תגובה לרב דביר: מי שמבלבל את הבנות זה אתה

הרב דביר רוצה שבנות יתרמו וישפיעו על עם ישראל, אך עמדתו בנושא הגיוס, לא שונה מהגישה החרדית המתבדלת לנועם ארזני יש כמה שאלות על "איסור" גיוס בנות דתיות

חדשות כיפה נועם ארזני 08/02/17 07:24 יב בשבט התשעז

תגובה לרב דביר: מי שמבלבל את הבנות זה אתה
דובר צה"ל, צילום: דובר צה"ל

כדאי לשים לב כי דבריו של הרב יעקב דביר ב'כיפה' "מתלבטת אם להתגייס? אל תתני להם לבלבל אותך" מופיע סעיף חדש שלא נאמר בקול עד היום:

"לא מעט בנות הנחשפות לערכים החילוניים מושפעות מהם, ושאיפותיהן משתנות. במקום לחשוב על תרומה לעם ישראל ע"י הקמת משפחה גדולה, מגורים ביישובים מרוחקים או גרעינים תורניים, השפעה על עם ישראל בתורה, חינוך, טהרה וקדושה, הן מתחילות לדבר ב'ניגון' אחר לגמרי. הן שואפות להתקדם דווקא באוניברסיטאות חילוניות, להגיע לקריירה אישית ולחיות חיי נוחות"

כאשר מסירים את הדיון ההלכתי האם יש מקור לאיסור הגיוס אם לאו (ראו דבריו של הרב עילאי עופרן באתר כיפה "שירות צבאי, שירות לאומי והשתייכות מגזרית") נראה שהרב דביר מוטרד מהעובדה שהוא מאבד קהל שעד היום היה שבוי בהשפעתו ועכשיו שומע תפיסות חדשות. דבר זה מעלה מספר שאלות:

מי אמר שהתרומה לעם ישראל היא רק ע"י הקמת משפחה גדולה? ראו לאיזה עוני זה הוביל ומוביל את החרדים.

מי אמר ששתי הדרכים הנכונות לתרום לעם ישראל הן ביישובים מרוחקים או גרעינים תורניים האם אין דרך אחרת?

מדוע אסור לחשוב על הגשמה עצמית באמצעות קריירה אישית? האם לרב דביר אין קריירה אישית? האם הוא לא הגשים את עצמו?

ובכלל תמיד הדתיים טוענים שהחינוך שלהם לערכים טוב יותר. אם כן לאחר ששלמנו כהורים הרבה על שעות נוספות בכל המוסדות הפרטיים לחינוך תורני ,האם הרב דביר עדיין לא סומך על החינוך שקבלו בנינו,בנותינו?

מדברים אלו עולה שכל הטענות ההלכתיות הינן כסות לתפיסה חברתית השוללת את עצמאותה של הבת הדתית. שוללי הגיוס אינם מוטרדים מהשירות הצבאי אלא מהעובדה שהבנות יחשפו לאורח חיים שונה ואז ישמטו מהשפעתם. התמימות שהם מנסים לְשַׁמֵּר היא האמונה העיוורת ברבנים. מי שמסוגלת להחליט בניגוד לדעת הרבנים שהיא מתגייסת - היא גם זאת שתוכל להחליט על מספר הילדים המתאים לה ולמשפחתה והיא לא תכנע ללחץ הקבוצתי בבחירת מקום מגורים או תחום לימוד באוניברסיטה.אותה בת מצטרפת לקבוצה הגדולה של "דתיים שחושבים לבד".

דרך אגב, גישתם של הרבנים במקרה זה אינה שונה מגישת הרבנים החרדיים השוללים גם גיוס בנים לצבא. בכל מקרה יציאתם של בן או בת למסגרת הצבאית מהווה שבירה של ההגמוניה הדתית ושום ארגון או גוף דתי אינו אוהב לאבד את כוח השליטה באחר.

שימו לב שהרב דביר אינו פונה באותה לשון לבנים דתיים המתגייסים בצה"ל. מדוע? האם הם אינם נחשפים לאותה סביבה ולאותה ההתנהגות?

ועוד מדוע הרב דביר חושב שבנים כן ימשיכו לאחר הצבא לחשוב על תרומה לעם ישראל, בדיוק בדרכו, שהיא לדעתו הדרך היחידה ואין בלתה.

נמצא שמי שמבלבל את הבנות הוא הרב דביר ואחרים שאינם "מגלים" להם שמעמד האישה כבר מזמן השתנה והן יכולות להחליט בכוחות עצמן מה ילמדו, היכן יגורו וכן הלאה.