הושגה פשרה שתמנע עימות ישראלי-פלסטיני באו"ם

המאמצים הדיפלומטיים הקדחתניים נשאו פרי, כשהפלסטינים משכו הצעת החלטה נגד ישראל. בתמורה, משלחת של ארגון הסביבה תבקר ביהודה ושומרון ותבחן את המצב באזור

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/12/17 12:52 יז בכסלו התשעח

הושגה פשרה שתמנע עימות ישראלי-פלסטיני באו"ם
האסיפה הכללית של האו"ם, צילום: shutterstock

בתום מגעים דיפלומטיים שנמשכו כשבוע, הושגה היום (שלישי) פשרה שתמנע עימות בין ישראל לפלסטינים במהלך כינוס של האו"ם, כך פורסם באתר ערוץ עשר. מדובר בכנס השנתי של ארגון הסביבה באו"ם, שמתקיים בימים אלה בניירובי, קניה.

במסגרת הפשרה משכו הפלסטינים ממדינות ערב הצעת החלטה אנטי-ישראלית שאותה רצו להעלות להצבעה, ומנגד, ישראל הסכימה לקבל משלחת של האו"ם שתגיע ליהודה ושומרון כדי לבחון את מצב איכות הסביבה שם, כך אמר פקיד ישראלי בכיר לערוץ עשר.

הצעת ההחלטה שקידמו הפלסטינים בשבועות האחרונים עסקה בהטלת אחריות על ישראל בגין שורה של מפגעים סביבתיים מעבר לקו הירוק. ישראל טענה כי הסיבה לקיומם של המפגעים הוא סירובם של הפלסטינים לשתף פעולה עמה בתחום איכות הסביבה.

במשרד החוץ ובמשרד להגנת הסביבה פעלו לאחרונה מול מדינות בעולם בבקשה שיתנגדו למהלך הפלסטיני. רבות מהן העבירו מסרים, הן לראשי ארגון איכות הסביבה והן למדינות ערב, כי הן מבקשות להגיע לפשרה כדי למנוע קרבות פוליטיים במהלך הכנס.

הסכמת ישראל לקבל את משלחת הארגון נחשבת למעט חריגה. ישראל בדרך כלל הסתייגה בעבר ממהלכים מסוג זה, מחשש שהמסקנות יהיו מוטות נגדה, אך לפי הפשרה, המשלחת שתגיע לארץ תהיה מקצועית ולא פוליטית. כמו כן, הרכב משלחת יהיה צריך לקבל הסכמה מוקדמת של ישראל.

 שאיפת ישראל היא שהמסקנה העיקרית של המשלחת תהיה שיש לחדש את שיתוף הפעולה בין הצדדים בתחום איכות הסביבה מעבר לקו הירוק.

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, שהוביל את המגעים לפשרה, אמר כי הוא מקווה שכעת אפשר יהיה להגיע לשיתוף פעולה עם פלסטינים כדי לטפל בבעיות הסביבה המשותפות ולהפנות אנרגיות בינלאומיות לנושא זה. "במקום לתקוף אותנו עדיף להתגייס ולעזור בפתרון הבעיות", אמר אלקין.