"הגיע הזמן לעבור לפסים מעשיים"

שדולת א"י בכנסת קיימה כינוס מיוחד לקראת דיון בוועדת השרים לחקיקה בנושא החלת הריבונות בשטחי יהודה ושומרון. "אנחנו נמצאים על סף הזדמנות היסטורית שלא בטוח שתחזור", אמר היו"ר, ח"כ יואב קיש

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/02/18 14:33 כ בשבט התשעח

"הגיע הזמן לעבור לפסים מעשיים"
כינוס שדולת א"י בנושא הריבונות, צילום: מירי צחי

עשרות פעילי ליכוד, חברי כנסת ושרים, השתתפו היום (ב') בכינוס מיוחד של שדולת ארץ ישראל בכנסת לקראת הגעת החוק להחלת הריבונות על מרחבי ההתיישבות לדיון בוועדת השרים לחקיקה.

החוק, שעליו חתמו חברי כנסת מכלל סיעות הקואליציה, מקודם ע״י יו״ר שדולת ארץ ישראל, ח״כ יואב קיש, בעקבות החלטת מרכז הליכוד על החלת הריבונות הישראלית במרחבי ההתיישבות ביו״ש

נוסח החוק תואם את נוסח ההחלטה שאושר על ידי מרכז הליכוד: ״המשפט, השיפוט, המינהל והריבונות של מדינת ישראל יחולו על כל מרחבי ההתיישבות ביהודה ושומרון״.

״החלטת מרכז הליכוד תואמת את ערכי הליכוד. לאחר בחירת הנשיא טראמפ ושינוי הגישה המוחלט כלפי ישראל הגיע הזמן לעבור לפסים מעשיים ולהביא את ההחלטה להחיל את הריבונות על כל מרחבי ההתיישבות על יהודה ושומרון", אמר קיש. 

"אנחנו נמצאים על סף הזדמנות היסטורית שלא בטוח שתחזור. זכינו להכרה אמריקאית היסטורית בירושלים כבירת ישראל כצעד ראשון. אנחנו מרגישים את משקי הכנף של ההיסטוריה ברגעים אלו. הצעד הנדרש הבא הוא פשוט: הגיע הזמן לריבונות", הוסיף.

ח״כ בצלאל סמוטריץ', שעומד במשותף עם קיש בראש השדולה, אמר: "זאת לא הצהרת חוק. זה מהלך שהולך להבקיע דרך המערכת הפוליטית בכנסת הנוכחית. יש מספר מרכיבים שהופכים את המהלך לריאלי ובראשם ההבנה שהולכת וגוברת בחברה הישראלית שפתרון שתי המדינות ירד מהפרק.

"לצד השינוי הדרמטי של הממשל בארה״ב ושילוב האינטרסים שהולך ונעשה גלוי בין מדינת ישראל לבין הציר המתון בחברה הערבי, מובן שהפלסטינים הם הבעיה ולא הפתרון. יש היום דינמיקה פוליטית בתוך הקואליציה שתאפשר לחוק הזה לעבור, והיא יכולה להתפתח למסה קריטית שתאפשר את העברת החוק״

יו״ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין אמר: ״אני מאוד אופטימי. העיתוי הוא עיתוי מצוין. יש לנו ממשלה שרוצה. אף אחד לא יעשה את זה במקומנו ואנחנו נצטרך לדחוף. צריך לומר שהליכוד לא לבד בשיח הזה, יש מפלגות רבות אחרות. אני חושב שאנחנו צריכים מכאן לצאת עם קריאה מאוד ברורה - אין שום סיבה להפלות את האוכלוסייה הישראלית היהודית שגרה ברחבי יהודה שומרון לעומת מי שגר במקום אחר״.

שר החקלאות ח״כ אורי אריאל הוסיף כי ״זה נראה בעינינו טבעי שמדברים על ריבונות אבל זה לא היה כך. אם אתה נחוש ויש דרך אתה תנצח. היום הדיון כבר הוא על מה להחיל קודם. הצלחנו יחד עם חברי הליכוד".

סגן שר הביטחון ח״כ הרב אלי בן דהן ציין כי ״היום אחרי 25 שנה אחרי הסכמי פתרון מי שחשב שהרשות הפלסטינית היא הפתרון טעה - הרשות היא הבעיה. אנחנו נביא את הפתרון האמיתי והוא להחיל את הריבונות הישראלית על כל מרחבי ההתיישבות. התפקיד שלנו הוא ללחוץ על הממשלה לבצע זאת ואנחנו נעשה זאת״.

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי: "עמדת מרכז הליכוד הייתה ברורה: הצביעו פה אחד, בעד החלת ריבונות. לנו, לעומת השמאל, יש פתרונות שיסדירו את הסוגיה. לא היה ממשל אוהד מהממשל האמריקאי הנוכחי. בכהונה הזאת אין הישג חשוב מהחלת ריבונות. כמאמר חוזה המדינה 'אם תרצו אין זו אגדה', הכל תלוי ברצון ממשלת ישראל".

יו״ר מועצת יש״ע חננאל דוראני: "הגיע זמן ריבונות. הדברים ברורים. זו הארץ שלנו. ולמה עכשיו? כי יש כאן אמירה ברורה. עכשיו נפתח חלון עם ממשל אמריקאי אוהד ועם אובדן דרך בשמאל והתפרקות הרשות הפלשתינית אין יותר צודק ונכון מלהכיל את הריבנות בכל מרחבי יהודה ושומרון. אסור לעכב את זה עוד״.

ח״כ מיכל בירן מהמחנה הציוני שאינה חברת השדולה הפתיעה ואמרה: ״באתי להקשיב.
כשאתם אומרים סיפוח זה אומר שכל הפלסטינים יקבלו אזרחות ישראלית. אם כן זה מדאיג אותי מאוד. אני לא יכולה לדמיין מדינה יהודית שהי לא לא דמוקרטית ובאתי להקשיב כדי לנסות להבין".

ח״כ יהודה גליק מהליכוד: ״מן הראוי שנחיל את הריבונות גם בתוככי עם ישראל. כל השאלות חייבות לעלות ולא לזלזל בהן. אנחנו חייבים להיות נחושים וממשיכים קדימה בנחישות להחיל את הריבונות לא רק על ההיישובים אלא על כל יהודה ושומרון תוך מענה לכל השאלות הקשות״.

ח״כ יואב בן צור, יו״ר סיעת ש״ס, אמר: "אני חושב שלא יכולה להיות ממשלה אחרת שתוכל להוביל את המהלך הזה. רק הממשלה הזו אחרי 50 שנה. אני אומר לכם שאנחנו חלק מזה. אנחנו חייבים לתת להם שוויון בזכויות. אתם הציוניים האמיתיים  אין לי מילה אחרת. אנחנו אתכם לכל אורך הדרך ואם צריך ללחוץ על ראש הממשלה- תקראו לנו".