שעשועי בחירות: ניתוח הסרטונים

עברנו כבר מזמן את העידן בו האזרחים יודעים באמת לאיזו מפלגה כדאי להם להצביע, איננו נחשפים למצע מפלגתי מנומק אלא לתוצרים של יועצי תקשורת בעזרת סרטונים. ציפי קלר בדקה מה השתנה

חדשות כיפה ציפי קלר, מרצה לחינוך ולתקשורת במכללה האקדמית הרצוג. מרכזת מדור סרטים באתר כיפה. 08/01/15 10:52 יז בטבת התשעה

עברנו כבר מזמן את העידן בו אזרחי ישראל יודעים באמת לאיזו מפלגה כדאי להם להצביע. לכאורה, שיטת הבחירות היא על בסיס מפלגות אך מעשית אנו האזרחים מצביעים למי שנראים לנו ראויים ומתאימים לתפיסת העולם שלנו. איננו נחשפים למצע מפלגתי מנומק ומפורט כמו בימים עברו אלא לתוצרים של יועצי תקשורת המובילים את המועמדים לדרכי התבלטות בכלי המדיה השונים על ידי פירוט הצלחותיהם ושימוש בכריזמה אישית או תקשורתית. אני רוצה להתמקד בסרטונים שהחלו להופיע בשבועות האחרונים ממספר מפלגות המתמקדים בנקודה פשוטה שהיא קליטה ויכולה לעבור לציבור במהירות ללא התייחסות מעמיקה למצע של המפלגה. הסרטונים מופצים בצורה ויראלית ואנו, הבוחרים הפוטנציאלים עושים את העבודה עבור המתמודדים. לקראת הבחירות המוקדמות בחלק מהמפלגות הקדימו בהעלאת סרטונים משעשעים וברשת צצים ועולים סרטונים מהבחירות הקודמות שמעצימות את התופעה בה אנו עוסקים.

נציץ לעיון משותף בכמה מהם:

הבית היהודי השתעשע למשל בדמות של 'היפסטר' התל אביבי שמגולם על ידי נפתלי בנט והוא מתנצל על כל דבר כמובן כדי להגיע לפואנטה ש: לא מתנצלים יותר!

[embed]

]

דמותו נבחרה בשל היותו מייצג את הניתוק מהאירועים ובשל חייו ב'בועה התל-אביבית'. הסרטון כולל התייחסות סטירית להתנהגות הישראלית הטיפוסית ובגישה של 'הפוך על הפוך' היא מעמידה את הדמות של ההיפסטר מתנצל בכל המקומות שהישראלי הממוצע כמובן מתנהג בצורה גסה ובלתי מתחשבת. הסרטון מתחיל בהתנצלות למלצרית , ממשיך בתאונת דרכים, השאלת אופניים בתל אביב ומסיים ב'ההתנצלות' - של עיתון הארץ שמציג את חובת המדינה להתנצל בפני כל העולם על ... עצם קיומנו. יוצרי הסרטון לא סומכים על האינטליגנציה של הצופה והם לא מתאפקים מ'לגלות ' בסוף הסרטון את נפתלי בנט האמתי שמסביר את המסר פעם נוספת בברור לצופים.

בבחירות הקודמות ישראל ביתנו העלו את נושא ההתנצלות בסרטון שהעלו אז

[embed]

]

הסרטון כמו במצגת של חברות פרסום מציגים לנו 2 צעירים את הפוסטרים של שלל הצלחות שרי המפלגה בקדנציה הקצרה. הסרטון מונה את כל מה שהשרים עשו וגם את מה שהם לא עשו למשל: לא התנצלו...

אבי וורצמן, אחד המתמודדים בבית היהודי העלה סרטון מושקע שמחזיר אותנו לבחירות הנוכחיות:

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=P6USWODFO2c[/embed]

הסרטון נצמד לעלילה הידועה של סרטי סופרמן. כידוע, אבי וורצמן כיהן בממשלה הקודמת כסגן שר החינוך והוא מנסה לזקוף את כל ההצלחות לעצמו אחרי הסילוק של השר מטעם 'יש עתיד'. בסרטון, אנו נחשפים לסופרמן העובד במשרד ומפטפט עם אחת העובדות. עובדי המשרד לא מאופיינים כדתיים, מסר שכמובן תואם את גישת הבית היהודי בבחירות אלו. פקיד אפרורי שהוא בחיר יותר במשרד, ניגש ומפיל על סופרמן תיקים עבי כרס לביצוע מידי בהוראת השר. התיקים מוצגים כתיקים ישנים ואנכרוניסטיים על רקע טלפון ציבורי ישן שיוצרים תמונה של עולם ישן הכולל בעיות ומטלות שאף פעם לא משתנות. כל זה עומד כהיפך הגמור מול היכולות הפנטסטיות של סופרמן לחולל קסמים. ההפיכה של סופרמן לאבי וורצמן מתחוללת בסרט ממש כמו בסרטי סופרמן המקוריים והעילפון של הבחורה המזהה את וורצמן כמובן מעלה את החיוך אצל הצופה לקראת הפוסטר הידוע של סופרן שכולל את גיבורי העל - 'נבחרי' הבית היהודי.

[embed]

]

בסרטון של מיכל רוזין ממרצ יש שימוש בהומור עצמי המשותף לחברי כנסת רבים מכל סיעות הבית. בסרטון הם מעידים על חברת הכנסת זו בכל מיני סופרלטיבים שליליים לכאורה. למשל: עד כמה היא מתנגדת להתיישבות ביהודה ושומרון, לקשר של עם ישראל לחברון או עד כמה היא חכמה וקשוחה בעמדותיה. כמובן, שככל שחברי הכנסת מעידים בצורה שלילית עליה זה אמור להעצים את כוחה בעיני הבוחרים הפוטנציאליים של מרצ. נחמד לראות שחברי הכנסת לא חששו להופיע בסרטון של מרצ אך שוב, כמו בדוגמאות האחרות, אין כאן התעמקות במצע אלא רשימה של עשייה או חוסר עשייה בתחומים שונים בכנסת הקודמת.

אנו רק בתחילת הדרך של מסעי הבחירות של כל המפלגות. כולם יודעים שהרשתות החברתיות ואתרי האינטרנט הן המקום בו הבחירות יבואו לידי ביטוי בצורה החזקה ביותר. הסרטונים הללו הם כלי להעברת מסרים בצורה ישירה לציבור ובכך הם עוקפים ומקדימים את תעמולת הבחירות המסורתית שתועלה בטלוויזיה וברדיו כמו במערכות בחירות קודמות. מעניין לאן התופעה הזו תיקח אותנו - הבוחרים, ומה ההומור העצמי הזה יעשה למערכת הבחירות. ימים יגידו! ובינתיים 'ארץ נהדרת' בוודאי תעשה מזה 'מטעמים'!!!