האם לנשיא ארה"ב יהיה אומץ לעמוד מול הלובי היהודי? צריך להיות תמים, כתב הנסיך צ'ארלס

יורש העצר הבריטי, הנסיך צ'ארלס, ביטא במכתב מה שנראה כדעות בעייתיות: "גלי העליה היהודית לארץ ישראל באמצע המאה ה-20 גרמו לבעיות הגדולות באזור". הארמון בתגובה: "המכתב בבירור לא מביא את עמדותיו האישיות של הנסיך"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/11/17 10:18 כג בחשון התשעח

האם לנשיא ארה"ב יהיה אומץ לעמוד מול הלובי היהודי? צריך להיות תמים, כתב הנסיך צ'ארלס
נתניהו עם תרזה מי, רוה"מ הבריטית, צילום: קובי גדעון GPO

האם זו הסיבה שאף נציג רשמי ממשפחת המלוכה לא ביקר עד כה בישראל? לטענת הבריטים, הסיבה היא היעדר פתרון מדיני לסכסוך הישראלי-פלסטיני. כעת מתברר שכבר לפני יותר מ-30 שנה הביע הנסיך צ'ארלס את דעתו נגד השפעת היהודים במזרח התיכון.
     
ב-1986 כתב הנסיך צ'רלס, יורש העצר הבריטי, מכתב לחבר, ובו הוא מחווה דעתו על הסכסוך הישראלי פלסטיני: "גלי העליה היהודית לארץ ישראל באמצע המאה ה-20 גרמו לבעיות הגדולות באזור". הטרור באזור ייפסק כשהגורמים לכך יטופלו, מוסיף הנסיך.

המכתב נכתב מיד לאחר ביקורו של הנסיך עם הנסיכה המנוחה דיאנה בערב הסעודית ובנסיכויות המפרץ. "ניסיתי לקרוא קצת את הקוראן וזה נתן לי תובנות לגבי איך הערבים חושבים ופועלים. אבל אני לאו חושב שקריאה בתנ"ך תעזור להם להבין אותנו", כתב. בנוסף, הוא כתב כי "אני מתחיל להבין את השקפת עולמם של הערבים לגבי ישראל. לא ידעתי שהם רואים אותה כקולוניה אמריקאית".

עוד כתב צ'רלס: "אני מבין שהערבים והיהודים הם עמים שמיים במקורם, ושהזרם של יהודים אירופים זרים (בעיקר מפולין), הוא שגרמה לבעיות הגדולות האלה. אני יודע שיש הרבה נושאים מסובכים, אבל איך אפשר להביא לסיום הטרור בלי לטפל בבעיות שגורמות לו?"

צ'ארלס גם מתבטא לגבי הלובי היהודי בארה"ב, ורומז כי ההשפעה של ההון היהודי על המדיניות האמריקאית ועל הנשיא האמריקאי דאז היא גדולה: "לבטח לאחד מנשיאי ארצות הברית יהיה האומץ לעמוד מול הלובי היהודי באמריקה? אני חייב להיות תמים, אני מניח".

מארמון קלארנס, מעונו של הנסיך צ'ארלס, נמסר בתגובה: "המכתב בבירור לא מביא את עמדותיו האישיות של הנסיך לגבי הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אלא את הדעות של האנשים שפגש במהלך הביקור במפרץ הפרסי. הוא חלק את הדעות האלה בהתכתבות פרטית עם חבר בניסיון לשפר את הבנתו בנושא סבוך שבו החל לעסוק"

"במהלך השנים, הנסיך המשיך ללמוד את הנושאים הסבוכים המתוארים במכתב. יש לו היסטוריה מוכחת של תמיכה בקהילות היהודית והערבית ברחבי העולם הוא ידוע כמי שמקדם דיאלוג בין דתי והבנה תרבותית".