הדס מזרחי ל'כיפה': "הבן שלי שעלה לכיתה א' אמר לי: 'אמא, אבל אבא לא נמצא פה'"

יותר משלוש שנים לאחר שנצ"מ ברוך מזרחי נרצח בפיגוע ירי, תעיד אלמנתו בבית המשפט הצבאי ותנסה לתאר את השלכות הרצח עליה ועל חמשת ילדיהם, "מבחינת המחבל יימח שמו, הוא לא סיים את העבודה. קשה לו שאני נותנת עדות כדי שיקבל מאסר עולם"

חדשות כיפה משה ויסטוך 13/09/17 08:57 כב באלול התשעז

הדס מזרחי ל'כיפה': "הבן שלי שעלה לכיתה א' אמר לי: 'אמא, אבל אבא לא נמצא פה'"
מזרחי עם תמונת בעלה, צילום: אלמגור

לפני כשלוש וחצי שנים איבדה הדס את בעלה נצ"מ ברוך מזרחי הי"ד בפיגוע ירי סמוך לחברון. היום (רביעי) היא צפויה לתת עדות בבית הדין הצבאי שבמחנה עופר, במהלכה היא תפרט את השלכות הרצח על משפחתה במטרה שבסופו של דבר ייגזר על המחבל מאסר עולם.

"בתחילת המשפט כבר הופעתי בפני המחבל יימח שמו", מספרת הדס ל'כיפה' ומתארת כיצד היא זוכרת אותו, "כשברוך צעק: 'מחבל!' ניסתי לראות מאיזה כיוון מגיעוהירי ואז ראיתי אותו עומד בצד שלי".

מהפגשים הקודמים שלה עם המחבל, זיאד עוואד מהכפר אידנא שבדרום הר חברון, בבית המשפט הצבאי היא זוכרת בעיקר חיוכים וניסיונות מצידו להיפגש במבטה. "הוא חייך חיוך רחב", היא מתארת ומוסיפה שמידי פעם, "הוא ניסה להסתכל עלי אבל השוטרים שלידו מונעו זאת ממנו. הוא מבחינתו לא סיים את העבודה והעובדה שאני והילדים חיים ושאני מעידה בבית המשפט כדי שהוא יקבל את עונשו, זה קשה לו".

מספר חודשים לאחר הפיגוע, שאירע בערב ליל הסדר בשנת 2014 ובמהלכו איבדה הדס וחמשת ילדיה את אבי המשפחה, הרסו כוחות הביטחון את בית המחבל. אלמנתו של נצ"צ מזרחי מספרת כי המאבק להוצאת הצדק לאור הוא קשה, "המשפחה שלו וארגוני זכויות אדם ושמאל מגינים עליו והם אף ניסו למנוע את ההריסת הבית שלו בזמנו. אנחנו קורבנות הפיגוע ואנחנו מרגישים את הקושי כשאנחנו צריכים להגיע לכל הדיונים וממש להילחם כדי שהמחבל יבוא על עונשו".

יש לציין כי עוואד השתחרר בעבר בעסקת שליט, אך מהר מאוד הוא חזר לעסוק בטרור. מאז תחילת המשפט הדס מנסה בכל כוחה לתרום לסיום ההליך בתקווה שיגמר בתקופת מאסר ארוכה ככל האפשר. לדבריה, "גלגלי הצדק טוחנות מאוד לאט. הרבה משפטים כבר נגמרו ושלנו עדיין ממשיך. הוא אמנם הורשע אך אנחנו מחכים שיגזרו את דינו ושזה יהיה מאסר עולם".

על ההשלכות שרצח בעלה יצרו עבורה ועבור חמשת ילדיה היא תדבר היום במהלך עדותה בבית המשפט, "אני חיה את הפיגוע כל הזמן זה חור ענק בלב. זה מאוד מאוד קשה לאבד את הגבר במשפחה. זה כאב עצום וצלקת ענקית לי ולילדים שצריכים להתמודד גם עם הפיגוע וגם עם אובדן אביהם".

דוגמא להתמודדויות הקשות שעוברות עליה היא נותנת בסיפור  עליית בנה לכיתה א', "המורה שלו ביקשה ברכה לרגל השנה החדשה וצירפתי לברכה את המילה 'אבא'. כשהבן שלי אמר לי: 'אמא, אבל אבא לא נמצא פה', אז אמרתי לו שהוא תמיד יהיה איתנו".

ראש ארגון  נפגעי הטרור אלמגור, מאיר אינדור, התייחס לעדותה הצפויה של מזרחי ואמר כי היא מתייצבת "לדרוש צדק". עם זאת הוא שאל, "איזה צדק אפשר לדרוש כשהרוצח שוחרר בעסקת שליט?".

לדבריו, המחבל "היה בכלא בשל 4 מעשי רצח קודמים וזכה להיכלל בין 1100 המשוחררים בטיעון שהוא כבר מבוגר (45). זה היה לאחר קמפיין ענק ומוטה של התקשורת הישראלית שהתעלם כמעט מהתנגדות המשפחות השכולות . גם עכשיו לא תמצאו יותר מדי דברים בתקשורת על הנעשה בין כותלי בית הדין ועל תחושותיהם של הקורבנות"