רבותינו, "מי נתן את ההוראה"?

תומר מורגנשטרן במכתב גלוי לרבנים התומכים בבית היהודי

חדשות כיפה תומר מורגנשטרן 09/02/15 10:31 כ בשבט התשעה

רבותינו, "מי נתן את ההוראה"?
shutterstock, צילום: shutterstock

בימים האחרונים יוצאים רבנים רבים להגנת מפלגת 'הבית היהודי'. טענה מרכזית אחת בפיהם - הבית היהודי מתייעצת עם רבנים. הרב דרוקמן כתב בזו הלשון: "בענייני דת ומדינה נקבעו כל הדברים על ידי וועדת רבנים". אולם לצערנו, מעבר לאמירה המעורפלת הזו, ולאמירות בוטות יותר כמו 'האמירה שבבית היהודי לא מתייעצים עם רבנים היא שקר גס', לא ניתנות תשובות ברורות לשאלות קשות:

לדוגמא - כותב הרב דרוקמן: "למרות שהיה בכנסת האחרונה מבול של חוקים בנושאי דת ומדינה, של חכי"ם ממפלגות שונות, שהיו נגד התורה, לא התקבל אף חוק נגד התורה. אף חוק!".

אך לצערנו, קשה לומר שהדברים הלו מדויקים. בכנסת האחרונה התקבלו גם התקבלו ארבעה חוקים חדשים בנושאי דת ומדינה. ייתכן שניתן להתווכח על מדת טובתם או רעתם של החוקים, אך לומר שלא התקבלו?

מבין הארבעה ניתן דוגמא לחוק אחד בלבד, הפחות מפורסם שבכולם: חוק איסור הפליה בבית ספר על רקע חד מניות - המשמעות של החוק הזה היא פשוטה - ראש ישיבה תיכונית לא יכול למנוע קבלתו של תלמיד שמצהיר על עצמו כבעל נטיות הפוכות (למושג המעוות 'המו-דתי' התרגלנו זה מכבר... ). אם בכל זאת יעשה כן, הוא יקום בבוקר ויגלה שהמוסד שלו סגור. ע"פ חוק. למותר לציין שווטו, לא הוטל. האם ועדת הרבנים מסכימה לחוק שכזה? האם זהו חוק 'בעד התורה'?

כאמור חוק זה התקבל ונכנס אחר כבוד לספר החוקים של מדינת ישראל.

עוד דוגמא - חוק הפונדקאות עבר 'רק' בקריאה ראשונה, גם עליו הבית היהודי לא הטילה ווטו. האם לגבי חוק זה התייעצו עם ועדת הרבנים? האם הועדה ייעצה שלא להטיל ווטו?

הרב דרוקמן טוען, ובצדק, שהבית היהודי מנעו עשרות (!) חוקם בנושאי דת ומדינה. אולם עליה וקוץ בה. את עצירת מבול החוקים ע"י הבית היהודי המשיל תלמיד חכם במשל נאה: משל למי שפתח חור בסכר המים ואח"כ, כאשר שטף המים מגיע, הוא רץ להביא דליים ע"מ לתפוס את המים שלא ישטפו את העיר, אח"כ בא האיש פושט את כפיו ואומר: ראו אותי איך שאני מתאמץ כ"כ ובזכותי ניצלה העיר משיטפון. אמרו לו אנשי העיר: לא מעוקצך ולא מדובשך! וכל כך למה? התשובה היא פשוטה - לראשונה מאז קום המדינה (!) הסכימה המפד"ל, או יורשתה החוקית, מפלגת 'הבית היהודי', לותר באופן מודע על ה'סטטוס קוו' ותחתיו דרשה 'זכות ווטו' בנושאי דת ומדינה.

מי נתן את ההוראה?

ועכשיו עולה ומתבקשת השאלה הגדולה מכולן, שאלת השאלות - 'מי נתן את ההוראה'?

כבוד הרבנים החשובים, אחת מהשתיים: אם מאת הרבנים הייתה זאת, בין כתומכים נלהבים ובין כמסכימים בדיעבד, לוותר על הסטטוס קוו, אז אנא מכם, יתייצבו הרבנים אל מול תלמידיהם ואל מול הציבור כולו ויאמרו לנו זאת באופן גלוי. יתכן שהרבנים סוברים שהסטטוס קוו אינו קדוש, יתכן שהרבנים סוברים שדווקא וויתור עליו, בעת הזאת, עשוי לקרב את ישראל לאביהם שבשמים, יתכנו גם סיבות אחרות. אך יש לומר זאת גלויות.

אולם אם לא מאת הרבנים הייתה זאת, אז כיצד ניתן לומר את משפט הבא: "בענייני דת ומדינה נקבעו כל הדברים על ידי וועדת רבנים"? וכאן אני רוצה למשול משל, שאמנם הוא פחות נאה מן המשל הקודם, אך נכון הוא לעניות דעתי: משל לבחור ישיבה, שלא עלינו, נכנס לדיסקוטק (או לכל מקום מפוקפק אחר) ומדי פעם שולח מסרונים (ס.מ.ס בלע"ז) אל רבו ושואלו: האם מותר לי לעשות כך? ומה נכון לעשות שהמצב הוא כך? האם שעת הדחק שאני? לאחר כמה שאלות מבין הרב את העניין ועונה לו: עד שאתה שואלני מה לעשות שם, שאל אותי האם בכלל מותר להיכנס לשם! והנמשל - אם לא על דעת הרבנים וויתרה מפלגת 'הבית היהודי' על הסטטוס קוו, הרי שיש לומר בצער, שוועדת הרבנים היא כמו אותו רב שעונה לשאלות ס.מ.ס, כלומר המפלגה נכנסת לכל מיני מצבים, או יוצרת סיטואציות פוליטיות שלא ע"פ דעת תורה ואז, ברגע האחרון, היא מכנסת וועדת רבנים ושואלת מה לעשות במצב שנוצר. בניסוח שנון של בכיר בבית היהודי זה נשמע כך: "הפוליטיקאים מספיק ערמומיים כדי שבסוף הרבנים יגידו מה שאנחנו רוצים שהם יגידו".

קיצורו של דבר - אנא מכם רבותינו, אמרו לנו: 'מי נתן את ההוראה' לוותר על ה'סטטוס קוו'?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן