הבוקר: שלב הטיעונים לעונש במשפטו של רוצח משפחת סלומון

בבית הדין הצבאי במחנה עופר ידרשו בני המשפחה להטיל עונש מוות על המחבל, שרצח את האב ושניים מילדיו בנווה צוף לפני כחמישה חודשים

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/12/17 08:46 ט בטבת התשעח

הבוקר: שלב הטיעונים לעונש במשפטו של רוצח משפחת סלומון
יוסי אלעד וחיה סולומון, צילום: באדיבות המשפחה

שלב הטיעונים לעונש של במשפטו של המחבל עומאר עבד אל-גליל יחל הבוקר (ד'), כחמישה חודשים לאחר שרצח שלושה מבני משפחת סלומון בנווה צוף, ופצע את האם. בני המשפחה צפויים להגיע לדיון שיתקיים במחנה עופר ולדרוש מהשופטים לגזור עונש מוות על המחבל. כחלק מהטיעונים לעונש יישאו בני המשפחה דברים במהלך הדיון. 

דרישת בני המשפחה להטיל עונש מוות על המחבל קיבלה גיבוי גם מרה"מ בנימין נתניהו במהלך ימי השבעה. בעת ביקור תנחומים אצל המשפחה אמר נתניהו כי עמדתו כראש הממשלה היא שיש להוציא את המחבל להורג.

"זה מעוגן בחוק. צריך פה אחד של השופטים, אבל הם רוצים גם לדעת את עמדת הממשלה. עמדתי כראש ממשלה, במקרה כזה, של רוצח שפל כזה, היא שצריך להוציא אותו למוות. צריך פשוט שלא יחייך יותר", אמר אז נתניהו. גם שר הביטחון אביגדור ליברמן ושרים נוספים אמרו דברים דומים וקראו להוציא להורג את המחבל.

שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס למשפט, וצייץ בטוויטר: "היום יוכרע דינו של המחבל שרצח בדם קר את שלושת בני משפחת סלומון ביישוב חלמיש. גזר דין מוות הוא העונש היחיד ההולם מעשה שפלות שכזה. אני קורא לשופטים להפגין אומץ ולהטיל על המחבל גזר דין מוות. דם יהודי איננו הפקר. אין מקום למחבלים, גם לא בבתי הסוהר".

בארגון נפגעי הטרור אלמגור הצטרפו לקריאה להטיל עונש מוות על המחבל, ודרשו שלא להמתין עד להשלמת חקיקה בנושא. "לא סביר להוביל מהלך חקיקה כללי לעונש מוות, מבלי לנצל את החוק הקיים ביו"ש המאפשר זאת בבתי הדין הצבאיים במקרה כה חמור של רצח בני משפחה", אמר יו"ר הארגון, מאיר אינדור.

לדבריו, "הרצינות  ביוזמת חוק עונש מוות צריכה להיבחן  במגרש של ליברמן - במשפטי מחבלים בבתי הדין הצבאיים - שם קיים כבר החוק. צריך רק להורות למערכת השיפוט והתביעה הצבאית על הערכות מתאימה - בניהול המשפט. 'אם יש צדק יופיע הוא מייד' ובמגרש של מציע החוק".

בארגון אמרו כי הפרקליט הצבאי לשעבר של יו"ש, סא"ל מוריס הירש, אף הכין חוות דעת עבור אלמגור שקובעת שאפשר היום להפעיל עונש מוות בבתי הדין הצבאיים.

לאחרונה הגישה משפחת סלומון עתירה לבג"ץ בעניין הריסת ביתו של המחבל. בעתירה שהוגשה בידי עו"ד חיים בלייכר ועו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו אשר מלווים את בני המשפחה במיצוי זכויותיהם כנפגעי עבירה, דורשים בני המשפחה כי תושלם הריסתו של הבית, כולל קומת מגוריהם של שאר בני המשפחה.

בעתירה נכתב כי הריסת הקומה התחתונה בלבד הינה מעשה תמוה, המאפשר לבני המשפחה להתגורר בבית, בניגוד לחוק המאפשר את הריסתו של כל הבית ובנוסף גם פוגע קשות ביכולת ההרתעה כנגד הטרור, שהיא יסוד הסיבה להרס הבית. וכן כי הריסה חלקית משדרת חולשה, פוגעת בהרתעה וגם מותירה למשפחת המחבל אחיזה קניינית בקרקע.

בסיכומה של העתירה נכתב: "עתירה זו הוגשה בשם משפחת סלומון ששלושה מבניה נטבחו ע"י רוצח שפל וחייהם לא ישובו להיות יותר כמו שהיו. ייתכן מאוד והרתעה מוגברת כנגד הטרור וסביבת גדילתו הייתה מונעת אסון נורא זה. 

"את המתים איננו יכולים להשיב אך בכוחנו לפעול ולהתריע על אוזלת היד כנגד אותו טרור אכזרי והרסני. לקרובי הנטבחים ובניהם יהיה נחמה פורתא אם ע"י פעילותיהם ימנעו בעתיד פשעים דומים.

"העותרים פונים לבית המשפט הנכבד להורות למשיבה להשלים את המלאכה אותו החלה ולהרוס את הבית כליל למען יראו וייראו כי לרוצחים שפלים אין מחילה ומעשיהם לא ישתלמו. העותרים מבקשים מבית המשפט הנכבד לאפשר למשיבה להחזיר לעצמה את יכולת ההרתעה כנגד הטרור ובכך לקיים את החובה הבסיסית כלפי אזרחיה להגן על חייהם וביטחונם".