דרעי: "לחוקי העזר בעניין השבת אין תועלת"

בריאיון לגל"צ הבהיר שר הפנים כי גם אם רשויות מקומיות יעבירו חוקים שיאפשרו לפתוח עסקים בשבת, בסמכותו לפסול אותם. "לא מוכן בשום אופן שבעולם שיום המנוחה במדינת ישראל, יהפוך להיות כמו יום חול", אמר

חדשות כיפה דויד ליבנה 26/12/17 12:51 ח בטבת התשעח

דרעי: "לחוקי העזר בעניין השבת אין תועלת"
אריה דרעי, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בעקבות הסערה סביב פתיחת עסקים בשבת, שר הפנים אריה דרעי הבהיר הבוקר (ג') כי אין תכלית בחקיקת חוקי עזר חדשים בנושא ברשויות המקומיות, שכן גם היום יש לו סמכות לפסול אותם.

"המצב החוקי כבר 70 שנה במדינת ישראל, כולל היום, הוא שכל חוקי העזר שמחוקקות הרשויות המקומיות בכל הנושאים - לשר הפנים יש סמכות תוך 60 יום מקבלת החוק על ידי מועצה להודיע שהוא מעכב את החוק, ואז להחליט אם הוא מאשר את החוק או לא. כל החוקים שאתם רואים עכשיו בכותרות, 'מרוץ נגד הזמן', אין לזה שום תועלת", אמר דרעי בהתייחסו לניסיונות של רשויות מקומיות אחדות להעביר חוקי עזר עירוניים בנושא טרם אישורו של חוק המרכולים.

לדברי שר הפנים, ראשי הערים שמקדמים חוקים להסדרת פתיחת עסקים בשבת עושים זאת משיקולים פוליטיים לקראת הבחירות לרשויות המקומיות שיתקיימו בעוד פחות משנה, וללא קשר לאישור חוק המרכולים. "אני אומר לראש העיר גבעתיים ולשאר ראשי העיריות: אני לא מתערב לכם במערכת הבחירות שלכם, אני מבין שאתם בבחירות עכשיו", אמר.

לדברי דרעי, שהדגיש שראשי הרשויות יודעים שבסמכותו לבטל את חוקי העזר, "אין כאן ויכוח על השבת. אין לי שום עניין לשנות. למדתי את זה שבכפייה לא משיגים שום דבר. אבל תבינו דבר אחד: עם ישראל הביא לעולם את הבשורה הגדולה של יום מנוחה.

"מה שכל אחד עושה - רוצה לקפוץ לים ורוצה לקנות ארטיק - כיהודי צר לי, אבל אני לא מתערב בדברים הללו. מה כל אחד עושה בשעות הפנאי שלו - החוק הזה לא מדבר לא על בתי קפה ולא על תיאטראות ולא על בתי תרבות. כשמדובר על מרכולים מחר בבוקר זה יהיה גם חנויות נעליים. אני לא מוכן בשום אופן שבעולם שיום השבת, יום המנוחה במדינת ישראל, יהפוך להיות כמו יום חול".

 לעומתו, יו"ר ישראל ביתנו ושר הביטחון אביגדור ליברמן, חיזק את ראשי הרשויות, וכתב ברשתות החברתיות: "צודקות גבעתיים, ראשל"צ, הרצליה, חולון, רמת גן וערים נוספות. הפעילות במרחב הציבורי בשבת היא עניין לשלטון המקומי בלבד. ישראל ביתנו עומדת לצידו של יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס. כן למסורת, כן לערכים יהודיים. לא לכפייה דתית".

מנכ"ל תנועת "ישראל חופשית" אורי קידר הגיב על התבטאותו של דרעי, ואמר: "מגדל הקלפים של השר דרעי קורס. מצפים כעת מחברי הכנסת של ה'ליכוד' ו'כולנו' להתעורר ולהבין שהם טעו ושאפשר עוד לתקן ולא לתת יד לחוק שכולו כפייה דתית. ועד אז כחלון – במקום לחשוש מפירוק המפלגה, תתחיל לפחד על הבוחרים שלך, כי אזרחי ישראל ובראשם ראשי הערים כבר מבינים – צביון השבת חייב להיקבע ברמה המוניציפלית".