הבנות הדתיות בצבא ותקני שירות לאומי נותרים ריקים

בעוד מספר שבועות תחל שנת השירות הלאומי הבאה ונכון לעכשיו מאות תקנים לא מאוישים. האם זה קשור לעליה החדה בגיוס בנות לצה"ל? ראש הרשות לשירות לאומי: "הרבה מאוד גורמים הבינו שבנות שירות לאומי הן נכס"

חדשות כיפה משה ויסטוך 14/06/17 09:03 כ בסיון התשעז

הבנות הדתיות בצבא ותקני שירות לאומי נותרים ריקים
זונחות את השירות הלאומי? למצולמות אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

סוגיית גיוס בנות לצבא לא נשארת רק כדיון תיאורטי, אלא מתחילה להשפיע גם על מקבילתה, השירות הלאומי. עמיחי אתאלי מפרסם הבוקר (רביעי) ב'ידיעות אחרונות' כי בשל ריבוי הבנות שבתגייסות לצה"ל, מאות תקני שירות לאומי נותרו מיותמים.

בעוד כחודשיים צפויה שנת השירות הבא להתחיל ולפי הדיווח תקנים רבים, שבעבר היו מתמלאים במהירות כמו למשל תקני קומונריות, נותרו ריקים ובלתי מאויישים. רכזת שירות לאומי מהצפון סיפרה לעיתון על המצוקה במציאת מתנדבות להדרכה במועדוניות לילדים ממשפחות במצוקה וסייעות בגנים לילדים אוטיסטים. באילת המצב דומה כשמבין 27 התקנים שיש בעיר, נכון לעכשיו שוריינו 12 בלבד.

מסתבר שגם אירועים, אליהם מגיעות מועמדות לשירות לאומי כדי לשמוע על האפשרויות העומדות בפניהן, נותרו מדולדלים. "אם פעם", מספר גורם האחראי לאירועים מסוג אלה, "לאירוע שהיינו עורכים היו מגיעות יותר מ־1,000 בנות, היום אנחנו מדברים על משהו כמו 300 או גג 400 בנות".

יש לציין כי במקביל לירידה המשתקפת בבנות הפונות לשירות לאומי, חלה עלייה חדה בשנים האחרונות של עשרות אחוזים בשעור הבנות הדתיות שבוחרות להתגייס לצה"ל. רק בשנת 2015 התגייסו יותר מ-2,200 בנות בוגרות החמ"ד, לעומת כ-1,500 שלשו שנים קודם לכן.

ראש השירות הלאומי, שר שלום ג

ראש השירות הלאומי, שר שלום ג'רביצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

ראש רשות השירות הלאומי-אזרחי, שר־שלום ג'רבי, טוען כי לירידה בכמות המתנדבות יש כמה סיבות שלא בהכרח קשורות לנהירת הבנות הדתיות לצבא. לדבריו, "הרבה מאוד גורמים הבינו שבנות שירות לאומי הן נכס, ולכן יש עבורן עוד ועוד תקנים בשב"כ, במוסד, בסייבר ובמשרדי הממשלה".

"אם פעם", הוא ממשיך להסביר, "הבנות הדתיות היו מתנדבות רק במקומות קלאסיים, כמו תנועות נוער או מוסדות חינוך, היום גם האפשרויות החדשות פתוחות בפניהן, וזה בוודאי משפיע על המחסור בבנות שירות בחלק מהמקומות".