הוראה צה"לית: להוריד ציצית בעומסי חום

דאגה לחיילים או מלחמה בסממנים דתיים? בצבא יש מי שלא אהבו את ההנחיה להוריד את ציצית הצמר בזמן דרגת חום בינונית. רב חיל האוויר לשעבר: "יש מגמה לרדת לחייהם של חיילים שומרי תורה ומצוות". דו"צ: "במקרים קיצוניים, בהם יש חשש כבד לסכנת חיים, הרבנות הצבאית מספקת ציצית מסוג דרייפיט"

חדשות כיפה משה ויסטוך 10/09/17 13:37 יט באלול התשעז

הוראה צה"לית: להוריד ציצית בעומסי חום
חייבים להוריד את ציצית המצמר. חייל דתי, צילום: פלאש 90. דניאל דרייפוס

מה מפריע לצה"ל בציציות שלובשים החיילים הדתיים? הוראה חדשה של הצבא אוסרת על חיילים ללבוש את הפריט היהודי המפורסם במצבים שונים.

ברדיו 'קול ברמה' פורסם כי ההנחייה הצה"לית מתייחסת למקרים בהם יש דרגת חום מס' 3 ובמידה והחיילים לובשים ציצית העשויה מצמר, זאת כדי לשמור עליהם מפני מכת חום אפשרית.

נחום (שם בדוי) חייל בחטיבת גבעתי התראיין ואמר כי לדעתו, "זו הנחיה שנובעת מבורות ולא שפועלים דווקא כנגד החיילים". לדבריו, המפקדים ביקשו ממנו להכניס את פתילות הציצית מכיוון שהצבע שלה לא מבצעי. עם זאת, בנוגע להסרת ציצית הצמר במסעות הוא אמר כי "ברגע שראו שאני מתעקש, מפקדיי העלימו עין".

יש לציין כי עומס החום המדובר הוא בדרגה בינונית וחוץ מהסרת ציצית הצמר, נדרשים המפקדים בין היתר לדאוג בזמן מאמץ בינוני וקשה שעל כל שעת אימון ינוחו החיילים רבע שעה בצל וישתו מים.

רב חיל האויר לשעבר, הרב רמי ראב״ד, הגיב להנחיה החדשה ואמר שמדובר "בהנחיה מקוממת. יש כיום מגמה של מפקדים שמחפשים לרדת לחייהם של חיילים שומרי תורה ומצוות. הצבא צריך להחליט אם הוא רוצה חיילים דתיים אצלו או לא".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "בעומסי חום כבדים קיימת סכנה למכות חום ולכן חשיבות רבה לנושא הלבוש וההתנהגות בעת עומסי החום. על פי המלצת הגורמים הרלוונטיים, חייל אשר מעוניין ללבוש ציצית צמר רשאי לכך. במקרים קיצוניים של עומס חום בדרגה 3 ומעלה, בהם יש חשש כבד לסכנת חיים, הרבנות הצבאית מספקת ציצית מסוג דרייפיט לחיילים כדי שיוכלו לקיים את אורח חייהם כראוי".