הדתה בבתי הספר החילוניים? "95% רוצים בפעילות שלנו ו-5% לכל היותר מתנגדים"

מנהלת במרכז להעמקת יהדות, התייחסה באריכות לטענות על כפייה, "אנחנו פועלים רק במקומות בהם רוצים אותנו". ועל הכנסת תכנים פוליטיים בשליחותו של נפתלי בנט, "קישקוש. המרכזים פעלו הרבה לפניו. לא רואה שום שינוי מאז כהונתו של בנט".

חדשות כיפה משה ויסטוך 28/06/17 15:31 ד בתמוז התשעז

הדתה בבתי הספר החילוניים? "95% רוצים בפעילות שלנו ו-5% לכל היותר מתנגדים"
פעילות בבית ספר חילוני, צילום: צילום מסך מדף הפייסבוק של אורות נתניה

בשבועות האחרונים צפו ברשתות החברתיות טענות לפיהן במערכת החינוך הממלכתית מתבצעת "הדתה", במסגרתה עוברים התלמידים סדרות חינוך ושיעורים בנושאי יהדות באופן מוגבר ומוטה עם זליגת תכנים פוליטיים המזוהים לכאורה עם הבית היהודי וראש המפלגה, שר החינוך נפתלי בנט. כתבה נרחבת בנושא, שפורסמה בערוץ 10, התבססה רבות על דוחות של ארגון 'מולד' על המרכזים להעמקת היהדות בארץ. אחת ממנהלות המרכזים פרסמה אתמול (שלישי) בדף הפייסבוק שלה, תגובה ארוכה בו היא התמודדה על שלל הטענות לדבריה הן שקריות.

"שלום לכם אנשי מולד", כתבה מירי כוכבי (32) בתחילת הפוסט,"צפיתי בתחקיר המעמיק שלכם כמו גם בשאר ההתבטאויות שלכם בתקשורת בנושא המרכזים להעמקת יהדות הקיימים בארץ".

כוכבי מנהלת בשלוש השנים האחרונות את מרכז 'תכלת לזהות יהודית' מיסודה של הגרעין החינוכי אורות נתניה. בפתח דבריה היא כתבה כי במשך השנים היא למדה "לפתח סבילות ואני מקווה שאפילו סובלנות לאנשים ודעות שונים משלי. אבל אני מקווה שלעולם לא אפתח סבילות לשקרים. לכן אני רואה זאת כחובתי להגיב".

בהמשך היא תיארה באמצעות סיפור את השתלשלות הכתבה בנושא מהזווית שלה, "לפני מספר חודשים קיבלתי מייל לקוני מעיתונאית על כך שהיא הולכת לפרסם כתבה על המקום אותו אני מנהלת בהאשמה שאנחנו נכנסנו לגן ילדים ממלכתי ומבצעים שם הדתה וזאת בניגוד לדעת ההורים (טענה עליה למדתי בפעם הראשונה באותו הרגע). לא עזרו נסיונותיי לדבר עם הכתבת, לא עזרו העובדות, הכתבה היתה כבר בקנה. ביקשתי בקשה צנועה, לדעת את שם הגן שבו התרחש הדבר, וקיבלתי".

לאחר מכן היא התקשרה לאותה גננת וסיפרה על הטענות ועל הכתבה ולדבריה, "הגננת לא ידעה היכן לקבור את עצמה מרוב בושה וסיפרה את הדבר הבא: הורה אחד (אחד!) בגן של 34 ילדים, התנגד לפעילות. זכותו תאמרו, ודאי שזכותו".

הימין הדתי משתלט על בתי הספר?

הימין הדתי משתלט על בתי הספר?צילום: מאתר ארגון מולד

במטרה לרדת לשורש הטענות, התקשרה כוכבי להורה שהתנגד "ואני מצטטת לכם מה שאמרתי לו: 'אדוני היקר, אני לא מתיימרת לומר לך מה לחשוב, אני מכבדת אותך על דעותיך וזכותך להתנגד ולהשמיע את קולך. רק שאלה אחת לי אליך: למה ככה? למה ישר אתה הולך לעיתונות? למה לא ניסית ולו פעם אחת לדבר איתנו? לדבר עם הגננת? לשלוח מכתב לעירייה? למשרד החינוך? לכנס ישיבה של הורי הגן? מדוע ישר אתה הולך לעיתון?'".

