של חללי צה"ל אורון שאול והדר גולדין ז"ל והאזרחים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד המוחזקים בידי חמאס באכזריות. כל עוד חמאס לא יתפרק מנשקו וממשיך לקרוא להשמדת ישראל, ישראל רואה בו אחראי לכל פעולות טרור שמקורן בעזה. ישראל עומדת על כך שהרשות לא תאפשר מאחז כלשהו לפעולות טרור של החמאס משטחי הרשות ביו"ש וכן מעזה, אם אכן הרשות הפלסטינית תקבל אחריות על שטחה. ישראל תבחן את ההתפתחויות בשטח ותפעל בהתאם".