בהמשך היא מספרת כי השיחה עם אותו ההורה הסתיימה בטון מכובד, אך בנוגע לכתבה זה כבר היה מאוחר מידי. מיד לאחר השיחה היא שוחחה עם הגננת והודיעה לה שהיא מסיימת את ההתקשרות עם הגן שלה "לא מתוך כעס אבל כן כי יש לי אג'נדה ברורה: אנחנו פועלים רק במקומות בהם רוצים אותנו. לא רוצים מהומות, לא רוצים כאב ראש, לא רוצים לכפות".

מנהלת המרכז בנתניה חשבה שבזה נגמר הסיפור אך להפתעתה למחרת התקשרה אליה הגננת וכשהיא נסערת היא סיפרה לה שכשההורים "הבינו שהילדים שלהם הולכים להפסיד את הפעילות המדהימה שלכם בגלל אותו הורה! כולם זועמים עליו כמעט חיסלו אותו!".

כוכבי מספרת שהורים רבים ניסו לשכנעה לחזור ולפעול בגן של ילדיהם, אך למרות זאת היא סירבה בטענה שהם לא רוצים להיכנס למקומות שהפעילות שלהם מעוררת מחלוקת, "אולי זה היה לא הוגן כלפי שאר הילדים, אבל אני מרגישה שכך נכון לפעול: אנחנו לעולם לא כופים. כל אחד שיקח לעצמו את המסקנות, אני חושבת שהן מהדהדות".

כאן עברה כוכבי להתמודד עם טענת הכפייה, "בתי הספר וגני הילדים לא חייבים לקחת את הפעילויות שלנו. אין מיצבים בלימודי יהדות. יש בתי ספר שלא רוצים אותנו ואני מכבדת אותם על כך. יש רבים שכן".

"אני יכולה להגיד בפה מלא", היא כתבה, "שבכל בתי הספר והמוסדות שאנחנו מלמדים בהם יש רוב של לכל הפחות 95% שרוצים בפעילות שלנו ו5% לכל היותר מתנגדים- במקרה הקיצוני. האם ראוי שבגלל הורה אחד 33 ילדים יפסידו פעילות מקצועית חווייתית שהם חשו נתרמים ממנה? לטעמי לא. אני לא חושבת שצריך להתעלם מההורה הזה ואולי אפילו צריך לסדר לילד שלו פעילות אלטרנטיבית בזמן המפגש שלנו. אך גם אני מצפה מההורה הזה לסובלנות".

בית ספר חילוני מקושט לפעילות תורנית

בית ספר חילוני מקושט לפעילות תורניתצילום: צילום מסך מדף הפייסבוק של אורות נתניה

"איפה עובר הגבול?" היא שאלה ומייד ענתה, "הגבול עובר בכבוד. אני חושבת שזה יהיה בלתי קביל אם בבית ספר שרובו מוסלמי ילמדו ילדים מוסלמים ערכים ותכנים שסותרים את האמונות שלהם. אני מצפה שמערכת החינוך שלי תדע לדבר בבתי ספר דרוזים, בדואים, צ'רקסים ולתת לכל אחד את המטען התרבותי המתאים לאוכלוסיה הדומיננטית בו ברגישות וכבוד".

לדבריה, "פעילות המרכזים כולה מבוססת על רצון של הציבור בפעילות הזו ותו לא. אנחנו נכנסים לבתי ספר בהם הרוב המוחלט רוצה לשמוע על יהדות. לא, זה לא אומר שמחר כולם פוצחים במחול ציציות מתבדרות ברוח על רקע הר הבית, אבל זה כן אומר שהורים רבים רוצים שהילדים שלהם ירגישו בבית במה שבעצם שייך לכלל אזרחיה היהודים של מדינת ישראל ללא שום הבדל: היהדות".

לסיום היא התייחסה לטענות לפיהן השר בנט יזם את הפרוייקט ושפך עליו מיליוני שקלים במטרה לקרב את הילדים לסולם הערכים של הבית היהודי, "הסיפור עם בנט: קישקוש. המרכזים פעלו הרבה לפניו ואגלה לכם סוד קטן: אני לא רואה שום שינוי ושום עליה בביקוש מאז כהונתו של בנט. כך שעם כל הכבוד לשר החינוך הנוכחי, אנחנו לגמרי לא שליחים שלו ולא פועלים מטעמו. הטענה הזו היא עורבא פרח".